Valtteri Bottas si dnes dojel pro své páté pole-position, po loňských čtyřech (včetně Spielbergu) jde letos o jeho první. Časem 1:03,130 překonal rekord okruhu, jehož byl sám držitelem z předchozí sezóny.
Svého týmového kolegu předčil v prvním i třetím sektoru a dočkal se kýženého úspěchu. "To je fakt dobrý pocit. Scházel mi ten pocit z dobrých výsledků. Tým s autem odvedl tak dobrou práci! Velký den je zítra, už se ho nemůžu dočkat!" pronesl.
Šéf týmu Toto Wolff pro F1news.cz prozradil, že Lewis Hamilton sice byl z vylepšeného vozu v prvním tréninku nadšený, od té doby ale výkonnostně klesal. Ani dnes nebyl spokojený s vyvážením, zkoušel ještě dopoledne jiné nastavení, nakonec se raději odlišoval jen mírně, aby svůj balík ještě více nerozhodil. Inženýři pátrali po příčinách horší konkurenceschopnosti britského jezdce, v datech ale nic nenašli.
Dnes znervózněl po prvním nevydařeném pokusu v Q3 (chyba v 3. zatáčce), zatímco jeho týmový kolega položil dobrý základ a v poslední jízdě tedy na rozdíl od něj neměl co ztratit.
Na Valtteriho sice ztratil jen 19 tisícin, a byť mu k výkonu před námi novináři hned popřál, byl z toho viditelně trochu zklamaný. Bottas byl s vyvážením svého vozu na rozdíl od něj velmi spokojený, což Wolff přičítá k podobnému nastavení částečně jezdeckému stylu. Finovi úspěch přeje a zítra podle něj vyhraje: "Věřím na karmu a Valtteri měl letos zatím obrovskou smůlu."
😯 0.019s = Just 1.3 metres between @ValtteriBottas and @LewisHamilton in Qualifying...
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) July 1, 2018
Talk about tight between the two team-mates! 🇦🇹 #AustrianGP pic.twitter.com/GjgvL4odSC
Jejich inženýr Andrew Showlin zítra očekává, že jim Ferrari bude podstatně blíže, než naznačuje dnešní ztráta ve výši 3 desetin: "Obrázek z pátečních dlouhých jízd ukazuje, že to v závodě bude těsnější než v kvalifikaci. Startovní rozdíl v pneumatikách mezi námi a Ferrari přidává další dimenzi. Musím ujít kus cesty, abychom přetavili první řadu do prvního a druhého místa, budeme ale večer tvrdě pracovat na závodním plánu, abychom toho dosáhli." Stříbrné šípy budou startovat na super-měkké směsi, Ferrari na ultra-měkké.
Ferrari dnes trocha rychlosti scházela, po třetím tréninku jsme čekali, že budou Stříbrným šípům přeci jen o něco blíže. Vettel sice zajel nejrychlejší čas v druhém sektoru a na speed-trapu nejvyšší rychlost (323,2 km/h), v posledních dvou zatáčkách ale ztrácel. Možná mohl obětovat něco ze své maximální rychlosti ve prospěch přítlaku.
Navíc byl po kvalifikaci penalizován za incident se Sainzem. Když jsem se bavil s Carlosem, jak to vypadalo u komisařů, tak mi řekl, že jej sice zbrzdil, ale protože už měl postup do Q3 jistý, tak neusiloval o potrestání Němce - jinak by to prý bylo opačně. Po schůzce měl dojem, že do pro Seba dopadne dobře, komisaři mu ale nakonec udělili tři trestná místa a bod k jeho licenci.
Osobně si myslím, že nemuseli vzhledem k tomu, jak v Austrálii posoudili Ricciardův prohřešek. Zbytečně tak ovlivní boj o titul a oberou Vettela o šanci. Ten Carlose v 1. zatáčce neviděl, měl za to, že zamířil do boxů.
Na třetí příčku se tak posune Räikkönen. Ten autorovi článku řekl, že se zítra pokusí vyhrát. Těší se na "snadnější předjíždění" díky třem DRS zónám. Pozice na roštu vlevo či vpravo podle něj nehraje roli, druhá strana se moc neliší.
U Red Bullu bylo trochu pozdvižení kvůli aféře, které se věnuje kolega v samostatném článku zde. Max odmítl pokyn předjet svého týmového kolegu a zahájit poslední kvalifikační pokus dříve než on.
Ptal jsem se ho na nastavení Red Bullu a na to, proč neuberou něco z přítlaku, když dosahují tak rychlých časů na kolo, ale nízkých maximálek na rovince (na speed-trapu až patnáctý). K mému překvapení mi řekl, že už tak jeli z nízkým přítlakem: "Naše auto zkrátka takto funguje," vysvětlil mi.
Poté mi prozradil, že mu v třetím tréninku vypnul motor poté, co aktivoval nový kvalifikační mód. Zajímalo mě, jestli zrychlení cítí či spíše vidí na datech, tak kroutil hlavou s tím, že ani moc ne. Podle kluků od Renaultu by mělo jít cca o 10 koní k dobru.
Sainz v Rakousku očekával nejnáročnější víkend Renaultu, nakonec se ale i se svým týmovým kolegou propracovali do poslední části kvalifikace. Těsně před ní si dal Hülkenberg v paddocku fotbálek se svým fyzioterapeutem. A protože kromě nás v okolí nikdo nebyl, tak jsem si s ním na chvíli taky kopnul.
Protože byl Carlos na rovince o 2,6 km/h pomalejší, tak jsem předpokládal, že jel s jiným nastavením. Na to zakroutil hlavou. Nenechal jsem se vyvést z míry a vytáhl své tradiční tabulky, podle kterých byl rychlejší před 7 zatáčkou, kde rovinka není - což by nasvědčovalo vyššímu přítlaku. Nenechal se ale zmást argumenty a ohledně nastavení obou Renaultu si stál za svým - rozdíl podle něj na rovince ovlivnil u Nica úplav za jiným vozem.
Výborně to na Spielbergu jezdí Haasu, Grosjean vybojoval dokonce 6. příčku před frustrovaným Ricciardem - startovat však bude díky Vettelově penalizaci jako pátý, Magnussen skončil osmý. Proti Francii dosáhli druhého největšího zlepšení a majitel týmu Gene Haas se mohl spokojeně prohánět večer boxovou uličkou na kole.
McLaren postoupil do Q2 pouze s jedním vozem. Oba piloti pro F1news.cz uvedli, že s ním i s jeho vyvážením byli spokojeni. Alonso jezdil na limitu, v Q2 si zničil o obrubník v poslední dvojici zatáček přední křídlo, ale to už byl stejně o 0,2 desetiny pomalejší než ve svém předchozím pokusu.
Po penalizaci Leclerca (pět míst za výměnu převodovky) jej čeká jej start z 13. místa. "Rozhodně máme za cíl bodovat," věří si Španěl. Zajímalo mě, proč v Q2 jezdil jako jediný na měkkých pneumatikách - tedy na nejtvrdší směsi, kterou Pirelli přivezlo do Rakouska.
Vysvětlení? Pro kvalifikaci měl jen tři ultra-měkké sady (4. by dostal v případě postupu do Q3) a nechtěl jen tak vysedávat v boxech a čekat na co nejlepší podmínky v závěru Q2, takže raději nasadil to, co měl, a kroužil.
Jízdě přes obrubníky se raději na úkor horších časů vyhýbal. Po mnoha rozbitých křídlech věc piloti řešili s Whitingem, ale ten jim prý poradil, ať přes ně zkrátka nepřejíždějí, popř. ať nevyjíždějí vůbec. Podle Fernanda na ně nechtějí najíždět, ale dochází k tomu po chybách či kvůli nedotáčivosti.
Jeho šéf Eric Boullier na dotaz, kolik jim zbylo předních křídel, odpověděl: "Dostatek." Vedle mě sedící Ted Kravitz přitlačil na pilu: "To znamená jen dva? Nebudou vám muset v noci poslat něco z továrny?" Francouz se usmál a souhlasil s tím, že mají určitý logistický plán a že jim něco dorazí.
Podle závodního ředitele McLarenu již ví, v čem spočívá jejich problém s aerodynamikou, a na řešení budou tvrdě pracovat - vytvořili pro to velmi dobrý plán. S korelací problém není, zkrátka nemohou napodobit určité věci z tunelu na trati (zítra se mimo záznam dozvíme další detaily).
V pátky testují spoustu dílů a dokonce znovu některé starší, aby si vše znovu ověřili. Kvůli tomu označili včerejší den za velmi produktivní. Do Spielbergu přivezli nové přední křídlo, pomocí kterého chtějí otestovat a vyhodnotit některé své potíže. Pokud se osvědčí, jeho koncept přenesou do příštího roku.
Zajímal jsem se o případný přestup Räikkönena, jehož ze své éry u Lotusu dobře zná (včetně kvality zpětné vazby) k McLarenu, Boullier k tomu jen uvedl, že se svými piloty jsou spokojeni a že by chtěli i nadále spolupracovat s Fernandem. Na otázku, jestli by zkušenějšího jezdce brali třeba k talentovanému Norrisovi, pokud by Španěl odešel jinam, Eric odvětil: "Nekomentuji otázky začínající na 'kdyby.'"
Alonso dnes dostal třetí turbo, plánem je podle Boulliera odjet sezónu bez penalizací. Později během ní uvidí, zda bude nevyhnutelná. Můj názor založený na jejich řeči těla: trest Fernanda po letní přestávce nemine.
Pneumatiky a strategie
V závěru ještě stručně k očekávaným strategiím. Podle Maria Isoly se pojede na jedinou zastávku, ale bude to s variacemi kvůli odlišným pneumatikám na startu.
"Krátké kolo mělo za následek velmi těsnou kvalifikaci, jak jsme očekávali - obzvlášť ve středu pole, a také nevelké rozdíly mezi směsmi zde. To společně s nízkou degradací otevírá možnosti pro různé strategie. Mercedesy a Red Bully startují na trochu pomalejších super-měkkých pneumatikách, zbytek z top 10 na ultra-měkkých. Měli bychom zítra vidět obzvlášť zajímavý první stint. Očekáváme zejména jednozastávkový závod, ale pravděpodobně se na to téma dočkáme několika variací, jelikož okno pro zastávky je široké," komentuje Isola.
Nejrychlejší jednozastávkovou strategií je start na ultra-měkké směsi, přezutí mezi 8. - 28. kolem, poté sprint do cíle na měkké. O něco pomaleji vychází začátek na super-měkkých pneumatikách s přezutím mezi 18. - 30. kolem, zbytek taktéž na měkkých. Poslední, dle Pirelli nejpomalejší varianta počítá s úvodním stintem na ultra-měkkých a zbytek po přezutí (8. - 28. kolo) absolvovat na super-měkkých pneumatikách.
Jak vidíte, tak všechny mají široké okno pro zajetí do boxů, což je u ultra-měkké směsi dáno zejména drolením. Bez něj je možné úvodní stint prodloužit. Všechny tři směsi jsou pro závod použitelné. Dvouzastávková strategie je pomalejší než výše uvedené.
Fotogalerii z Rakouska se spoustou zajímavých technických snímků najdete zde.