V Grand Prix Itálie po výborné kvalifikaci Gutiérrez špatně odstartoval a vysloužil si od týmu víc než vážné varování, že takovou chybu se nemůže dovolit, dokonce se mluvilo o tom, že by právě tento závod mohl mít pro Estebana u Haasu existenční důsledky. V Singapuru mu zase vyčinil Mercedes, i když z hlediska závodního se Gutiérrez choval přirozeně - snažil se uhájit svou pozici a musel kalkulovat s tím, že pokud by snadno pustil dopředu Rosberga, mohl by toho využít i Massa.
Mercedes později zmírnil své emoce, při kterých hlasitě vyzýval Charlie Whitinga, aby s touto situací něco udělal. Podle Christiana Hornera ale Gutiérrezovo počínání na trati boj o titul zásadně neovlivnilo. Na otázku, zda Mexičan zdržoval poté i Ricciarda, Horner odvětil: "Spíš ne. Při jízdě za ním jsme mohli využít DRS, takže co jsme ztratili, jsme vzápětí získali nazpět."
Nicméně Gutiérrezova pozice u týmu je nadále vratká. Jestliže na konci července před letní pauzou manažer Günther Steiner uvedl, že o složení týmové dvojice pro rok 2017 nechce uvažovat dříve než po Grand Prix Itálie (více zde), tato doba nyní nastala. A výsledky hovoří jasně - zatímco Romain Grosjean přivezl týmu 28 bodů, dosáhl Esteban Gutiérrez pouze pěti jedenáctých míst. Američané zatím své plány na rok 2017 tají, ale je evidentní, že prvořadým cílem bude udržet Romaina Grosjeana.
Gutiérrez proti svému původnímu prohlášení z doby před dvěma měsíci poněkud slevil. Pokud by se mu nepovedlo udržet v týmu Haas, může mít problémy sehnat závodní sedačku v jiných týmech, proto by se smířil i s postem testpilota a rezervního jezdce.
"Existují různé alternativy, které prověřujeme. Rozhodnutí padne v následujících týdnech a existují některé zajímavé alternativy, se kterými rozhodně nelze otálet. Každopádně bude hlavní prioritou si udržet místo u Haasu," prohlásil pro motorsport.com Mexičan, kterému na to, aby přesvědčil své současné chlebodárce, už mnoho času nezbývá.