Mercedes a Hamilton odhalili Project ONE, první silniční vůz s technikou F1 + FOTO

Petr Hlawiczka, 12. září 2017, 06:30 Google+

Mercedes včera na Mezinárodním autosalónu ve Frankfurtu odhalil své hyper auto, které využívá pohonnou jednotku odvozenou z Formule 1.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 16.09. 00:28) Napište svůj názor
Představení silničního vozu Mercedes-AMG Project ONE

Představení silničního vozu Mercedes-AMG Project ONE | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Podle Mercedesu nové silniční auto "kombinuje výjimečnou závodní výkonnost a hybridní technologii Formule 1 vhodnou pro každodenní využití s výjimečnou efektivitou. Jako první na světě."

Project ONE je vybaven 1,6litrovým V6 hybridním motorem. Vůz podle Mercedesu dosahuje výkonu přes 1000 koní (740 kW) a maximální rychlosti převyšující 350 km/h. Slušné je i zrychlení z 0 - 200 km/h - pod šest sekund.

Poháněná je zadní náprava (přes 500 kW), k těmto výkonům mu ale pomáhají i dva 120kW elektromotory vpředu, díky nimž může ujet 25 km pouze na elektrickou energii. Spalovací motor používá přímé vstřikování a špičkové přeplňování.

img-responsive

Představení silničního vozu Mercedes-AMG Project ONE | foto: Daimler AG

Turbína a kompresor jsou od sebe odděleny, nacházejí se v optimální pozici směrem k výfuku a k sání V6 motoru, spojeny jsou hřídelí. Na ní je  další elektromotor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) dosahující výkonu zhruba 90 kW (v závislosti na svém provozním stavu). Elektricky může roztočit kompresor až na 100 tisíc ot./min - například při rozjezdu.

Hlavní výhodou je naprostá eliminace tzv. turbo lagu - zpožděného nástupu turba po sešlápnutí plynu. Dle údajů Mercedes je dokonce lepší než u atmosférických V8 motorů.

img-responsive

Zavěšení a uložení pohonné jednotky vozu Project ONE | foto: Daimler AG

Dalším přínosem je rekuperace energie, kterou může uložit do vysokonapěťových lithium-ionových baterií, které poskytují další "šťávu" pro čtvrtý, 120kW elektromotor (MGU-K) napojený na klikovou hřídel přes kolo s čelním ozubením. Baterie umístěné v podlaze jsou stejné jako u monopostu F1, liší se jen kvantitou článků. Napětí funguje při 800 V místo obvyklých 400 V - to umožňuje zmenšit průměry kabelů.

Díky schopnosti rekuperovat tepelnou i kinetickou energii při brzdění převyšuje termodynamická efektivita spalovacího motoru 40 %, což je podstatně více, než nabízejí běžné motory (33 - 38 %).

img-responsive

Pohled shora do útrob vozu Project ONE | foto: Daimler AG

Podle Mercedesu vše vychází přímo z F1. Mechanické pružiny ventilů jsou nahrazeny pneumatickými a motor dosahuje 11 000 ot./ min, což je na silniční vůz docela hodně. Na rozdíl od F1 ale nebude využíván velké procento času na plný plyn (na Monze např. až 70 % času), což má zajistit jeho solidní životnost. Dva elektromotory na přední nápravě točí dokonce 50 tisíc ot./min.

Úplně nová je osmirychlostní převodovka, jež může být ovládána pomocí páček pod volantem nebo zcela automaticky. Vývojáři hodně času strávili také laděním ovladatelného zavěšení. Systém ESP lze zcela vypnout či přepnout do sportovního módu, který před zásahem elektroniky umožňuje větší úhel stáčení vozidla.

Pilot Lewis Hamilton, jenž u představení nechyběl, řekl: "Jednoho dne přijde skutečná technologie Formule 1 do ulic. Jednoho dne je dnes. Jsem tak hrdý na Mercedes."

Video: Lewis Hamilton a Project ONE

Předseda představenstva Dieter Zetsche dodává: "Motorsport pro nás není konečnou. Čelíme intenzívní konkurenci, vyvíjíme technologie, z nichž následně těží i naše produkční vozy." Podle něj je nové auto ukázkou technologie, která pomohla závodnímu týmu k třem titulům v posledních třech sezónách.

Interiér připomíná Formuli 1 pro dvě osoby, auto se ovládá volantem podobnému tomu používanému ve vrcholné disciplíně motorsportu. Auto již dostalo schválení německého ministerstva dopravy pro provoz na pozemních komunikacích.

Kromě pohonné jednotky využívá i další věci z F1 - šasi z uhlíkových vláken či možnosti nastavení motoru. To obsahuje "vysoce dynamický mód odpovídající nastavení používanému v kvalifikacích F1 pro dosahování optimálních časů na kolo," dodává německá automobilka.


Fotogalerie:

Vytisknout

Diskuze: Mercedes a Hamilton odhalili Project ONE, první silniční vůz s technikou F1 + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 16.09.2017 00:28 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernado Alonso během Velké ceny Itálie

Alonso o šanci McLarenu v Singapuru, Vandoorne kvůli možné penalizaci v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud