Piloti žádají ochranu hlavy a lepší pneumatiky

Robert RoBertino Pavelka, 25. ledna 2016, 15:50 Google+

Asociace pilotů F1 GPDA se jednomyslně shodla na potřebě "rychlého zavedení" zvýšené ochrany hlavy, čímž podporují zájmy FIA, která by podobnou variantu chtěla během několika let realizovat.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 26.01. 19:09) Napište svůj názor
Wurz v dobách, kdy byl aktivním pilotem

Wurz v dobách, kdy byl aktivním pilotem | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Rozhodnutí pilotů tlumočil prezident GPDA, Rakušan Alex Wurz. Zároveň dodal, že pilotům se nelíbí stávající pneumatiky, protože jim nedovoli jen na nich na plný výkon. Proto se shodli, že chtějí "pomáhat a podporovat Pirelli, aby byly k disozici pneu vhodné pro maximální závodní výkony." 

Téma táhnoucí se nějakou dobu

FIA se už hezkou řádku let sledovala způsob ochrany hlavy pilota v otevřeném kokpitu, tato otázka zintenzivněla až po tragických nehodách v posledních dvou letech. Zejména Bianchiho nehoda v Japonsku 2014 vedla podle Wurze k tomu, že GPDA se dostala do pozice, aby byl přijat jeden konkrétní návrh. 

Piloti podporují variantu zvanou halo-style, což je středový sloupek tyčící se před kokpitem a z něj dvě oblouková ramena, obkružující kokpit až za hlavu pilota. Jako určitý nedostatek se uváděla jen částečná ochrana před létajícími úlomky. 

"Výzkum, který prováděli experti FIA, byl velice pečlivý a vyplynulo z něj jednoznačné řešení. Piloti jsou nyní přesvědčeni, že je čas zavést důkladnější ochranu, a to nejpozději v roce 2017," dodal Wurz s tím, že tato myšlenka bude projednána na páteční schůzce technických vedoucích a FIA. Doufá, že za určitých okolností už by mohla být na tomto mítinku schválena.

"Je evidentní, že jsou nutné strukturální změny podvozku, za poslední rok či dva jsem se nesetkal s žádným technikem, který by měl výhrady proti takovému podstatnému bezpečnostnímu zlepšení, zejména s příhlédnutím k posledním několika velkým nehodám spojeným s poraněním hlavy v kategoriích monopostů. Všichni piloti, včetně mě, tedy doufají, že navýšení další ochrany hlavy bude pouhou formalitou," předpokládá Wurz.

img-responsive

Bianchiho nehoda byla jedním z důvodů, proč se o problému kokpitů začalo intenzivně mluvit. | foto: Manor Racing

Co se peče na černé frontě?

Přínos pneumatik Pirelli je považován za kontroverzní. Výrobce vstoupil do F1 v roce 2011 se zadáním, aby poskytl produkty, které budou náchylné k rychlému opotřebení a tudíž přinesou větší počet zastávek v boxech. Wurz opět podotýká, že tlumočí názory všech pilotů, když apeluje na Bernie Eccelstonea, aby změnil filozofii tohoto sportu. Muži v kokpitech nechtějí pneumatiky, na které musí dohlížet, chtějí opět takové, aby s nimi mohli napno závodět. 

Prezident GPDA tvrdí, že piloti v Asociaci dosáhli jednomyslné dohody, co přesně od pneumatik očekávají. Přesné znění však dle jeho slov "zůstane privátní a tajné", dokud budou mít piloti možnost diskutovat s Pirelli ohledně připravovaných pnematik pro rok 2017. Nicméně prozradil, že piloti žádají takové pneumatiky, které "umožní jen naplno a opět vydolovat z vozů maximální výkon jako v předchozích dobách. To je pravá tvář F1, vrchol automobilových závodů, které všichni milujeme.

Piloti se obracejí na Pirelli, aby jim dodala pneumatiku, která bude rychlejší v zatáčkách, ale přitom i bezpečná. Pokud dostaneme dostatečně přilnavé pneumatiky, budou piloti spokojení, a takový pilot také podá odpovědný a poctivý výkon, odpovídající danému produktu a dostane ze svého vozu maximum. Právě to chceme a podle průzkumu u fanoušků organizovaného minulý rok to chtějí také oni," vysvětluje Wurz.

Ostatně právě komunita příznivců, která se loni vyjádřila k otázkám F1 ve velkém průzkumu, vyslovila názor, že by přivítali opět Formuli 1 bez technických podpůrných prostředků. Podle 80 % by měly mít na jízdní vlastnosti největší vliv pneumatiky, 13 % tázaných si myslí, že by jejich vliv neměl být důležitý.

img-responsive

Pirelli: Připravíme, co budete chtít, jen nám to je třeba zadat. | foto: Pirelli

Jezdíme pod svými možnostmi, lkají piloti

Někteří odborníci se obávají, že by právě jezdecké umění mohlo být nahrazeno vlastnostmi pneumatik, zejména s plánovanými změnami pravidel v roce 2017. A svůj zájem do nich prosazuje i Pirelli. Jeden expert se svěřil stanici BBC Sport, že pokud bude současné pojeti  vlastností pneumatik pokračovat, budou veškeré změny pravidel ohroženy. "Piloti říkají, že jezdí hluboko pod svými limity - a pod limity vozů - jen kvůli pneumatikám. Nelíbí se jim to, protože to vůbec není zábavné. Snažíme se všechno možné změnit, jen si nevšímáme jedné věci, která pravděpodobně za těmi problémy stojí. Je to velká potíž a hodně lidí to otravuje."

Špičky Formule 1 plánují na začátek příštího měsíce do Milána schůzku, kde by se měly těmito jevy zabývat. Značka Pirelli ostatně vždy deklarovala, že je schopna vyrobit pneumatiky přesně podle zadání a takové, jaké bude F1 potřebovat.

Na otázku, zda není žádost pilotů o pneumatiky, na nichž bude možné "více závodit" v rozporu s bezpečnostní, Wurz odpověděl: "Dobře víme, bezpečnost vozů i okruhů je kalkulována pro mnohem vyšší rychlosti. V roce 2009 byly monoposty rychlejší než teď, zatáčky jsme projížděli s výkonem o 30 koní vyšší. Piloti jenom požadují, aby se s využitím moderních technologií a bezpečnostním know-how Formule 1 minimalizovalo eventuální nebezpečí, jinak jsou do určité míry připraveni přijmout základní rizika spojená se závoděním. Ale v první řadě chtějí piloti závodit a jezdit rychle," dodává Wurz.

Vytisknout

Diskuze: Piloti žádají ochranu hlavy a lepší pneumatiky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 26.01.2016 19:09 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz v závodě v Kanadě

Ve druhém tréninku nejrychlejší Sainz před Hamiltonem a Norrisem

Valtteri Bottas v kvalifikaci v Ázerbájdžánu

První trénink v Silverstone s minimálním provozem. Nejrychlejší Bottas před Hamiltonem

Lewis Hamilton s Mercedesem W13 v Miami

"Hamilton může v Silverstone vyhrát i s pomalejším vozem," myslí si Wolff

Start závodu v Abú Zabí 2021

"Masi udělal v Abú Zabí jen jednu chybu," vrací se Horner k rozhodující bitvě roku 2021

Alexander Albon s Williamsem FW44 během kvalifikace v Baku

Williams neví, jak napravit slabou stránku svého vozu. Alfa Romeo už nebude omezena nedostatkem dílů

Max Verstappen s Red Bullem RB18 v Baku

Red Bull se obává rychlosti Mercedesu v Silverstone, na rozdíl od něj nic velkého nechystá

Esteban Ocon věří v další posun vpřed

Alpine chystá pro Silverstone velké vylepšení, Mercedes bude při experimentech s nastavením opatrnější

Max Verstappen v kvalifikaci v Ázerbájdžánu

Podle Webbera bude dominance Red Bullu pokračovat. Ferrari nevěří

Pierre Gasly bude působit v F1 i příští rok

Gasly má na další rok zajištěné místo

Daniel Ricciardo s McLarenem MCL36 během kvalifikace v Ázerbájdžánu

McLaren letos už žádná větší vylepšení vozu MCL36 nechystá

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Webber hodnotí současné jezdce: Nejhorší Maldonado, nejlepší Vettel

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Masi udělal v Abú Zabí jen jednu chybu," vrací se Horner k rozhodující bitvě roku 2021

  2. Alpine chystá pro Silverstone velké vylepšení, Mercedes bude při experimentech s nastavením opatrnější

  3. Podle Webbera bude dominance Red Bullu pokračovat. Ferrari nevěří

  4. Williams neví, jak napravit slabou stránku svého vozu. Alfa Romeo už nebude omezena nedostatkem dílů

  5. Ve druhém tréninku nejrychlejší Sainz před Hamiltonem a Norrisem

  6. První trénink v Silverstone s minimálním provozem. Nejrychlejší Bottas před Hamiltonem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud