4. GP Belgie
Spa-Francorchamps
5. června 1956
Fangiova důvěra ve Ferrariho vozy byla velmi otřesena při vytrvalostním závodu Mille Miglia. Argentinec obvinil mechaniky, že vyvrtali podivné díry na chlazení brzd, kterými vnikaly kapky deště do kokpitu. Před Grand Prix Belgie upravili ve Ferrariho dílně Lancii-Ferrari D50 zcela na Fangiovu míru. Ale Argentinec ztrácel důvěru v upravený model a chtěl Collinsův starý model, zatímco Collins dostal k dispozici Fangiův vůz.
Fangio byl v kvalifikaci o působivých pět vteřin rychlejší než druhý Stirling Moss na maserati. Vedle nich se do první řady postavil Peter Collins, další mladý a nadějný britský jezdec. Za nimi Jean Behra s Eugeniem Castellottim.
V den závodu pršelo, což tvořilo již tak nebezpečný okruh velmi zrádným. Fangio nevyužil výhody prvního místa a nechal se předjet Mossem a Castellottim. Argentinec po dvou kolech „udolal“ Castellottiho a za další dvě kola po předjetí Mosse vedl belgickou Grand Prix. Nad okruhem přestalo pršet a povrch začal postupně osychat. Fangio nasadil rychlé tempo a pomalu si budoval dostatečný náskok.
V desátém kole ztratil Moss při vjezdu do zatáčky Eau Rouge levé zadní kolo. Tentokrát se k němu štěstí neobrátilo zády a Moss i vůz vyšli z nebezpečné situace nezraněni. Angličan se dal ihned do sprintu k depu, které stálo jen pár desítek metrů od něj. Počkal si až kolem pojede týmový kolega Cesare Perdisa a převzal jeho vůz. Brzy na to odstoupil po technických problémech i Castellotti a Moss se posunul na šesté místo.
Vedoucí Fangio a druhý Collins předváděli spanilou jízdu za vítězstvím, oba jezdce dělila necelá půl minuta. V 23. kole byl Fangio nucen zastavit v depu. Tam zjistil, že převodovka se přehřívala z důvodu chybějícího oleje. Podezíravý Fangio se vydal na pěší túru kolem čtrnáctikilometrového okruhu, aby našel skvrny po vytékajícím oleji. Bohužel na čisté trati nenašel nic, z čehož si udělal osobní závěr: sabotáž, mechanici mu nenalili do rozvodu olej…
Mezitím Behra ztratil druhou pozici díky problému s motorem. Paul Frere, belgický novinář a příležitostný závodník, se posunul na Behrovo místo, které si udržel až do cíle. Moss se po předjetí Harryho Schella na vanwallu dostal na konečné třetí místo. Peter Collins s dostačujícím náskokem vyhrál první Grand Prix v životě a patřičně to oslavil. Také celá Británie měla důvod k úsměvu, její dva jezdci vedli mistrovství světa formule 1 v pořadí Moss – Collins.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Scuderia Ferrari | 4:09.8 | |
2. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 4:14.7 | |
3. | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | 4:15.3 | |
4. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | 4:16.7 | |
5. | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Ferrari | 4:16.7 | |
6. | Harry SCHELL | usa | Vanderwell Products Ltd | 4:19.0 | |
7. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Vanderwell Products Ltd | 4:22.8 | |
8. | Paul FRERE | bel | Scuderia Ferrari | 4:23.8 | |
9. | Cesare PERDISA | ita | Officine Alfieri Maserati | 4:35.7 | |
10. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 4:35.9 | |
11. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Centro Sud | 4:37.7 | |
12. | Piero SCOTTI | fra | Soukromý Connaught | 4:41.9 | |
13. | Francesco GODIA | esp | Officine Alfieri Maserati | 4:49.8 | |
14. | Horace GOULD | gbr | Gould´s Garage | 4:50.4 | |
15. | Andre PILLETE | bel | Scuderia Ferrari | 4:51.9 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | 8 | 2:40.00.3 | ||
2. | Paul FRERE | bel | Scuderia Ferrari | 6 | + 1:51.3 | ||
3. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 3 | + 3:16.6 | ||
3. | Cesare PERDISA | ita | Officine Alfieri Maserati | 2 | + 3:16.6 | ||
4. | Harry SCHELL | usa | Vanderwell Products Ltd | 3 | + 1 kolo | ||
5. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Centro Sud | 2 | + 2 kola | ||
6. | Andre PILLETE | bel | Scuderia Ferrari | + 3 kola | |||
7. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | + 3 kola | |||
8. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | + 3 kola | |||
DNF | Juan - Manuel FANGIO | arg | Scuderia Ferrari | převodovka | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Vanderwell Products Ltd | motor | |||
DNF | Piero SCOTTI | fra | Soukromý Connaught | tlak oleje | |||
DNF | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Ferrari | převodovka | |||
DNF | Horace GOULD | gbr | Gould´s Garage | převodovka | |||
DNF | Francesco GODIA | esp | Officine Alfieri Maserati | nehoda |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ