Při dnešní tiskové konferenci v Melbourne celou situaci objasnil závodní ředitel FIA Charlie Whiting, který se loni stal terčem tvrdých nadávek ze strany Sebastiana Vettela.
"Myslím si, že posuzování některých loňských incidentů by teď probíhalo jinak, jelikož tzv. 'Verstappenovo pravidlo' je mimo hru, respektive dříve platilo, že jakákoliv změna směru při brzdění byla vyšetřována. Nyní máme jednodušší řešení, které říká, že pokud se jezdec zachová nevypočítavě, pojede moc pomalu nebo se na trati bude chovat tak, že by ohrožoval ostatní jezdce, tak poté bude vyšetřován," řekl médiím Whiting.
Nebude se tedy posuzovat přímo to, zda pilot měnil či neměnil směr, ale fakt, jestli svým chováním ohrozil ostatní piloty. Jedná se o lepší řešení? Těžko říct, to ukáže až praxe, ale působí to spíše jako skok z bláta do louže. Každý pilot i komisař má totiž trošku jiné měřítko toho, co už je nebo naopak není za hranou.
"Loni jsme použili již existující pravidlo a interpretovali ho tak, že jezdci by neměli měnit směr v brzdných zónách, to ale způsobilo incident v Mexiku, ve kterém padly i nějaké penalizace. Nyní na to budeme nahlížet jinak, komisaři se budou soustředit pouze na to, zda se jednalo o nebezpečný manévr a už se nebude brát přímo ohled na fakt, že někdo měnil směr," dodal závodní ředitel FIA.
Možná zajímavějším prvkem je videoarchiv, který budou mít nově komisaři k dispozici a na jehož základě budou moci porovnávat situace z jiných velkých cen. Tato forma precedentu by tak měla zajistit stabilnější a rychlejší rozřešení případných problémů.
"Snažíme se komisařům pomoci, a proto budou mít k dispozici videoarchiv, díky kterému budou moci porovnávat situace a rozhodnutí z dřívějška. Budou schopni lehce najít daný typ nehody, jelikož bude vše seřazeno, takže jen párkrát kliknou a dostanou se k záběrům z podobné situace. Díky tomu by tak rozhodnutí měla být více konzistentní a zároveň rychlejší. Věřím, že díky těmto změnám se vše zlepší," zakončil Whiting.
K celé situaci se nakonec vyjádřil i sám Verstappen: "Myslím si, že FIA by nás měla nechat závodit. Je to přece o závodění, ne? Je to o tom slově závodění a my bychom měli prostě závodit. Pro mě to nic nemění."