Melbournským víkendem odstartoval již 53. ročník závodů Grand Prix, které si v minulosti získaly renomé automobilového Olympu. Být jejich součástí bylo snem nespočtu závodníků. Miliony fanoušků ze všech koutů světa netrpělivě očekávaly aktuální zprávy a přímé přenosy z jednotlivých závodů.
Stejně jako život obyčejného smrtelníka, i historie závodů Formule 1 neběží v jedné hladině mezi radostmi a starostmi. Stejně jako my prožíváme radostné okamžiky i chvíle smutku a starostí, tak i Grand Prix F1 prochází obdobími slávy a rozmachu, aby je za čas vystřídaly problémy a úpadek. Svět se neustále mění a přežívá ten, kdo se nejlépe přizpůsobí nově vzniklým podmínkám.
Rozebírat okolnosti, které ovlivnily F1 v posledních letech ale není předmětem tohoto článku, faktem však zůstává, že sledovanost a zájem o ni v posledních letech značně poklesl. Mezinárodní automobilové federace FIA proto spolu s šedou eminencí Formule 1 Berniem Ecclestonem přistoupila k razantním opatřením, nad kterými mnoho z nás nevěřícně kroutilo hlavou. Tak razantní změny F1 dosud nikdy nezažila. Pamětníci starších dob, jež s postupem času získaly v jejich představách auru dokonalosti a ryzosti, se po zveřejnění nových pravidel museli zhrozit, neboť Formule 1 přišla o klasickou, roky neměnnou a přes kruté havárie i ekonomické problémy, stále původní tvář. Sám již patřím ke generaci, která si pamatuje bouřlivé začátky turbomotorů a jejich vítězné tažení. Znám legendární bitvy mezi Piquetem, Mansellem, Prostem a Sennou, kdy rozhodovaly nejen peníze, ale především pilotovy schopnosti bleskurychlé reakce, okamžité kalkulace nastalých okolností a mnohdy i absolutní hazard s vlastním životem. Ta doba je v mé mysli pravým synonymem Formule 1. Od svého otce jsem často slýchával o famózním Clarkovi, Grahamu Hillovi, Rindtovi, Stewartovi a Laudovi. A pro něho je tím pravým synonymem F1 doba ještě o něco starší. Nedokázali jsme si zkrátka představit žádnou z navržených změn struktury závodního víkendu, ani technických předpisů a shodně jsme změny před samotnou Grand Prix zatratily…
Zimní přestávka měla tentokrát do okurkové sezony opravdu daleko. Od nečekaných schůzek, bouřlivých diskusí a invektiv mezi různými názorovými skupinami až po hrozbu arbitráže, to byla ve zkratce předehra australské opery. Umně skrývanou nervozitu na všech stranách, tajná očekávání, že nové změny přinesou živou vodu malým a postupně umírajícím týmům i sebejisté proklamace přesvědčení, že žádná sebevětší změna nesrazí na kolena supertým, měl rozřešit až okamžik, kdy pod cílovým praporkem prolétne poslední vůz, jenž se dočká konce melbournského závodu na trati.
Formule 1 tedy před svojí letošní premiérou převlékla svůj léty obnošený kostým a pevně doufá, že zářivé barvy nového šatu znovu přilákají zájem veřejnosti, a tedy i velkých sponzorů, bez kterých se neobejde. Poté, co se v pátek otevřelo jeviště, byla jako znovuzrozená, na každém kroku diváci a ruku v ruce s nimi prodejci všeho možného, obrovský zájem médií, Melbourne skutečně žilo pouze Formulí 1. Na okruhu samý otazník, nikdo netušil, jak na tom který tým je, spekulovalo se o všem a o všech. Páteční a sobotní volné tréninky i kvalifikace přinesly řadu překvapení a start nedělního závodu byl neuvěřitelným dramatem, kde každý předjížděl každého a bojovalo se nejen o pozice, ale doslova o každý metr závodního okruhu. Havárie se šťastným konce, žluté fáze, zmatky v boxech, smyky i hodiny na dráze a nakonec nečekané rozuzlení v posledních okruzích…
Ani FIA samotná si nemohla přát lepší debut nových pravidel. Kritické oko skalních příznivců však muselo postřehnout, že tvůrci nových předpisů měli v Austrálii obrovské štěstí, neboť celý závodní víkend okořenily všechny známé přísady dramatu, které se jen opravdu ojediněle sejdou dohromady v jediném závodě. Pokud by nám však Formule 1 nabídla všech svých 16. letošních dějství ve stylu toho melbournského, možná už by některým z nás přijaté radikální změny tolik vadit nemusely a těm mladším nebo novým příznivcům F1, by se mohly přímo zamlouvat. Nechejme se však překvapit, jak dlouho bude tato nová garderoba stejně zářící. A o tom si zase můžeme zapřemýšlet třeba po skončení Grand Prix Japonska.
Michael Schumacher
Německý obhájce titulu se na novou výzvu velmi těšil. Ač Michaelovi závodní víkend nevycházel v jeho úvodní části tak, jak si představoval, ve 2. kvalifikaci se zase objevil starý známý Schumi a jasně získal další pole position. V závodě se týmu Ferrari operativní strategie příliš nedařila. Tifosi se mnou jistě nebudou souhlasit, ale Michael byl v Melbourne poněkud mimo formu. Zdálo se, že po jediném neúspěšném útoku na Raikkonena odevzdaně čekal na to, až ho Ross Brawn před Fina dostane nějakou fintou v boxech. Po Finově penalizaci vyrobil Schumi osudnou a zbytečnou chybu, utržené deflektory mu pak doslova odmávaly cestu pod stupně vítězů…
Rubens Barrichello
Každou zimu po boku Michaela prohlašoval, že v nové sezoně zaútočí na titul, tentokrát se omezil pouze na rázné vykročení do nového ročníku. Zdá se však, že jeho motivace je právě tím, co ho neustále zrazuje. Rubensovi se tradičně v prvních závodech nedaří a po jeho vlastní chybě na okruhu Albert Park, končící otlučeným Ferrari ze všech stran, se zdá, že ani rok 2003 výjimku nepřinesl …
Ralf Schumacher
Ač rozbory z nitra týmu BMW Williams odhadovaly, že problémy s novými podmínkami bude mít Montoya, skutečnost byla odlišná. Ralf školácky pokazil 1. kvalifikaci a byl celý víkend notný kus za výfuky Kolumbijcova FW25. V infarktovém závodě Ralfovi nepřálo ani štěstí, nejprve ho zdržel problém při výměně pneumatiky, pak musel složitě vyhýbat Heidfeldovu neovladatelnému Sauberu. Víkend bez světlého okamžiku…
Juan Pablo Montoya
V průběhu celého víkendu se stále zlepšoval a zrychloval. Ač na jiné strategii, stále byl v boji o vítězství v Grand Prix s Kimi Raikkonenem a M. Schumacherem. Po jejich problémech si jel s dostatečným náskokem pro 2. vítězství kariéry v F1. Smyk v první šikaně však rozhodl jinak. Byla to sice jeho jediná chyba za celý víkend, ale v ten nejnevhodnější okamžik, zůstalo jen 2. místo a oči pro pláč…
David Coulthard
Předsezonní testy ukázaly velkou formu upravených loňských monopostů McLaren. David byl sice většinu víkendu ve stínu mladšího Raikkonena, a to i po většinu závodu, ale předvedl klasický výkon bez jediné chyby a právě v Austrálii platilo, že vyhrává ten, kdo nechybuje. Nu a samozřejmě to, že štěstí přeje připraveným…
Kimi Raikkonen
Mladý Fin dokazuje, že volba McLarenu právě pro něj byla správná. Opět dokázal být před mnohem zkušenějším Coulthardem a jeho opravdu tvrdý souboj s M. Schumacherem zvedl diváky z tribun. Brzy bude vítězem. Loni ve Francii se o vítězství připravil sám, tentokrát to byla chyba elektroniky omezující rychlost vozu v boxové uličce, příště už si pro svoje premiérové vítězství určitě dojede…
Jarno Trulli
V pátek i sobotu se Jarno nestačil divit. Vyhlášený specialista na kvalifikace, od kterého se s novými pravidly čekal průlom na pozice nejvyšší, byl opakovaně porážen mladým týmovým kolegou Alonsem. Ale v závodě mladíka porazil a konečně po dlouhé době předvedl vyrovnaný závod po celou jeho délku…
Fernando Alonso
Mladý Španěl předvedl výborný návrat na závodní trať. Prakticky v průběhu celého víkendu byl rychlejší týmového kolegy a jeho obě kvalifikace překvapily mnohé odborníky a především Trulliho samotného. Start mu nevyšel, ale následná stíhací jízda byla perfektní. Dva body do průběžného pořadí jsou zcela zasloužené a pokud Renault přidá na rychlosti, nebudou rozhodně poslední…
Nick Heidfeld
Mladík čekající na své místo v některém z top týmů opět prokázal svoje kvality. Jeho jízda je charakterizována nenápadností, ale maximální účinností. Nebýt naraženého pravého zavěšení, které ho ze závodu vyřadilo, body by ho jistě neminuly…
Heinz Harald Frentzen
Frentzen je znám svou citlivou povahou a tím, že pod tlakem výsledky nedělá. Prostředí týmu Sauber je tak pro něj asi tím pravým. Má rychlý a spolehlivý vůz a nikdo po něm nechce vítězství. Němec může v průběhu roku 2003 týmu nasbírat ještě pěknou řádku bodíků...
Giancarlo Fisichella
Ital bojoval celý víkend jako lvice, bez zbytečných efektů, ale účinně. V závodě ho však brzdily problémy s řazením a ani strategie mu tentokrát nevyšla. Nic se nemění, na body EJ13 opět nestačil, není co dodat…
Ralph Firman
V průběhu víkendu si počínal opatrně, neboť tým nemá náhradní vůz. Bohužel však při samotném závodě kopíroval Barrichellův styl až moc shodně. Jeho let do svodidel ani žlutý vůz nerozdýchal. Žádný zázrak …
Mark Webber
Domácí publikum a znalost okruhu jistě Markovi nějakého toho koně pod kapotu přidalo, celý víkend byl u týmu jasnou jedničkou a v závodě jezdil stejné časy, jako Michael Schumacher. Bohužel jen pár kol, potom otloukl R4 o svodidla…
Antonio Pizzonia
Jihoamerický temperament nezapře. Od ničení vozů v zimních testech upustil, nyní to končí v nejhorším případě pouze smykem či hodinami. Obě kvalifikační kola byla plná chyb a i když si v závodě další hodiny neupřel, spolehlivě vezl vůz k cíli a získával zkušenosti...
Jacques Villeneuve
V páteční kvalifikaci hodil rukavici všem favoritům dokonalým kolem, v sobotní lehce chyboval, ale přesto z toho byla slibná pozice do nedělního závodu. Přes špatnou volbu pneumatik v úvodu si jel pro body, ale chybná strategie ho o ně připravila…
Jenson Button
Tým BAR se o body připravil vlastními silami. Button se zkušenějšího Villeneuva držel jako čert ďábla, a to i v cíli. Pilot chybu neudělal, ale díky nevhodné strategii a zmatku při druhé zastávce se musel spokojit s pozicí na dohled bodů. Nic ale není ztraceno, BAR 005 je největším překvapením roku…
Justin Wilson
Justinův první závod nevypadal vůbec špatně. Díky vhodné volbě suchých pneumatik se pohyboval před mnoha zkušenějšími konkurenty, ale technické problémy ho předčasně vyřadily…
Jos Verstappen
Po velkých problémech v průběhu víkendu mu byl zaslouženou odměnou šachovnicový praporek. Vzhledem k minimu testů před závodem splnil cíl týmu…
Olivier Panis
Kombinace rychlosti a zkušeností jsou spolu s obrovským rozpočtem týmu zárukou posunu vpřed, což Olivier potvrdil skvělou kvalifikací a ideálním startem. Přestože předvedl výbornou jízdu, pokračuje dále ve smolných závodech. Problémy s technikou jsou mu přisouzeny snad již navěky …
Cristiano da Matta
Proti zimním testům udělal obrovský pokrok, tehdejší odstupy 3 sekund za Panisem budily hrůzu, ale v Melbourne to byl někdo jiný. Škoda, že nováčkovská chyba nedala možnost zvolené taktice, která jiným vyšla, není však všem dnům konec…