McLaren o svých problémech a nadějích: Kdy odhalil, proč není schopen vůz vyvíjet?

Petr Hlawiczka, 27. listopadu 2018, 06:30 Google+

Vedoucí představitelé McLarenu v závěru sezóny promluvili o potížích, které tým sužovaly, a o důvodech, které jsou příslibem zlepšení. Co se letos nepovedlo, k jakým změnám uvnitř došlo a kdo nyní vede technický vývoj vozu?

Počet komentářů:  26 komentářů (Poslední 02.01. 11:41) Napište svůj názor
Poslední závodní zastávka Fernanda Alonsa u mechaniků McLarenu

Poslední závodní zastávka Fernanda Alonsa u mechaniků McLarenu | foto: McLaren

Sdílejte článek

Předseda skupiny McLaren, bahrajnský šejk Mohamed bin Esa Al Chalífa,  minulý víkend v Abú Zabí uvedl, že rozchodu s Hondou před sezónou 2018 vůbec nelituje: "Šlo o drahé rozhodnutí, byl však v dlouhodobém zájmu společnosti."

Změna tým vyšla přibližně na 100 mil. dolarů (2,3 miliardy Kč) - japonský partner dodával motory zdarma a navíc poskytoval finanční zajištění, zatímco teď si je musí platit.

"Na jedné straně to bylo frustrující. Na druhé jsme tomu oddáni. Vzhledem k tomu, kam jsme směřovali, tak změna musela přijít. Máme obrovský respekt vůči Hondě, jenže ten vztah nefungoval a my jsme vedli civilizované rozhovory a rozhodli jsme se rozejít," přibližuje zástupce bahrajnského investičního fondu Mumtalakat, který vlastní akcie McLarenu.

McLaren loni prožil svou nejhorší sezónu v F1 a po třech neúspěšných letech s japonskou automobilkou se rozhodl přejít k Renaultu. Čekal sice lepší výsledky, přesto si výrazně polepšil - mezi konstruktéry postoupil z 9. na 6. místo a získal více než dvojnásobek mistrovských bodů (62 vs. loňských 30). Naopak Toro Rosso, které letos s Hondou spolupracovalo, kleslo ze 7. na 9. místo, když minulý rok nasbíralo o 60 % bodů více.

Šampionát konstruktérů 2018

Šampionát konstruktérů 2018 | zdroj: FIA

Co se pokazilo?
Jenže zatímco loni měla stáj z Wokingu nekonkurenceschopnou pohonnou jednotku a špičkové šasi, tak letos se po mohutné přestavbě na jiný motor vůz nepovedl. V průběhu roku se také rozešel s několika klíčovými lidmi a upravil vedení svého týmu.

"Jsme si jisti tím, že víme, proč jsme nebyli schopni vyvíjet letošní auto. Je s tím spojený podstatný problém. A myslíme si, že jsme ho vyřešili. Nevím, jestli chceme odhalovat, na co jsme přišli a proč, ale podnikli jsme kroky a vývoj příštího vozu nám pomohl pochopit, co se tady pokazilo," přibližuje Mohamed bin Esa Al Chalífa.

Analýzy podle něj "až do letní přestávky" neodhalily, co bylo s vývojem vozu špatně. "Pokud bychom na to přišli v dubnu, tak bychom postavili B-auto. Jenže na to bylo už příliš pozdě," lituje. Se svým týmem se ale v F1 nevzdává a věří, že příští rok dosáhnou pokroku.

img-responsive

McLaren se mění, příští rok chce postavit lepší auto než letos | foto: McLaren

Personální změny uvnitř McLarenu - příslib pokroku?
Šéfem aerodynamiky zůstává Peter Prodromou, ale v dubnu ho opustil technický ředitel Tim Goss, v červenci šéf vývoje Matt Morris a závodní ředitel Eric Boullier.

McLaren ale získal technického ředitele Toro Rosso Jamese Keye, jenž však začne ve Wokingu pracovat až později během příštího roku. Mezi další posily se řadí nový sportovní ředitel Gil de Ferran, či navrátilec Pat Fry, jenž měl na starosti vývoj u Ferrari.

Kdo nyní vede vývoj monopostu pro sezónu 2019? "Pokud byste měli říct, kdo se stane otci závodního auta, tak nyní to vedou dva kluci (Fry a Stella), pak máme konstrukční skupinu a aerodynamickou skupinu. Jde o společné úsilí, ale tito dva kluci se hodně spojili, což byl předtím jeden z problémů, který jsme měli - měli jsme tři a ti nespolupracovali tak, jak mohli a měli," přiznává šéf týmu Zak Brown.

"Nebylo tam jasné vedení. Teď je mnohem jasnější, jak je auto konstruováno a jak bude vyvíjeno, odsouhlasené cíle jsou sdíleni všemi ve snaze se posunout kupředu. A pak samozřejmě přijde James, který bude technickým ředitelem, což bude naprosto jasné," dodává 47letý Američan vedoucí závodní tým.

Google+ Vytisknout

Diskuze: McLaren o svých problémech a nadějích: Kdy odhalil, proč není schopen vůz vyvíjet?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 26, poslední 02.01.2019 11:41 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 26 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Srovnání 13" a 18" pneumatik

"Nemáme zdroje." K testu 18" kol se nabídly pouze tři týmy

Pohonná jednotka Hondy

Honda kvůli problémům s kvalitou veze do Ázerbájdžánu nové spalovací motory. Přínosy nové verze?

Mercedesy a Vettelovo Ferrari na startovním roštu v Číně

Ferrari bude v Baku silné, důraz na max. rychlost na rovinkách se mu pak může vymstít, soudí Hamilton

Mercedes šestý rok po sobě předčí Ferrar

"Ferrari je pomalé už 8 let, začínají obvyklé výmluvy. Mercedes bude dál dominovat," varuje Briatore

Robert Kubica s Williamsem FW42 během tréninku v Číně

Pouze Lowe za mizérii Williamsu nemůže, říká Kubica a věří Headovi

Kupříkladu tuto kombinaci v barvách Mercedesu zřejmě jen tak neuvidíme

Max Verstappen a Mercedes? Toto Wolff na něj prý nemá ani telefon...

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Toro Rosso má sestavu kompletní

Za Toro Rosso bude s Kvjatem závodit Albon

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Ferrari je pomalé už 8 let, začínají obvyklé výmluvy. Mercedes bude dál dominovat," varuje Briatore

  2. GP Vietnamu: První onboard VIDEO z nového okruhu

  3. Honda kvůli problémům s kvalitou veze do Ázerbájdžánu nové spalovací motory. Přínosy nové verze?

  4. Ferrari bude v Baku silné, důraz na max. rychlost na rovinkách se mu pak může vymstít, soudí Hamilton

  5. Max Verstappen a Mercedes? Toto Wolff na něj prý nemá ani telefon...

  6. Pouze Lowe za mizérii Williamsu nemůže, říká Kubica a věří Headovi

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud