Jízdní styl Alonsa a Hamiltona: Jak se hvězdy F1 liší při brzdění?

Petr Hlawiczka, 24. června 2016, 06:45 Google+

Ve spolupráci s techniky společnosti Brembo popíšeme, jak se liší při brzdění dva z nejlepších pilotů na světa - Fernando Alonso a Lewis Hamilton.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 30.06. 09:11) Napište svůj názor
Fernando Alonso při prudkém brždění

Fernando Alonso při prudkém brždění | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Oba piloti se velmi dobře znají. V roce 2007 byli týmovými kolegy, loni ale skončili na opačných koncích tabulky. Zajímavé je to, že oba mají zcela odlišný jízdní styl, jenž si žádá odlišné vybavení jejich monopostů: zatímco Lewis má raději přetáčivé auto, Fernando preferuje vůz spíše nedotáčivý.

 

Lewis Hamilton

Trojnásobný mistr světa má rád, když se celá jeho formule soustředí na přední nápravu. Během dvou uplynulých let, v nichž dominoval s Mercedesem, potvrdil svou náklonnost vůči agresivnímu brzdění svým rozhodně ostřejším přístupem ve srovnání s Nicem Rosbergem.

Hamilton často prodlužuje úvodní část brzdění při nájezdu do zatáčky, prodlužuje ji až za hranici přilnavosti pneumatik. Podle inženýrů Bremba, kteří s ním dlouhou spolupracují, je pro něj jediným limitem využívání tepla brzd. Postupně uvolňuje brzdový pedál a progresivně zvyšuje úhel natočení kol, čemuž se v závodním slangu říká "trail braking."

img-responsive

Lewis Hamilton preferuje přetáčivé auto, tomu přizpůsobuje i svůj styl při brzdění | foto: Daimler AG

Při tomto jízdním stylu, který vždy daleko překračuje hranice fyzických limitů, pilot riskuje zablokování předních kol. Přesně to se mu přihodilo například minulý rok v Maďarsku, když skončil ve štěrku, aby se vyhnul svému týmovému kolegovi, který byl předním, když začal brzdit jen o zlomek sekundy dříve.

Jak se Lewis dívá na karbonové brzdy, to je patrné ze sbírky jeho silničních vozů, které má v garáže: Pagani Zonda 760 LH a Ferrari LaFerrari - oba jsou vybaveny karbonovými keramickými kotouči Brembo.

 

Fernando Alonso

Jízdní styl španělského pilota není tak divácky atraktivní, protože brzdí o něco dříve než jeho soupeři - upřednostňuje totiž čistější techniku při brzdění. Dvojnásobný mistr světa (s Renaultem v letech 2005 a 2006) se obvykle dostává velmi blízko limitu při velké škále podmínek přilnavosti, ale nepřekračuje ho.

Je úroveň citlivost za mokra je neuvěřitelná, jak dokázal při svých 3 vítězstvích s Ferrari: v Koreji 2010, v Británii 2011 a v Malajsii 2012, kterou označil za nejlepší závod své kariéry.

img-responsive

Fernando Alonso při brzdění s Renaultem, s nímž získal 2 tituly | foto: Lotus F1 Team

Podle techniků Brembo, kteří ho znají už od dob Minardi a poté z Ferrari, má Alonso určitý druh přirozeného ABS. V podstatě plně využívá přilnavost pneumatik a svou výbušnou fyzickou sílu: na pedál dokáže vyvinout obrovskou sílu a dosahuje působivých časů odezvy. To mu umožňuje dosahovat vyšších rychlostí v zatáčkách, aniž by riskoval zablokování kol.

Fernando také pro každodenní jízdu upřednostňuje italská auta, mezi jinými vlastní Ferrari 458 Italia nebo Maserati Gran Cabrio. Jde o velmi odlišné vozy, které však opět mají jedno společné: brzdové systémy Brembo, které má za poslední dekádu na svědomí se čtyřmi týmy (Brawn GP, Ferrari, Mercedes a Red Bull) 8 jezdeckých titulů (Alonso, Vettel a Hamilton) a 9 konstruktérských.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Jízdní styl Alonsa a Hamiltona: Jak se hvězdy F1 liší při brzdění?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 30.06.2016 09:11 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Šéfové týmů na tiskové konferenci - zleva: Tanabe, Seidl, Monaghan, Green a Isola

Změní se formát závodního víkendu? Týmy o tom vážně uvažují

Vettel, Sebastian

Co by měl udělat Sebastian Vettel? Ecclestone má jasno

Nový Williams při prvotním testu v Barceloně

Hrozí Williamsu konec ve Formuli 1? Ve hře je prodej jiným investorům

Daniel Ricciardo příští rok skončí u McLarenu

Ricciardo přiznává, že jednal s Ferrari. Chápe, proč dalo přednost Sainzovi

Představení nového vozu Mercedes F1 W11 EQ Performance

Německá média informují o brzkém konci Wolffa u Mercedesu

Práce na modelu monopostu F1 v aerodynamickém tunelu

Nová pravidla schválena: rozpočtové stropy, hendikep pro vývoj aerodynamiky i růst min. hmotnosti

George Russell během předsezonních testů v Barceloně

Dočkají se piloti F1 před prvním závodem testovacích jízd? Russell v to doufá

Prezentace nového Racing Pointu

Aston Martin posiluje. Do vedení společnosti přichází harcovník z Daimleru

Ocon s Ricciardem odhalují vůz pro sezónu 2020

Odchod Ricciarda šéfa Renaultu zklamal. Prozradil, kdy rozhodnou o jeho náhradě

Charles Leclerc má u Ferrari pozici jistou

"Nestal jsem se jedničkou Ferrari," tvrdí Leclerc

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. BOTTAS, 3. GASLY... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Jolyon Palmer a Kevin Magnussen v závodě v Kanadě

Renault využívá velké ceny pro testování. S čím má největší problémy?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Nestal jsem se jedničkou Ferrari," tvrdí Leclerc

  2. Odchod Ricciarda šéfa Renaultu zklamal. Prozradil, kdy rozhodnou o jeho náhradě

  3. Ricciardo přiznává, že jednal s Ferrari. Chápe, proč dalo přednost Sainzovi

  4. Dočkají se piloti F1 před prvním závodem testovacích jízd? Russell v to doufá

  5. Co by měl udělat Sebastian Vettel? Ecclestone má jasno

  6. Aston Martin posiluje. Do vedení společnosti přichází harcovník z Daimleru

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud