ANALÝZA sektorů: Ferrari na rovinkách nejrychlejší, Hamilton je ale překvapil a překonal další rekord

Petr Hlawiczka, 15. září 2018, 22:45 Aktualizováno 16.9.2018, 11:15 Google+

SINGAPUR - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech okruhu Marina Bay a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Jak se chovaly pneumatiky, kolik jim jich zůstalo a s jakými strategiemi můžeme počítat ve Velké ceně Singapuru 2018?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 16.09. 09:07) Napište svůj názor
Lewis Hamilton během kvalifikace Singapuru

Lewis Hamilton během kvalifikace Singapuru | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek



Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak a dobré vyvážení. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.

V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila v roce 2013 středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.

Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i tzv. "speed trap," maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).

Mapa městského okruhu Marina Bay v Singapuru včetně převýšení

Mapa městského okruhu Marina Bay v Singapuru včetně převýšení | zdroj: Formula1.com

Hamilton ve svém prvním pokusu v Q3 zajel parádní kolo, na které už jeho soupeři nenašli odpověď, a připsal si 79. kvalifikační vítězství kariéry. Předvedl nejrychlejší třetí sektor a zajel nový rekord okruhu, který trestá sebemenší chybu - 1:36,015 min.

Jde zatím o největší rozdíl mezi letošním a loňským časem pole-position (3,476 s), čemuž napomohla také nová hyper-měkká směs pneumatik. Podle Lewise šlo o "jedno z nejlepších kol, jaké pamatuje." Jeho zrychlení o 1,3 sekundy oproti Q2 bylo pro Ferrari šokem.

Nejblíže mu byl překvapivě Verstappen s Red Bullem, jenž byl nejlepší v prostředním sektoru, v tom prvním ale ztrácel 0,15 s. Nepodařilo se mu dát dohromady ideální kolo, to se v Q3 povedlo jen jeho týmovému kolegovi Ricciardovi, Pérezovi a Hamiltonovi.

Porovnání loňských a letošních nejlepších sektorů a celkové zrychlení týmů

Porovnání loňských a letošních nejlepších sektorů a celkové zrychlení týmů | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Ferrari bylo považováno za favorita na vítězství, Vettel ale ztrácel přes půl sekundy a u Räikkönen to bylo už skoro 0,8 s. Sebastian si stěžoval provoz a špatnou přípravu obou ostrých kol, ani to by mu asi na Lewise dnes nestačilo.

"Chtěli jsme kvalifikaci vyhrát, ale nevyšlo to. Ztráta je překvapením. Nemyslím si ale, že odráží skutečnou výkonnost. Pro nás to nebylo tak hladké, jak jsme chtěli. Jak jsem řekl, nebylo to ideální - můžete přijít na to, co tím myslím. Měli jsme si vést lépe," uvedl Vettel po návratu do boxů. Podle Kimiho byla "kvalifikace těžší, než čekali. Nepodařilo se nám přimět pneumatiky k fungování tak, jak jsme chtěli."

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Singapuru

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Singapuru | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Ze zbytku pole byl třem top týmům nejblíže Pérez s Force Indií, která přivezla rozsáhlé vylepšení svého vozu. Jeho ztráta ale dosahovala už skoro 2 sekundy, což ukazuje, jak je velká propast mezi špičkou a středem pole.

Grosjean s Haasem byl o další 2 - 3 desetiny vteřiny pomalejší, Magnussen ale překvapivě vypadl už v Q1, kdy postrádal rychlost a vůbec nechápal proč.

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti založené na nejrychlejších sektorech kvalifikace

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti založené na nejrychlejších sektorech kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Alonso s McLarenem do Q3 nepostoupil, scházela mu desetina sekundy. S 11. místem byl ale i tak spokojený, protože tento výsledek mu dává volnou ruku ve výběru pneumatik pro zítřejší závod. Očekáváme, že na rozdíl od deseti vozů před ním odstartuje na ultra-měkkých pneumatikách.

Zklamáním byl výkon Williamsu, jenž dnes ztrácel na špičku přes pět sekund, zatímco naposledy v Monze slavil postup do Q3. Za dva týdny se propadl nejvíce ze všech - o 2,35 %. Nejvíce zrychlil naopak Red Bull - o 1,35 %.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na Velkou cenu Singapuru 2018

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na Velkou cenu Singapuru 2018 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Na rovinkách kralovala obě Ferrari, Vettel dosáhl na konci 1. sektoru 322,2 km/h, Räikkönen zaostával jen o 0,7 km/h, Bottas s Mercedesem už 3,6 km/h. Scuderia měla o 2,5 km/h navrch i na speed trapu. Možná by ji k lepším časům na kolo pomohlo, kdyby zvolila o něco více přítlaku.

Ricciardo jakožto nejlepší zástupce Renaultu v prvním sektoru ztrácel citelných 10,7 km/h, na speed trapu 8,3 km/h. Honda na tom byla ještě hůře, Hartley byl o další 2-3 km/h zpět.

Pneumatiky a strategie

Hyper-měkká směs je o sekundu a půl rychlejší než ultra-měkká, není proto divu, že na ni všichni piloti v Q2 zajeli svá nejrychlejší kola. V Q1 s druhou jmenovanou zariskoval pouze Mercedes, což se mu málem nevyplatilo - Hamilton skončil 14. a málem vypadl.

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Týmy startující na rychle degradujících (0,14 s/kolo) hyper-měkkých pneumatikách budou zvažovat dvouzastávkovou strategii, většina ale bude cílit na jedinou zastávku. Na měkké směsi naopak nebyla zaznamenána téměř žádná degradace (pouze 0,01 s/kolo), díky ní bude jednozastávková strategie možná. Ultra-měkká směs degraduje rychlostí 0,03 s/kolo.

Za zmínku stojí zmínit 100% pravděpodobnost výjezdu safety-caru v Singapuru, což nabízí příležitost k výměně pneumatik téměř zdarma - za velmi nízkou časovou ztrátou oproti normální závodní rychlostí, kterou jinak jezdí monoposty na volné trati.

Degradace jednotlivých směsí pneumatik v Singapuru od hyper-měkké po měkkou

Degradace jednotlivých směsí pneumatik v Singapuru od hyper-měkké po měkkou | zdroj: Formula1.com

Nejrychlejší jednozastávková strategie pro Velkou cenu Singapuru vypsanou na 61 kol: start na ultra-měkké směsi s přezutím na měkkou po 24 kolech. Alternativou může být začátek na hyper-měkké směsi s přechodem na měkkou již po 13 kolech.

Dvouzastávková strategie vychází dle simulací o něco pomaleji - start na hyper-měkkých pneumatikách, zastávka po jedenácti kolech a následně 2 stinty o 25 okruzích na ultra-měkkých.




Google+ Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA sektorů: Ferrari na rovinkách nejrychlejší, Hamilton je ale překvapil a překonal další rekord

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 16.09.2018 09:07 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Mercedesu

Revoluce se nekoná, "současné motory zůstanou zachovány i po roce 2021," připouští šéf F1

Lewis Hamilton se svým Mercedesem v Brazílii

Těžký víkend na obzoru. Bude muset Hamilton měnit v Abú Zabí motor?

Fernando Alonso po sezóně v F1 končí

"Ztráta Alonsa ukazuje, jak je Formule 1 špatná," tvrdí Pérez

Sauber vychovává mladíky pro Ferrari, kam příští rok odejde Charles Leclerc

Český tým Antonína Charouze se stává partnerem Sauberu pro výchovu mladých jezdců

Daniel Ricciardo předjíždí v Brazílii Sebastiana Vettela

"Příští rok nás čekají vzrušující závody!" tvrdí Brawn. Předjíždění se dle simulací "citelně" zlepší

Max Verstappen dumá, jak bude "veřejně prospěšný"

Někoho se štěstí drží aneb konflikty byly a nejspíš budou

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel

Co zaznělo ve Vettelově rádiu během kvalifikace?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen vidí rudě zatímco Ocon kroutí hlavou

  2. Vettel povolán ke komisařům (aktualizováno)

  3. Hamilton posledních 10 kol ve voze řval

  4. Verstappen "dohrál" incident s Oconem v garáži, FIA ho potrestala

  5. Kam se poděla Vettelova rychlost? Vadný senzor měl dopad na ovladatelnost jeho Ferrari

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "K vážení nás neměli volat," zlobí se Vettel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud