Chcete vědět více o palivu pro vozy F1?

Daniel Šupa, 3. srpna 2004, 11:11 Google+

Rogerio Goncalves o palivu pro F1 od A do Z.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: BMW WilliamsF1 Team

Sdílejte článek

Technický koordinátor petrolejářského gigantu Petrobras hovoří nejen o rozdílech mezi palivy pro F1 a běžné vozy.

Monoposty F1 používají špičkové palivo, jehož složení je dáno striktními předpisy FIA. Musí splňovat přísné emisní předpisy platné pro EU a během každého závodu se palivo týmů pravidelně kontroluje.

Jaké jsou největší rozdíly mezi palivem pro F1 a vozy, jež běžně užíváme?
Ve skutečnosti jsou předpisy pro palivo pro F1 podobné. Technické předpisy požadují podobné vlastnosti, které budou požadovány v Evropě od roku 2005. Rozdíl je jen v obsahu síry. U běžných paliv je to 50 mg/kg a u F1 jen 10 mg/kg. Hlavním cílem je vyvinout uvnitř malého manévrovacího prostoru palivo, které bude mít nejvíce síly při snaze o redukci jeho spotřeby. Také musíme pomáhat při maximálním snížení opotřebení motorů.

Je možné použít palivo pro F1 v normálních vozech pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby?
Zajisté je to možné, ale zároveň i nemožné. Stejně tak můžete použít palivo od pumpy na ulici ve voze F1. Ale palivo pro F1 je velmi vyvinuté, má mnoho přísad a rychlou zápalnost kvůli tomu, že motor pracuje až v 19 000 otáčkách za minutu. U normálních vozů je to o něčem jiném, takže palivo pro F1 by očekávaný prospěch nepřineslo.

Kolik síly by motor F1 ztratil při použití normálního paliva?
Nikdy jsme nezkoušeli vliv normálního paliva na životnost motoru, ale v rámci výkonu by jezdci přišli o 45 koní.

Je rozdíl mezi palivem v souvislosti s tím kterým okruhem? Například, je písek v Bahrajnu problém?
Písek v Bahrajnu ne, ale teplota a vlhkost ano. Různá paliva mohou být vyvinuta pro ten který charakteristický rys, ale měnit palivo závod od závodu přináší riziko kontaminace a pak by nemusel vzorek projít testy.

Vyvíjí se benzín v průběhu sezony?
Palivo se vyvíjí stále. Jakmile přijdeme na nové složení, hned je zkoušeno pro použití v F1 s novými surovinami, odlišným čištěním a mícháním. Jak máme nové palivo odsouhlaseno u BMW, ihned ho dáváme do výroby.

Kolik litrů benzínu se spotřebuje při závodech a testech během sezony?
Pro každý závod připravíme 2000 litrů a průměr je tak 600 litrů na jeden den testů. S palivem pro vývoj u BMW je to každoročně asi 200 000 litrů.


Foto: BMW WilliamsF1 Team, BMW Motorsport

Vytisknout

Diskuze: Chcete vědět více o palivu pro vozy F1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Jean Todt si náskokem jistý není

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  5. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud