Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord z V10 éry. Rychlosti na rovinkách?

Petr Hlawiczka, 2. dubna 2016, 22:40 Google+

BAHRAJN - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; V tomto článku se podíváme blíže na časy a maximální rychlosti, které piloti dosahovali v jednotlivých sektorech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu, a na to, co bližšího nám to říká výkonnosti vozů a relativním pořadí.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 07.04. 10:49) Napište svůj názor
Ferrari před Mercedesem

Ferrari před Mercedesem | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 333 na 61 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.

Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.

Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).

Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.

Mapa okruhu v Bahrajnu s vyznačenými sektory

Mapa okruhu v Bahrajnu s vyznačenými sektory | zdroj: Formula1.com

Hamilton dosáhl svého 51. kvalifikačního vítězství v kariéře a 2. v Bahrajnu. Předvedl parádní kolo a porazil do té doby o délku vozu (0,077 s) vždy rychlejšího Rosberga. Pozoruhodné je i to, že 1,6litrové V6 turbomotory byly poprvé rychlejší než V10 atmosféry v minulosti, kdy jsme v F1 pozorovaly do té doby ty nejrychlejší stroje - Lewis překonal rekord Webbera z roku 2005 (1:29,527 min) o 0,034 sekundy - navíc na standardních pneumatikách (tehdy se v rámci souboje výrobců pneumatik vyvíjely specificky pro každé auto) a s vozem o 102 kg těžším. Jeho dnešní čas 1:29,493 bylo o 3,078 s rychlejší než loňsky čas pole position.

Úřadující šampion předčil svého týmového kolegu ve všech sektorech - ve druhém jen o tři tisíciny, v posledním o 0,158 s. Paradoxně právě zde měl Rosberg do dnešního večera vždy nejvíce navrch. Nepomohlo mu ani to, že dal v Q3 jako jediný dohromady ideální kolo, což se předtím v Q2 povedlo už jen Vandoornemu, v Q1 pilotům Sauberu, Magnussenovi a Nasrovi.

Největší potenciál promrhal Pérez, jenž překvapivě vypadl už v Q1 - pokud by se mu podařilo poskládat sektory dohromady, byl by o více než 7 desetin sekundy rychlejší. Je zajímavé vidět Force Indii tak vzadu, Bahrajn patřil k jejím nejsilnějším okruhům. Na boxové zídce se dopustili chyby a nejspíše si špatně spočítali časové rozestupy při vypadávání. Chuť si spravili trochu v případě Hülkenberga, i když 8. místo není moc velká výhra - jako poslední pilot si na start nemůže vybrat pneumatiky, výhodnější je v tomto případě start z 9., popř. i z 10. místa.

Nejrychlejší sektory kvalifikace vs. nejrychlejší kola

Nejrychlejší sektory kvalifikace vs. nejrychlejší kola | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Ferrari jsme po třetím tréninku čekali o něco blíže Mercedesu, jejich ztráta převyšuje půl vteřiny. Nejvíce z ní nabírali ve třetím sektoru. Na rovinkách přitom byli téměř stejně rychlí, rozdíly se pohybovaly kolem 1 km/h.

Nejvyšší rychlost byla naměřena Bottasovi, který měl na rozdíl od Massy starý nos a staré křídlo: 335,5 km/h. Brazilec si stěžoval na to, že mu nové díly rozhodily vyvážení, protože fungovaly nad očekávání dobře - stěžoval si na příliš vysokou přilnavost.

Příjemným překvapením jsou i výkony Haase: Grosjean s motorem Ferrari byl na rovince 4. nejrychlejší, přičemž na startu obsadil velmi výhodné 9. místo - první se zcela volnou rukou pro výběr pneumatik a strategie.

Toro Rosso se loňskou specifikaci pohonné jednotky Ferrari na něj ztrácelo 3,2 km/h. McLaren s Hondou byl o 7,4 až 8,2 km/h pomalejší než nejrychlejší vůz Mercedesu, Renault ztrácel ještě více: Ricciardo s Red Bullem 8,1 km/h, Palmer s Renaultem už 10,7 km/h. Rakouský tým očekává, že jeho závodní tempo bude zítra mnohem lepší než to, které předvedl dnes v kvalifikaci. Šasi Renaultu schází přítlak, slabší je i trakce a špičkový výkon taky není moc vysoký.

Maximální rychlosti kvalifikace v Bahrajnu (v km/h)

Maximální rychlosti kvalifikace v Bahrajnu (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie
Mezi super-měkkou a středně-tvrdou pneumatikou činí rozdíl v čase na kolo 2,5 sekundy, mezi super-měkkou a měkkou se rozdíl pohybuje kolem 1 sekundy. Minimální tlaky jsou předepsány na 21,5 PSI vpředu a 19 PSI vzadu.

Pro závod vypsaný na 57 okruhů existuje díky výběru pneumatik rozšířenému na 3 sady více použitelných strategií. Teoreticky vycházejí nejrychleji tři zastávky: začátek na super-měkké směsi s přezutím na měkké v 14., 29. a 43. kole.

Pokud má jezdec k dispozici dostatek čerstvých super-měkkých směsí, pak přichází v úvahu tato třízastávková strategie: start na super-měkkých, přezutí opět na super-měkké v 12. a 27. kole a od 42. kola závěrečný stint na měkkých.

Nejrychlejší dvouzastávková strategie vychází takto: start na super-měkkých, přezutí na středně-tvrdé v 12. kole a na měkké v 37. kole. Nevýhodou je ale tempo na tvrdších směsích.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord z V10 éry. Rychlosti na rovinkách?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 07.04.2016 10:49 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton v Bahrajnu

Prohlášení týmů po kvalifikaci v Bahrajnu: Rosberg si byl naprosto jistý, že je…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud