Proč po odstavení Bottase vyjel safety-car a proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?

Petr Hlawiczka, 20. listopadu 2019, 06:10 Google+

Ve Velké ceně Brazílie řešilo ředitelství závodu a komisaři několik zajímavých situací. Proč byl na trať vyslán safety-car, když Valtteri Bottas svůj Mercedes odstavil na bezpečném místě? A proč nebyli někteří jezdci včetně Carlose Sainze potrestáni za to, že během žlutých vlajek využili systému pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle?

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 20.11. 21:58) Napište svůj názor
Valtteri Bottas závod v Brazílii kvůli poruchy motoru nedokončil

Valtteri Bottas závod v Brazílii kvůli poruchy motoru nedokončil | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Bottasovi se zakouřilo z motoru a přišel o pohon, Fin však se svým vozem dojel na poměrně bezpečné místo, kde ho mohli traťoví komisaři hned zatlačit za svodidla. Jenže ředitelství závodu krátce poté k překvapení diváků stejně sáhlo po plném safety-caru, proč?

Přílišná opatrnost v důsledku Bianchiho tragické nehody?
"Valtteri odvedl fantastickou práci při tom, kde zastavil. Snažili se se auto zatlačit zpět do mezery [mezi svodidly], proto tam vlály dvojité žluté vlajky, jelikož se tam pohybovali traťoví komisaři. Byl mimo trať, ale auto se zaseklo na hrbolu, když se jej tlačili. Proto jsme museli povolat jeřáb, aby ho přesunul. Jakmile se ke slovu dostává jeřáb, tak hned voláme safety-car," vysvětluje ředitel závodu Michael Masi.

To je důsledek nehody Julese Bianchiho, který po smyku během žlutých vlajek v Suzuce vylétl z trati a narazil do jeřábu. Ředitelství závodu je od té doby velmi opatrné, i když se monopost nachází na vnitřní straně zatáčky.

"Traťový komisař hlásil, že se zasekl na hrbolu a auto tam nechal. A jakmile musíte použít jeřáb, tak to zcela mění situaci. Původně jsem tu situaci s vozem mimo trať řešil žlutými vlajkami," komentuje ředitel závodu FIA změnu rozhodnutí.

Pak došlo na dlouhou zpomalovací fázi, kdy se spousta aut musela předjet lídry a zařadit se na konec vláčku vozů. "Myslím, že v podstatě jen prvních pět aut nebylo o kolo zpět.  Nejprve šlo o to dostat lídra za safety-car, což vzhledem k jeho pozici trvalo o něco déle, a pak získat seznam všech vozů z časomíry. Hlavně se avšak soustředíme na odstranění incidentu. Druhou věcí pak je dostat vozy o kolo zpět do stejného kola jako lídr," říká Masi.

Proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?
Pokud v minulém ročníku došlo k aktivaci DRS, jezdec byl automaticky penalizován. Nyní k tomu ale dojde pouze tehdy, pokud při žlutých vlajkách nezpomalí - ať už DRS aktivují či nikoliv. V Brazílii to tak bylo v závěru závodu u osmi z nich.

"Prvořadým faktorem u dvojitých žlutých vlajek je požadavek na zpomalení a výrazné zpomalení. To je to, na co jsme se v případě všech podívali - a všichni toto splnili. Komisaři se na to podívali a určili, že není potřeba žádného vyšetřování. Plně vyhověli prvořadému požadavku na zpomalení při dvojitých žlutých vlajkách," objasňuje Masi.

img-responsive

Lando Norris a Kevin Magnussen s aktivovaným DRS | foto: Haas F1 Team

"Ano, aktivovali DRS na relativně krátkou dobu, ale nazval bych to svalovou pamětí. Očekávali byste, že DRS nepoužijí, protože to je proti filozofii zpomalení, nicméně prvořadému požadavku při dvojitých žlutých vlajkách vyhověli," poznamenává dále.

FIA sice má možnost vypnout používání DRS, to však může učinit pouze pro celý okru (všechny DRS zóny najednou), jak je tomu tři kola po startu závodu či zajetí safety-caru zpět do boxů.

"Nemáme možnost izolovat jednu DRS zónu, kde bychom to vypnuli. Buď je DRS pro všechny zapnuté nebo vypnuté. Jaké to má technické důvody? Kdyby to bylo jednoduché udělat, tak už bychom to udělali," uzavírá ředitel závodu.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Proč po odstavení Bottase vyjel safety-car a proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 20.11.2019 21:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kimi Räikkönen při pátečním deštivém tréninku na Monze

Prezident Ferrari reaguje na Verstappenova slova. Čeká Holanďana budoucnost v rudém?

Piloti při společném focení v Abú Zabí

Šéfové týmů volili nejlepší jezdce sezóny 2019: Nejvíce si cení Hamiltona, Verstappena a Leclerca

Romain Grosjean s Haasem VF-19 v Abú Zabí

Grosjean má slabinu, kterou podle svého šéfa nezvládá

Robert Kubica v závodě v Abú Zabí

Lítost nad návratem? Kubica by svůj krok zpátky nevzal

Představení nového Ferrari

Ferrari jako první oznamuje datum odhalení vozu pro sezónu 2020. Proč to učiní dříve než obvykle?

Lando Norris s McLarenem MCL34

Další velká věc u McLarenu - v roce 2020 přejde na zcela nový simulátor 3. generace

Lewis Hamilton s Valentinem Rossim

Formuli za motorku. Rossi a Hamilton si vyměnili své strojem, pilot F1 na šéfa Yamahy zapůsobil + VIDEO

Letošní pneumatiky Pirelli

Týmy měly podle Brawna jít do nových pneumatik, Pirelli cíle splnilo. Co se jim nelíbilo?

Christian Horner se svým jezdcem Maxem Verstappenem

Horner přestupy špičkových jezdců před sezónou 2021 nečeká. Jak chce udržet Verstappena?

Aldo Costa  v Monze

Costa vzpomíná na práci ve Ferrari a porovnává ji s Mercedesem. Kde vidí rozdíly?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas v kvalifikaci v Brazílii

Bude Bottas v Abú Zabí penalizován?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Formuli za motorku. Rossi a Hamilton si vyměnili své strojem, pilot F1 na šéfa Yamahy zapůsobil + VIDEO

  2. Ferrari jako první oznamuje datum odhalení vozu pro sezónu 2020. Proč to učiní dříve než obvykle?

  3. Pirelli testuje v Abú Zabí 18" pneumatiky pro sezónu 2021 - jak na nich vypadá Mercedes? + FOTO

  4. Šéfové týmů volili nejlepší jezdce sezóny 2019: Nejvíce si cení Hamiltona, Verstappena a Leclerca

  5. Costa vzpomíná na práci ve Ferrari a porovnává ji s Mercedesem. Kde vidí rozdíly?

  6. Vývoj Pirelli přišel vniveč, týmy nové pneumatiky pro rok 2020 jednomyslně odmítly

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud