Hamilton králem všech sektorů, Massa na rovince překonal 321 km/h

Petr Hlawiczka, 25. července 2015, 17:15 Google+

MAĎARSKO - ANALÝZA SEKTORŮ; Co o výkonech pilotů prozrazuje bližší pohled na nejrychlejší časy v sektorech a na maximální rychlosti dosahované během kvalifikace na Hungaroringu? Jaké můžeme v neděli očekávat strategie?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vozy vyjíždějí na trať

Vozy vyjíždějí na trať | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

První sektor začíná nejnáročnějším místem pro brzdy, kdy piloti zpomalují z rychlostí přes 330 km/hod pod 85 km/hod při přetížení 5,5 G, přičemž na pedál musí vyvinout tlak o síle 158 kg. Před a za první zatáčkou se nacházejí dvě DRS zóny. Po výjezdu z ní na dvojku prudce přidávají z kopce do druhé zatáčky.

Zde je velmi snadné začít brzdit pozdě, zablokovat kolo a vyjet mimo ideální stopu. Místo láká také k příliš brzké akceleraci, což může narušit ideální průjezd třetí zatáčkou, postih se přenáší na celou následující 790 m dlouhou rovinku před čtvrtou zatáčkou, kde začíná druhý sektor. Trpělivost a preciznost jsou zde odměňovány dobrými časy.

Čtvrtá zatáčka je náročná - projíždí se velmi rychle a naslepo. Následuje pomalejší úsek - táhlá pátá zatáčka a pomalá šikana 6/7. Poté piloti přidávají a projíždějí o středně rychlou levotočivou a pravotočivou osmou zatáčku, které na sebe navazují s krátkou krátkým přidáním plynu. Musí trochu obětovat osmou, aby devátou zatáčkou projeli ideální stopou, protože časová ztráta se přenáší až do zatáčky č. 11 kvůli tomu, že desátá se projíždí naplno.

Za velmi rychlou jedenáctou zatáčkou, kterou projíždění na šestku kolem 270 km/hod, začíná třetí sektor. Prudce se brzdí do pravotočivé zatáčky, po níž přicházejí na řadu dvě táhlé vracečky: pomalejší třináctá a poslední čtrnáctá, jejíž průjezd na trojku (130 - 150 km/hod) trvá dlouhé dvě vteřiny.

Maximální rychlosti se měří na cílové rovince, ale už 310 m před první zatáčkou, což je zbytečně brzy, protože vozy ještě téměř 200 m akcelerují. Více technických údajů o Hungaroringu najdete v rozsáhlém přehledu zde.

Mapa Hungaroringu

Mapa Hungaroringu | zdroj: FIA

Hamilton bude popáté ve své kariéře startovat v Maďarsku z pole position, které je jeho devátým v posledních desíti závodech. Nejrychlejší byl ve všech trénincích i ve všech částech kvalifikace a svého týmového kolegu Rosberga deklasoval o téměř 6 desetin sekundy poté, co stanovil rekord ve všech sektorech.

Nutno ovšem dodat, že Nico promrhal více ze svého potenciálu - zvláště ve druhém sektoru. Celkově mohl být skoro o 2 desetiny sekundy rychlejší. Oba ale museli již v Q1 použít měkké pneumatiky, což u Stříbrných šípů není obvyklé (dnes si tuto frajeřinku dovolil jen Ricciardo, viz níže). Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou směsí totiž dosahoval vysokých 1,8 sekundy na kolo.

Těsně na paty mu šlapal Vettel. Ve druhém sektoru byl dokonce o 0,195 s rychlejší než Rosberg, nakonec mu na první řadu scházelo 0,144 sekundy. Ferrari má obvykle v závodě lepší rychlost, zatím to však vypadá, že by to mohlo stačit pouze na německého pilota Mercedesu.

V Q3 se zlepšili všichni piloti kromě Grosjeana, který jen tak tak postoupil do závěrečné části (Hülkenbergovi scházelo jen 21 tisícin sekundy). Francouz byl v Q2 o 0,376 s rychlejší. Jako jediný si ale pro závod ušetřil sadu čerstvých měkkých pneumatik - první jízdu v Q3 totiž absolvoval na použité sadě.

Nejrychlejší sektory a jejich součet ve srovnání se skutečnými časy na kolo

Nejrychlejší sektory a jejich součet ve srovnání se skutečnými časy na kolo | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Na cílové rovince Massovi v posledním pokusu komisaři naměřili 321,2 km/h, jasně na ní dominovaly Mercedesy - obsadily prvních 8 míst. Za nimi se seřadily Saubery o 5 km/h pomalejší a Ferrari, následoval Renault (- 10,2 km/h) a Honda (- 11,6 km/h).

Zajímavé bylo sledovat Alonsa a Ricciarda - oba totiž dosáhli na cílové rovince 309,6 km/h. Španěl byl dokonce na konci prvního sektoru rychlejší, ale jeho čas byl o 1,5 s horší. Působivý byl pro mě také výkon Australana s Red Bullem, loňského vítěze Velké ceny Maďarska, v Q1, kde si jako jediným vystačil se středně-tvrdou směsí - dosáhl na ní na 12. pozici.

Honda se stále trápí s maximálním využitím ERS, ICE je na tom výkonnostně podobně. Šasi MP4-30 po stránce přítlaku nicméně také zaostává za předními týmy.

Button po vypadnutí v Q1 řekl, že nemohl na rovinkách používat ERS, což jej stálo 0,4 sekundy na kolo. Oba piloti ale s ovladatelností a vyvážením monopostu byli spokojeni a pochvalovali si další drobný pokrok.

Alonso svůj vůz dotlačil do boxů a pak si stěžoval na pravidla, podle kterých se nesmí znovu zapojit, pokud auto nedojede vlastní silou do garáže, Eric Boullier nám ale potvrdil, že by se stejně zbytku Q2 nemohl účastnit: v úložiště energie (sada baterií) totiž došlo k rozpojení kontaktů.

Maximální rychlosti (v km/h)

Maximální rychlosti (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie
Dnes jsme byli svědky velmi vysokých teplot - teplota dráhy dosahovala 52 °C, pneumatiky proto na zatáčkovitém Hungaroringu dostaly pořádně zabrat.

Zítra můžeme očekávat dvouzastávkové strategie. Mercedes sice měl v kvalifikaci náskok, ale během velké ceny by rozestupy mohly být menší. Papírově nejrychlejší bude jízda na dvě zastávky: po startu na měkké sadě přezout opět na měkkou v 29. kole a na středně-tvrdou v 53. či v 54. kole.

Protože je předjíždění obtížné, mohou se někteří piloti pokusit o třízastávkovou strategii, aby získali pozice na dráze - to bude záležet na tom, zda budou mít dostatečnou rychlostní výhodu pro předjetí.

Vytisknout

Diskuze: Hamilton králem všech sektorů, Massa na rovince překonal 321 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton se dočkal dalšího pole position

Kvalifikace: Pole position patří Hamiltonovi, Alonso odtlačil McLaren do boxů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud