Pneumatiky 2017 - klíčové otázky

iM2, 22. července 2016, 11:00 Google+

Pirelli má čtyři měsíce na to, aby vytvořilo produkt pro Formuli 1, jehož vývoj pro běžné silniční vozy trvá dva roky. Italský výrobce tak čelí velké výzvě. Pneumatiky totiž příští rok nebudou jenom širší, ale také se změní jejich konstrukce (jiná geometrie a polymery) a vzorek. Testování nových pneumatik začíná k 1. srpnu, Autosport teď přináší klíčové otázky, kterým bude Pirelli čelit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Příprava pneumatik na závodní víkend

Příprava pneumatik na závodní víkend | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Co zatím víme?
Hlavním faktorem je změna šířky - přední pneumatiky budou o 60 milimetrů širší - rozšíří se ze současných 245 na nových 305 milimetrů, zadní pneumatiky budou širší o 80 milimetrů (změna ze současných 325 na 405 milimetrů).

Pirelli již zahájilo své interní testování, prvotní data doručilo všem týmům. Od května Pirelli zkouší na trati nové materiály a struktury, avšak využívá k tomu vozů z let 2012-2014, navíc mají pneumatiky stávající šířku.

Mezi 1. srpnem a 29. listopadem proběhne celkem 10 testů. Ty se budou konat na mokru i za suchých podmínek. Celkem půjde o 24 testovacích dní, testů se budou účastnit stáje Ferrari, Mercedes a Red Bull. 

S jakými auty se bude jezdit a kteří jezdci budou zapojeni?
Půjde o vozy ze sezony 2015, avšak notně upravené. Hlavní změny se budou týkat zavěšení, ramena budou širší, aby se na ně vešly nové pneumatiky. A na autech se také zvýší přítlak. Poslední test by měl být plánován do Abú Zabí na konci listopadu - zde už budou pneumatiky ve specifikaci 2017.

img-responsive

Ferrari bude jedním z týmů, které se zapojí do vývoje nových pneumatik | foto: Pirelli

Pokud se týká jezdců, Pirelli řeklo, že chce mít k dispozici závodní jezdce nebo testovací piloty, kteří plně rozumí současným vozům. Zpětná vazba od zkušeného jezdce bude klíčová pro zpětnou vazbu od jezdce k inženýrům Pirelli a následný vývoj pneumatik.

Proč budou testovat jenom tři týmy?
Poptávka od FIA šla na všechny týmy. Zájem kromě výše zmíněných tří týmů projevily také stáje McLaren, Williams a Force India. Avšak velké množství faktorů - náklady, časové možnosti a množství dostupných zdrojů - rozhodly, že se nakonec zúčastní pouze Ferrari, Mercedes a Red Bull.

Budou mít tyto týmy a jezdci výhodu ve srovnání s ostatními pro sezonu 2017?
Technický ředitel Williamsu, Pat Symonds, nedávno prohlásil, že ano - informovali jsme vás v samostatném článku. Pirelli a FIA však neoblomně tvrdí, že nikoliv. Testy budou probíhat tak, že týmy nebudou absolutně tušit, co právě na svých vozech zkoušejí.

Navíc všechny pneumatiky budou bez označení a kromě Pirelli nikdo jiný nebude tušit, jaké složení bude prototyp mít. Pirelli navíc bude kontrolovat i množství paliva ve voze. Všechna data, s výjimkou telemetrie týmu, dostanou i ostatní týmy. Pirelli také tvrdí, že všechny týmy budou mít dostatek informací a že má dobrý systém pro výměnu informací.

img-responsive

Příští rok se změní nejenom rozměry pneumatik, ale také jejich struktura | foto: Pirelli

Může Pirelli nasimulovat přítlak, který je očekávat pro vozy 2017 s upravenými vozy z roku 2015?
Pirelli v to věří, úzce proto spolupracovalo v minulých týdnech se všemi týmy. Italové dostali od týmů prvotní odhady. Pirelli na to odpovědělo prvním modelem pneumatik. Týmy jej následně zapracovali do svých simulací. Tato výměna bude probíhat neustále až do stavu, kdy bude dosaženo oboustranné shody.

Týmy navíc budou v průběhu roku neustále informovat Pirelli o očekávaných změnách v úrovni přítlaku. Očekávaný nárůst přítlaku je zhruba 15-20 %. Maximální rychlosti by měly zůstat zhruba stejné. Sice vzroste odpor vozu, ale ten by měl být převážen na straně vývoje pohonných jednotek.

Pirelli také musí vzít v úvahu změnu ve váze vozu - auta budou těžší o 20 kilogramů. Pirelli také při vývoji vezme v úvahu určitou toleranci, tedy že vozy mohou být lehce odlišné od toho, co se očekává. Během testů bude neustále probíhat jemné dolaďování.

Bude výdrž pneumatik jiná než ta, na kterou jsme momentálně zvyklí?
Ano. Požadavek týmů byl na zcela jiný způsob degradace pneumatik. Gumy už by se neměly tak přehřívat, což by mělo umožnit jezdcům, aby na ně mohli opravdu zatlačit. 

Jde tedy o zcela zásadní změnu filozofie, protože Pirelli bylo při svém vstupu do F1 v roce 2011 až do teď žádáno o to, aby produkovalo pneumatiky, které budou mít malou výdrž. Cílem byly dvou až tří zastávkové závody.

Vytisknout

Diskuze: Pneumatiky 2017 - klíčové otázky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Nico Rosberg zůstává další dva roky u Mercedesu

O dalším angažmá Rosberga je rozhodnuto

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud