Kdo jsou sponzoři týmů F1 a kolik je to stojí?

F1NEWS.CZ, 30. ledna 2021, 11:14 Google+

Na penězích záleží v každém sportovním odvětví, a ve Formuli 1 se pohybují opravdu velké finance. Pokud nejde o vůbec nejdražší sport na světě, pak jistě atakuje nejvyšší příčky.

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 31.01. 13:07) Napište svůj názor
Start závodu na Nürburgringu

Start závodu na Nürburgringu | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Stáje dostávají peníze především prostřednictvím sponzorů. Ti do F1 investují každoročně stovky milionů amerických dolarů. Ostatně pokud sečteme, kolik sponzoři jednotlivých stájí jen loni v dost zvláštním „covidovém roce“ do Formule 1 investovali, celková suma se bude blížit 1,2 miliardy $.

Jak štědří byli sponzoři v roce 2019 zveřejnila motoristická redakce BBC až před krátkou dobou. Proto vám údaje nabízíme s poněkud větším časovým odstupem.

Haas

Rozpočet 2019: 173 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 30 – 50 milionů $
Hlavní sponzoři: Richard Mille (hodinky), Peak (automobilové oleje), Jack and Jones (oděvní značka).

img-responsive

Kevin Magnussen při pátečním tréninku v Soči | foto: Haas F1 Team

Racing Point

Rozpočet 2019: 188 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $
Hlavní sponzoři: BWT (úprava vody), JCB (výrobce těžké stavební techniky), NEC (IT), Claro (telekomunikační společnost) plus nejmenovaná sázková společnost se sídlem v Liverpoolu.
Další podstatnou část prostředků obdržel Racing Point od Lawrence Strolla, který stáj koupil.

img-responsive

Sergio Pérez při pátečním tréninku v Toskánsku | foto: Racing Point F1 Team

Alfa Romeo

Rozpočet 2019: 141 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $
Hlavní sponzoři: automobilka Alfa Romeo, Singha (pivo), Carrera (brýle), a Adler Pelzer Group (automoto).

img-responsive

Antonio Giovinazzi v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně | foto: Pirelli

Renault

Rozpočet 2019: 272 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 55 – 85 milionů $
Hlavní sponzoři: Infiniti (výrobce automobilů), RCi bank (bankovní dům), MAPFRE (pojišťovna), DuPont (chemička), Microsoft (elektronika a software) a Le coq sportif (oblečení). Nemalou sumou pak přispívá i samotná automobilka Renault.

img-responsive

Esteban Ocon v sobotním tréninku v Abú Zabí | foto: Renault Sport F1

AlphaTauri (bývalé Toro Rosso)

Rozpočet 2019: 138 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 60 – 90 milionů $
Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Moose craft cider (cider), Edifice casio (hodinky), Randstad (personálně-poradenské služby), myWorld (marketing).

img-responsive

Daniil Kvjat v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně | foto: Scuderia AlphaTauri

Williams

Rozpočet 2019: 132 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 85 – 105 milionů $
Hlavní sponzoři: ROKiT (výrobce telefonů), ORLEN (petrochemická společnost), Rexona (kosmetika), Acronus (software).

img-responsive

Nicholas Latifi při pátečním tréninku v Toskánsku | foto: Williams F1 Team

McLaren

Rozpočet 2019: 269 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 90 – 120 milionů $
Hlavní sponzoři: British American Tobacco (tabáková společnost), Dell (výrobce elektroniky), CNBC (televizní kanál), OnePlus (výrobce mobilních telefonů), Coca-cola (nápojový koncern), Richard Mille (hodinky), Estrella Damm (pivo), Hilton (hotely), FxPro (brokerská společnost).
Tabáková reklama je ve Formuli 1 již skoro patnáct let zakázána, avšak British American Tobacco má na vozech McLarenu nápis „A Better Tomorrow“, což propaguje elektronické cigarety této společnosti.

img-responsive

Carlos Sainz s Flow-visem v tréninku v Silverstone | foto: McLaren

Red Bull Racing

Rozpočet 2019: 445 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 110 – 140 milionů $
Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Aston Martin (výrobce automobilů), ExxonMobil (zpracování ropy a plynu), Mobil1 (výrobce automobilových olejů), Esso (paliva), FuturoCoin (kryptoměna), Tag Heuer (hodinky), Puma (oblečení a sportovní vybavení), Citrix (software), Rauch (džusy a nápoje).

img-responsive

Max Verstappen při pátečním tréninku v Soči | foto: Red Bull Content Pool

Mercedes

Rozpočet 2019: 484 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 135 – 165 milionů $
Hlavní sponzoři: Petronas (ropná a plynárenská společnost), BOSE (výrobce sluchátek a reproduktorů), EPSON (tiskárny), Tommy Hilfiger (oděvní společnost), UBS (banka), IWC (hodinky), Marriot Bonvoy (hotely), Monster energy (energetické nápoje), Puma (oblečení a sportovní vybavení), POLICE (brýle).

img-responsive

Valtteri Bottas při pátečním tréninku v Soči | foto: Mercedes AMG F1 Team

Ferrari

Rozpočet 2019: 463 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 255 – 285 milionů $
Hlavní sponzoři: Mission Winnow (tabáková společnost - stejný systém jako u British American Tobacco), Shell (ropná společnost), Hublot (hodinky), Kaspersky (antivirové programy), UPS (zásilková společnost), Lenovo (výrobce elektroniky), Ray-Ban (brýle), MAHLE (výrobce automoto dílů), AMD (výrobce počítačových komponentů).
Ferrari praktikuje některé dlouhodobé spolupráce, například se společností Shell se značka poprvé spojila již v roce 1924, tedy ještě v době, kdy Formule 1 neexistovala. 

img-responsive

Spolupráce Ferrari a Shell je dlouhodobá | foto: Scuderia Ferrari

Z výše uvedeného je zřejmé, že Ferrari jede "vlastní ligu" a oproti Haasu má od sponzorů více než šestinásobné sponzorské dary. Italská stáj je mezi fanoušky bezesporu nejoblíbenější, a tak se není čemu divit, že má nejvíce peněz od sponzorů; a to navzdory tomu, že Pohár konstruktérů nebo titul mistra světa naposledy vyhrála před více než deseti lety.

Ačkoli týmy vozí reklamu rozličných sponzorů, převládají zejména značky vyrábějící elektroniku, hodinky nebo firmy obchodující s palivy či jiným automobilovým příslušenstvím. První skupina má na trhu obrovskou konkurenci a zároveň také velké příjmy, a tak si reklamu ve Formuli 1 může dovolit.

Výrobci hodinek se prezentují luxusními kousky a jejich „promo“ koresponduje s luxusními sportovními událostmi jako jsou golfové turnaje, dostihy či právě Formule 1. Navíc hodinářské společnosti mají s motorsportem dlouholetou historii, stačí se podívat na fotografie legend Formule 1 a téměř vždy najdeme na jejich ruce hodinky od svého sponzora.

Například švýcarský výrobce TAG Heuer po sezóně 1974, kdy Regazzoni (Ferrari) jen těsně přišel o titul, daroval jemu a Laudovi luxusní hodinky jako "odškodnění" a později dokonce vyráběl pohledné budíky zabudované do malých napodobenin závodních přileb. U třetí skupiny se přímo vybízí sponzorovat motorsport, navíc se opět jedná o podniky s dostatečnými financemi pro podobné investice.

Vytisknout

Diskuze: Kdo jsou sponzoři týmů F1 a kolik je to stojí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 31.01.2021 13:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris ve Velké ceně Abú Zabí skončil sedmý

McLaren žádá vysvětlení kontroverze z Abú Zabí, nešlo o zlomyslnost. Hamilton podle Browna bude pokračovat

Kimi Räikkönen v Abú Zabí

Räikkönen je rád, že je z Formule 1 pryč. Všude kolem jsou hov*a, říká

Fernando Alonso s Alpine A521 v Brazílii

"Jsme na tom lépe než loni!" Alonso promlouvá o zákulisí Alpine i novém managementu

Daniel Ricciardo s McLarenem před Red Bullem Maxe Verstappena v Maďarsku

Šéf McLarenu přiznává jednání s Audi, očekává spojení Red Bullu s Porsche

Přípravy Mercedesu W12 v Džiddě

Mercedes oznámil datum představení nového vozu. A co ostatní?

Alain Prost si hledá práci jinde

Naštvaný Prost opustil F1 tým Alpine

Lewis Hamilton po dojezdu do cíle na 2. místě v americkém Austinu

"Hamilton bude muset být agresivní, pokud zůstane. Max si titul zasloužil," říká Villeneuve

Sebastian Vettel při čtvrteční tiskovce v Bahrajnu

Když Hamilton skončí, vezměte Vettela, radí Schumacher Mercedesu

Carlos Sainz s Ferrari SF21 ve Velké ceně Kataru

Plní si sen s Ferrari, čeká další pokrok: Sainz je po své nejlepší sezóně 100% připraven na boj o titul

Lewis Hamilton odešel jako poražený

FIA urychluje vyšetřování finálového závodu v Abú Zabí, mohlo by ovlivnit setrvání Hamiltona v F1

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. HAMILTON, 3.... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně

Vettel nechce srovnávat Aston Martin a Red Bull: Podobné věci by se ale našly

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Hamilton bude muset být agresivní, pokud zůstane. Max si titul zasloužil," říká Villeneuve

  2. Šéf McLarenu přiznává jednání s Audi, očekává spojení Red Bullu s Porsche

  3. Räikkönen je rád, že je z Formule 1 pryč. Všude kolem jsou hov*a, říká

  4. McLaren žádá vysvětlení kontroverze z Abú Zabí, nešlo o zlomyslnost. Hamilton podle Browna bude pokračovat

  5. Mercedes oznámil datum představení nového vozu. A co ostatní?

  6. "Jsme na tom lépe než loni!" Alonso promlouvá o zákulisí Alpine i novém managementu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud