Stáj z Wokingu se po výměně dodavatele pohonných jednotek meziročně zlepšila nejvíce ze všech týmů, zatímco Toro Rosso, které přešlo na Hondu, si nejvíce pohoršilo. Z toho jde vidět, že náročné rozhodnutí přejít na Renaulty bylo správné, byť při tom přišel o 100 milionů dolarů (přes 2 miliardy Kč), jež ji přinášel japonský výrobce.
A byť vstoupila do sezóny nejlépe za poslední 4 roky, tak její konkurenceschopnost jejího šasi ve srovnání s Red Bullem využívající stejný motor klesla. Na konci loňské sezóny ale MCL32 bylo na úrovni RB13. Co se tedy stalo a jak s tím hodlá McLaren naložit?
Piloti jsou novým vozem po třech letech trápení a věří v další pokroky. "Red Bull je nyní jasně před námi. Jsou v té exkluzivní skupině s Mercedesem a Ferrari. Ale McLaren se chce do ní dostat - a v následujících závodech snad zapomeneme na střed pole a budeme se těšit na toto privilegium. Auto má potenciál, proto nevidím důvod, proč bychom se tam nemohli v následujících závodech dostat," řekl po Velké ceně Austrálie Fernando Alonso.
McLaren téměř o sekundu za Red Bullem
Z analýz vyplývá, že McLaren v Melbourne na Red Bull ztrácel kolem 9 desetin sekundy. Alonso se v kvalifikaci neobvykle dopouštěl chyb a jen ve svém nejlepším kole nechal v poslední zatáčce 0,4 s, jinak by zajel kolo o 0,8 s pomalejší než Verstappen.
V závodě jezdil Daniel Ricciardo průměrně o 0,8 s na kolo rychleji než Španěl. Australan se ale nedokázal dostat před Ferrari Kimiho Räikkönena, zatímco Fernando jezdil pomalejší defenzivní stopu, když se celou druhou polovinu bránil před Verstappenem. Australan dosáhl nejrychlejšího kola velké ceny, když se na jedno kolo dostal na čistý vzduch, Alonso při své nejlepším pokusu na něj ztratil 1,033 s.
Co se tedy stalo, že ve srovnání s Red Bullem došlo k takovému poklesu na stránce šasi? Loni sílu svého vozu nepřecenili, důvody spočívají jinde. "Boj s Red Bullem - to šlo o minulý rok a bylo to založeno na datech," popírá Boullier, že by něco nadhodnotili.
Co se stalo?
"Během zimy potom nevíte, co dělají ostatní. Řekl bych, že Red Bull má jedno z nejlepších šasi. Odvedli lepší práci než my," nezastírá závodní ředitel McLarenu. Ten se pozdě rozhodl, že přejde na motory Renaultu, musel dohánět minimálně dvoutýdenní skluz, což se nepodařilo.
Cíle týmu byly při konstrukci monopostu pro rok 2018 příliš ambiciózní, bylo třeba dělat velké změny kvůli odlišné architektuře francouzské pohonné jednotky - nešlo jen vnitřní uspořádání, ale také zavěšení, převodovku, podlahu, veškeré aerodynamické povrchy.
A pak přišli předsezónní testy a potíže se spolehlivostí. Tým se musel zaměřit na ně místo na další vývoj a dokončení nových dílů. Velký balík vylepšení pro Austrálii proto nestihli: "To je jeden z důvodů, proč nejsme tam, kde bychom v ideálním světě byli," přiznává Boullier.
Velká část z plánovaných nových dílů se proto objeví až příští týden v Bahrajnu. "To by nám tedy mělo pomoci," těší se Francouz. Některé díly se ale objeví až v Číně a nový nos, který musí ještě projít nárazovými testy FIA, zřejmě dorazí až pro Velkou cenu Španělska v květnu.
Rain and tomorrow's #AusGP race potential: watch our Saturday review vid with Racing Director, @eboullier. 🎬 pic.twitter.com/eBeQlDy4Ii
— McLaren (@McLarenF1) March 24, 2018
Video: Boullier hodnotí výkon McLarenu v první kvalifikaci sezóny
S lepším motorem stále jen na úrovni Renaultu - jak to?
McLaren teď ale můžeme přímo srovnávat i s továrním týmem Renaultu. Jde o bývalý Lotus, z něhož Boullier přišel do Wokingu. Ve druhé polovině byly tyto dva týmy vyrovnané - průměrný náskok McLarenu se pohyboval pouze kolem 6 setin. Když se jim dokázal rovnat s mnohem slabším motorem Honda, jak to, že letos není před nimi?
"Protože v Enstone udělali obrovský pokrok," musí Boullier vysvětlovat nepříjemné dotazy. A proč ho tedy neudělal McLaren? "Musíš svým čtenářům vysvětlit, jak F1 funguje." Dále se nám v tom snaží pomoci. "Protože Enstone má dnes více lidí, než my." Proč? "Museli bychom pak žádat všechny o to, aby do týmu vložili více peněz," odpovídá s úsměvem.
Dotáhnout se během sezóny na Red Bull - reálný cíl?
F1 je hrou zdrojů. Pokud se jich McLarenu nedostává, nakolik je rozumné očekávat, že splní svůj cíl dotáhnout se na Red Bull? Je to reálné očekávat, že se ještě letos zapojí do hry o pódia?
"Myslím, že jo. Opravdu věřím, že když nám dáte několik závodů, tak vám ukážeme, že jsme čtvrtým týmem. Jen jsme zkrátka museli odložit nasazení mnoha vylepšení. To je ten problém, který teď máme. Tak to zkrátka je," popisuje Boullier.
"Máme stejný motor jako Red Bull, měli bychom s nimi bojovat. Pokud ne, není to dost dobré. Tak to je jednoduché," uvádí Francouz. Optimismus jeho jezdce Alonsa je založen na tom, co má McLaren ve vývoji. "Ví, co přijde. Akorát to nepřichází tak rychle, jak bychom si přáli, jelikož jsme to museli odložit kvůli problémům se spolehlivostí."
Red Bull má momentálně o 45 milionů dolarů (930 mil. Kč) vyšší rozpočet a zaměstnává o 150 lidí více než McLaren. Co na to šéf McLarenu? "Musíte si v životě dávat cíle."
Uvědomuje si, že jejich splnění nemusí znít reálně. "Jo. Jsem soupeř. Pokud ne, nebyl bych tady. Žijeme v reálném světě a peníze jsou v F1 jednou z podmínek k podávání výkonů. Jsme tam, kde jsme, a s touto úrovní musíme odvádět co nejlepší práci.
Víme, že dokážeme bojovat se silnějšími. A myslím si, že vám to dokážeme. Nemůžu to slíbit tím, že dám obě ruce do ohně. Je to otázkou toho, dát všechno dohromady a nic neoddalovat. Dostat tedy všechno zpět dle časového rozpisu. Myslím si ale, že budeme boxovat s těžšími váhami. Opravdu," dodává Boullier.