Jízdní styl Alonsa a Hamiltona: Jak se hvězdy F1 liší při brzdění?

Petr Hlawiczka, 24. června 2016, 06:45 Google+

Ve spolupráci s techniky společnosti Brembo popíšeme, jak se liší při brzdění dva z nejlepších pilotů na světa - Fernando Alonso a Lewis Hamilton.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 30.06. 09:11) Napište svůj názor
Fernando Alonso při prudkém brždění

Fernando Alonso při prudkém brždění | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Oba piloti se velmi dobře znají. V roce 2007 byli týmovými kolegy, loni ale skončili na opačných koncích tabulky. Zajímavé je to, že oba mají zcela odlišný jízdní styl, jenž si žádá odlišné vybavení jejich monopostů: zatímco Lewis má raději přetáčivé auto, Fernando preferuje vůz spíše nedotáčivý.

 

Lewis Hamilton

Trojnásobný mistr světa má rád, když se celá jeho formule soustředí na přední nápravu. Během dvou uplynulých let, v nichž dominoval s Mercedesem, potvrdil svou náklonnost vůči agresivnímu brzdění svým rozhodně ostřejším přístupem ve srovnání s Nicem Rosbergem.

Hamilton často prodlužuje úvodní část brzdění při nájezdu do zatáčky, prodlužuje ji až za hranici přilnavosti pneumatik. Podle inženýrů Bremba, kteří s ním dlouhou spolupracují, je pro něj jediným limitem využívání tepla brzd. Postupně uvolňuje brzdový pedál a progresivně zvyšuje úhel natočení kol, čemuž se v závodním slangu říká "trail braking."

img-responsive

Lewis Hamilton preferuje přetáčivé auto, tomu přizpůsobuje i svůj styl při brzdění | foto: Daimler AG

Při tomto jízdním stylu, který vždy daleko překračuje hranice fyzických limitů, pilot riskuje zablokování předních kol. Přesně to se mu přihodilo například minulý rok v Maďarsku, když skončil ve štěrku, aby se vyhnul svému týmovému kolegovi, který byl předním, když začal brzdit jen o zlomek sekundy dříve.

Jak se Lewis dívá na karbonové brzdy, to je patrné ze sbírky jeho silničních vozů, které má v garáže: Pagani Zonda 760 LH a Ferrari LaFerrari - oba jsou vybaveny karbonovými keramickými kotouči Brembo.

 

Fernando Alonso

Jízdní styl španělského pilota není tak divácky atraktivní, protože brzdí o něco dříve než jeho soupeři - upřednostňuje totiž čistější techniku při brzdění. Dvojnásobný mistr světa (s Renaultem v letech 2005 a 2006) se obvykle dostává velmi blízko limitu při velké škále podmínek přilnavosti, ale nepřekračuje ho.

Je úroveň citlivost za mokra je neuvěřitelná, jak dokázal při svých 3 vítězstvích s Ferrari: v Koreji 2010, v Británii 2011 a v Malajsii 2012, kterou označil za nejlepší závod své kariéry.

img-responsive

Fernando Alonso při brzdění s Renaultem, s nímž získal 2 tituly | foto: Lotus F1 Team

Podle techniků Brembo, kteří ho znají už od dob Minardi a poté z Ferrari, má Alonso určitý druh přirozeného ABS. V podstatě plně využívá přilnavost pneumatik a svou výbušnou fyzickou sílu: na pedál dokáže vyvinout obrovskou sílu a dosahuje působivých časů odezvy. To mu umožňuje dosahovat vyšších rychlostí v zatáčkách, aniž by riskoval zablokování kol.

Fernando také pro každodenní jízdu upřednostňuje italská auta, mezi jinými vlastní Ferrari 458 Italia nebo Maserati Gran Cabrio. Jde o velmi odlišné vozy, které však opět mají jedno společné: brzdové systémy Brembo, které má za poslední dekádu na svědomí se čtyřmi týmy (Brawn GP, Ferrari, Mercedes a Red Bull) 8 jezdeckých titulů (Alonso, Vettel a Hamilton) a 9 konstruktérských.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jízdní styl Alonsa a Hamiltona: Jak se hvězdy F1 liší při brzdění?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 30.06.2016 09:11 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sebastian Vettel během testování v Bahrajnu

Ferrari do Monaka přivezlo další vylepšení. "Zasloužíme si dobrý výsledek," tvrdí Vettel

McLaren během sezónních testů v Barceloně

"Auto reaguje na změny, vylepšení na rozdíl od loňska fungují," pochvaluje si McLaren

Pierre Gasly s Red Bullem RB15 v Číně

Honda teď může směle cílit na Mercedes, domnívá se pilot Red Bullu

Lauda, Niki

SPECIAL: Roky s Nikim Laudou

Renault během sezónních testů v Barceloně

"Renault s motorem rozhodně udělal pokrok, na Ferrari ale stále dost ztrácí," všímá si Sainz

Mercedes svým náskokem soupeře zaskočil

"Monstra" - Marko v Monaku očekává 6. double Mercedesu, Briatore si rýpl do Ferrari

reklama
  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Jolyon Palmer a Kevin Magnussen v závodě v Kanadě

Renault využívá velké ceny pro testování. S čím má největší problémy?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyhraje Mercedes všechny GP? U Ferrari nepanikaří: "Vůz bude mít brzy na vítězství." Změní koncept?

  2. "Monstra" - Marko v Monaku očekává 6. double Mercedesu, Briatore si rýpl do Ferrari

  3. Svět F1 zasáhla smutná zpráva, zemřel Niki Lauda

  4. SPECIAL: Roky s Nikim Laudou

  5. Racing Point plánuje před letní pauzou představit téměř nové auto

  6. Pracuje se s pneumatikami letos hůře? Pirelli stížností týmů nechápe: "Provozní rámec se nezměnil!"

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud