Brawn je svým aerodynamickým výzkumem nadšen. Předčí týmy, F1 ale za světem zaostává

Petr Hlawiczka, 20. prosince 2017, 06:40 Google+

Sportovní ředitel Formule 1 je nadšeny výsledky vlastního aerodynamického průzkumu. Před týmy jsou po krátké době o hodně napřed, proč tolik zaostávají?

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 22.12. 09:59) Napište svůj názor
Model Mercedesu při počítačových simulacích

Model Mercedesu při počítačových simulacích | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Týmy nedávno souhlasili s tím, že technickému oddělení Rosse Brawna poskytnou svá důvěrná aerodynamická data, aby mu pomohla v budoucím zlepšení pravidel. Poté, co se bývalý šéf Ferrari přidal k novým majitelům F1, vybudoval vlastní výzkumný tým, aby lépe porozuměl dopadům aerodynamiky moderních monopostů na závodění.

Brawn dal dohromady zkušené týmy i potřebnou techniku
Toto oddělení vede bývalý šéf aerodynamiky Williamsu Jason Somerville, který v zákulisí pracuje s CFD modely vozu Manoru pro rok 2017, který odkoupili v dražbě. Byl navržen pro současná pravidla, ale po krachu stáje se nakonec v závodech nikdy neobjevil.

Psali jsme

"Koupili jsme geometrii starého vozu Manoru pro rok 2017, protože jsme chtěli mít generický model, který bychom mohli využít při CFD modelování, aby nám poskytl alespoň základ. Víme, že vůz Manoru nepatří k předním vozům F1, ale má geometrii odpovídající pravidlům pro letošní rok a všechno u něj funguje," potvrzuje Brawn.

Brzy předvede, jak závodění zlepší
"Máme model dvou aut jezdících společně a odvedli jsme počáteční práci. Nyní sezóna skončila, týmy nám začínají dávat svá auta z roku 2017, abychom se mohli podívat na reprezentativnější modely. Sepsali jsme s týmy dohody o utajení a začnou nám poskytovat své reprezentativní modely pro náš CFD program," libuje si inženýr, který v F1 pracoval u Benettonu, Ferrari, Hondy, Brawnu GP a do roku 2013 v Mercedesu, kde položil základy současné dominance.

img-responsive

Vizualizace proudění vzduchu kolem ovzu Sauberu | foto: Sauber Motorsport AG

"Řekl bych, že tým, který z lidí dáváme dohromady, je ze 75 % kompletní. Pár se jich ještě přidá po novém roce, všechno to jde velmi dobře. Jsem tím celkem nadšený a na začátku příštího roku budeme mít věci, na nichž vám budeme moci předvést, o co se pokoušíme," pokračuje Brawn.

Současným problémem aerodynamických pravidel je to, že vozy nemohou jezdit v zatáčkách v úplavu těsně za sebou, a předjíždění je proto velmi náročné. Byl sice zaveden systém pro redukci odporu (DRS), ten ale nepomáhá vždy a část fanoušků jej stejně kritizuje s tím, že jde o "umělou pomůcku," která v F1 nemá co dělat. Počet předjížděcích manévrů letos navíc po změně technických pravidel poklesl o polovinu ve srovnání s předchozí sezónou.

F1 ujel vlak
To vše se Brawn se svým týmem bude snažit při budoucích zásazích do regulí napravit. "Jednou ze zajímavých věcí pro nás je to, že na rozdíl od týmu nemáme pravidly omezenou technologii ani kapacitu CFD. Oni jsou jimi hodně omezeni v tom, kolik CFD simulací mohou provádět a jaké procesy mohou používat."

img-responsive

Svět je v oblasti CFD už mnohem dále než F1 | foto: BMW Motorsport

"Pro nás to neplatí, což nám částečně otevřelo oči v tom, kde se nachází F1 a kde je svět. A svět F1 hodně předstihl, pokud jde o CFD. Kapacita, kterou tedy máme, a schopnost dělat to, co potřebujeme, podstatně převyšuje kterýkoliv tým F1," dodává Brawn.

Když jsem o tom hovořil s aerodynamiky týmů, tak mi potvrdili, že zatímco kdysi patřila F1 k tahounům v oblasti počítačových simulací, tak ji v posledních letech ujel vlak. Podle nich týmy za světovou špičkou v CFD kvůli přísným pravidlům nyní zaostávají zhruba o tři roky.

Vytisknout

Diskuze: Brawn je svým aerodynamickým výzkumem nadšen. Předčí týmy, F1 ale za světem zaostává

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 22.12.2017 09:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Šéf Red Bullu Christian Horner

Přežila by F1 bez Ferrari? "Samozřejmě ano," tvrdí Horner. Odchod rivala si ale…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud