Matra končí s automobily

Daniel Šupa, 13. března 2003, 18:45 Google+

Všichni odborníci a velká většina fanoušků při vyslovení jména Matra zavzpomíná na přelom 60. a 70. let minulého století. Ale málo kdo vůbec ví, že právě Matra stojí za originální myšlenkou rodinného vozu, který dobyl svět.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Společnost Matra vstoupila do motoristického světa odkoupením majetku společnosti Deutsch-Bonnet v roce 1963 a prvním vozem byl úspěšný Djet. Mladý, prozíravý a energický generální ředitel Jean-Luc Lagarderer hledal v motoristickém sportu reklamu a zvýšení odbytu. V roce 1965 se objevil tým Matra ve Formuli 3 a rychle se posunul do Formule 2. Již v roce 1967 začala práce na vývoji motoru V12 pro Formuli 1.

Tým závodil, stejně jako Ferrari a BRM, s vlastním šasi i hnacím agregátem. Ale ironicky to byl soukromý tým Kena Tyrrella, kdo dostal značku Matra na skutečné výsluní. Tyrrell používal šasi francouzského výrobce, ale motorem byl Ford Cosworth. K titulu tuto kombinaci dovezl v roce 1969 Jackie Stewart. Matra zatlačila na Tyrrella, měl kromě šasi používat i motor, ale původním povoláním dřevorubec, nasadil v dalším ročníku šasi March a v budoucnu se stal úspěšným týmem s vlastními podvozky. Stáj Matra F1 nikdy nedosáhla na poli Grand Prix skutečných úspěchů a v roce 1972 byla ze seriálu stažena. Následně však ve vytrvalostních závodech třikrát dominovala slavnému závodu 24 hours du Le Mans. Ročníky 1972, 1973 a 1974 byly však labutí písní modrých vozů. Koncem roku bylo závodní oddělení připojeno k novému francouzskému týmu Ligier F1.

Následně oddělení Matra Automobil převzal Chrysler Europe, ale hlavní centrála společnosti se věnovala kosmickému výzkumu a v roce 1981 investovala do nakladatelství Hachette. V roce 1983 se mělo stát oddělení Matra Automobil součástí Peugeotu, ale Lagardere se dohodl s Renaultem. Jejich první společné dítě předčilo všechna očekávání a 1. rodinný van dobyl svět. V roce 1998 chtěla Matra grandiózní úspěch zopakovat s modelem Avantine, ale vůz neměl komerční úspěch a v minulém týdnu byla jeho výroba zcela zastavena. Výroba 3. generace Espace byla převedena pod automobilku Renault a činnost Matra Automobil byla definitivně ukončena tento týden. Lagardere v pozici generálního ředitele prohlásil, že Matra se nyní plně soustředí na vesmírné projekty a činnost nakladatelství.

Přesto dnes vozy Renault s úspěchem používají avantgardní tvar zádě, který pochází právě z modelu Avantine, Lagardere načasoval útok s tímto modelem příliš brzy…
Vytisknout

Diskuze: Matra končí s automobily

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Newey chladí nadšení - anotační foto

Newey chladí nadšení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud