Proč po odstavení Bottase vyjel safety-car a proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?

Petr Hlawiczka, 20. listopadu 2019, 06:10 Google+

Ve Velké ceně Brazílie řešilo ředitelství závodu a komisaři několik zajímavých situací. Proč byl na trať vyslán safety-car, když Valtteri Bottas svůj Mercedes odstavil na bezpečném místě? A proč nebyli někteří jezdci včetně Carlose Sainze potrestáni za to, že během žlutých vlajek využili systému pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle?

Počet komentářů:  21 komentářů (Poslední 12.01. 14:19) Napište svůj názor
Valtteri Bottas závod v Brazílii kvůli poruchy motoru nedokončil

Valtteri Bottas závod v Brazílii kvůli poruchy motoru nedokončil | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Bottasovi se zakouřilo z motoru a přišel o pohon, Fin však se svým vozem dojel na poměrně bezpečné místo, kde ho mohli traťoví komisaři hned zatlačit za svodidla. Jenže ředitelství závodu krátce poté k překvapení diváků stejně sáhlo po plném safety-caru, proč?

Přílišná opatrnost v důsledku Bianchiho tragické nehody?
"Valtteri odvedl fantastickou práci při tom, kde zastavil. Snažili se se auto zatlačit zpět do mezery [mezi svodidly], proto tam vlály dvojité žluté vlajky, jelikož se tam pohybovali traťoví komisaři. Byl mimo trať, ale auto se zaseklo na hrbolu, když se jej tlačili. Proto jsme museli povolat jeřáb, aby ho přesunul. Jakmile se ke slovu dostává jeřáb, tak hned voláme safety-car," vysvětluje ředitel závodu Michael Masi.

To je důsledek nehody Julese Bianchiho, který po smyku během žlutých vlajek v Suzuce vylétl z trati a narazil do jeřábu. Ředitelství závodu je od té doby velmi opatrné, i když se monopost nachází na vnitřní straně zatáčky.

"Traťový komisař hlásil, že se zasekl na hrbolu a auto tam nechal. A jakmile musíte použít jeřáb, tak to zcela mění situaci. Původně jsem tu situaci s vozem mimo trať řešil žlutými vlajkami," komentuje ředitel závodu FIA změnu rozhodnutí.

Pak došlo na dlouhou zpomalovací fázi, kdy se spousta aut musela předjet lídry a zařadit se na konec vláčku vozů. "Myslím, že v podstatě jen prvních pět aut nebylo o kolo zpět.  Nejprve šlo o to dostat lídra za safety-car, což vzhledem k jeho pozici trvalo o něco déle, a pak získat seznam všech vozů z časomíry. Hlavně se avšak soustředíme na odstranění incidentu. Druhou věcí pak je dostat vozy o kolo zpět do stejného kola jako lídr," říká Masi.

Proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?
Pokud v minulém ročníku došlo k aktivaci DRS, jezdec byl automaticky penalizován. Nyní k tomu ale dojde pouze tehdy, pokud při žlutých vlajkách nezpomalí - ať už DRS aktivují či nikoliv. V Brazílii to tak bylo v závěru závodu u osmi z nich.

"Prvořadým faktorem u dvojitých žlutých vlajek je požadavek na zpomalení a výrazné zpomalení. To je to, na co jsme se v případě všech podívali - a všichni toto splnili. Komisaři se na to podívali a určili, že není potřeba žádného vyšetřování. Plně vyhověli prvořadému požadavku na zpomalení při dvojitých žlutých vlajkách," objasňuje Masi.

img-responsive

Lando Norris a Kevin Magnussen s aktivovaným DRS | foto: Haas F1 Team

"Ano, aktivovali DRS na relativně krátkou dobu, ale nazval bych to svalovou pamětí. Očekávali byste, že DRS nepoužijí, protože to je proti filozofii zpomalení, nicméně prvořadému požadavku při dvojitých žlutých vlajkách vyhověli," poznamenává dále.

FIA sice má možnost vypnout používání DRS, to však může učinit pouze pro celý okru (všechny DRS zóny najednou), jak je tomu tři kola po startu závodu či zajetí safety-caru zpět do boxů.

"Nemáme možnost izolovat jednu DRS zónu, kde bychom to vypnuli. Buď je DRS pro všechny zapnuté nebo vypnuté. Jaké to má technické důvody? Kdyby to bylo jednoduché udělat, tak už bychom to udělali," uzavírá ředitel závodu.

Vytisknout

Diskuze: Proč po odstavení Bottase vyjel safety-car a proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 21, poslední 12.01.2020 14:19 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 21 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Esteban Ocon v závodě v Silverstone

Šéf Silverstone vidí návrat fanoušků v roce 2021 „opatrně optimisticky“

Mercedes k jubilejní 1000. GP v Silverstone

Proč se ve Formuli 1 nepoužívají airbagy?

Charles Leclerc při pátečním tréninku v Silverstone

Dočká se Ferrari nápravy reputace? Binotto je optimista

Ferrari ve Velké ceně Austrálie 2002

Fanoušky F1 čekají v Německu u televize velké změny. A nejen v Německu

Sergio Pérez se nastěhoval k Red Bullu

Pérez proti Verstappenovi spoléhá na svou velkou zbraň

Daniel Ricciardo při prvním testu McLarenu v roce 2021 v Silverstone

Ricciardo: Je potřeba být ve správný čas na správném místě. A to já jsem!

Sergio Pérez během testu Red Bullu v Silverstone

"Nový Red Bull RB16B má velký potenciál," cítí Pérez po prvním testu + VIDEO

Charles Lecler a Mattia Binotto při pátečním tréninku v Sáchiru

Salo o podvodu Ferrari: Jaký byl trest a kdy bude Scuderia opět silná?

Red Bull RB16B

Red Bull ukázal nový RB16B - konečně přemožitel Mercedesu?

Xevi Pujolar a Frederic Vasseur v Barceloně

Vasseur objasňuje míru spolupráce s Ferrari, dostane letos Alfa lepší motor?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas v kvalifikaci v Brazílii

Bude Bottas v Abú Zabí penalizován?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Fanoušky F1 čekají v Německu u televize velké změny. A nejen v Německu

  2. Salo o podvodu Ferrari: Jaký byl trest a kdy bude Scuderia opět silná?

  3. Mazepin? Z krávy se nikdy nestane tygr, pálí Tost

  4. Alfa Romeo ve Varšavě odhaluje nový vůz C41 + FOTO

  5. Chci všechny porazit, hlásí Cunoda debutující v AlphaTauri

  6. Pérez proti Verstappenovi spoléhá na svou velkou zbraň

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud