Šéf Ferrari, Maurizio Arrivabene, řekl: "Barcelona pro nás možná nebyla ideální tratí. Ale odstup 45 vteřin je jedoznačně až moc. Musíme teď v klidu zanalyzovat, v čem byl problém." Také vítěz dnešního závodu, Nico Rosberg, se divil: "V posledních kolech [závodech] se nám Ferrari neustále přibližovalo. Proto je velký náskok překvapivý. Věřím, že jsme vyhráli vývojový závod."
Je to opravdu jediné vysvětlení? Arrivabene dodává: "Náš upgrade auto zrychlil. Ale bohužel ne dostatečně." Má se za to, že barcelonské modifikace Mercedesy zrychlily o tři desetiny sekundy. Ty na Ferrari zřejmě také tak. Takže by oba nejrychlejší týmy letošní sezony měly mít stále přibližně stejný rozestup. Vettelovi však v kvalifikaci na Rosberga chybělo 0,777s a v závodě po 66 kolech 45,342s. To dělá 0,687s na kolo se stejnými strategiemi.
Ferrari z 3,9 s na 45,3 s ztráty
V Bahrajnu to bylo v cíli závodu 3,9 s. Takto velký rozdíl se jednoduše nedá vysvětlit rozdílnou charakteristikou trati a novinkami na vozech. Jezdci Mercedesu navíc mohli ve srovnání se začátkem sezony využívat power modus svých motorů o 100 km déle. Rosberg takový luxus ale ani zdaleka nepotřeboval. Na druhou stranu je třeba vidět, že v Bahrajnu oba Mercedesy ztratily určitý čas problémy s brzdami na konci závodu.
Ferrari v Barceloně jakoby došel dech (foto: Scuderia Ferrari)
Ve Španělsku už se začalo mluvit o tom, že FIA musela Ferrari přistříhnout křidélka. Od Bahrajnu totiž FIA začala měřit tlak paliva mezi senzorem měřícím průměrný průtok paliva a vysokotlakou vstřikovací pumpou. Mělo by tak být zabráněno tomu, že po měření průměrného průtoku paliva dojde k dodatečnému vstřiku paliva z postranní nádrže. Jinak by totiž mohlo docházet k tomu, že se do toku benzínu dostane extra porce navíc, a tak se obejde limit průtoku benzínu 100 kg/h.
Proč Ferrari ztrácelo tolik v sektoru 3?
Po zimních testech se začalo spekulovat o tom, že právě takovým systémem disponuje tým Ferrari. Dle názoru expertů by mohl přinášet něco mezi 3 a 4 desetinami sekundy na kolo. Vhod by mohl být v pasážích tratě, kde je třeba hodně trakce. V Barceloně je to tedy sektor 3. Vzhledem k tomu, že Ferrari v této pasáži na Mercedesy ztrácí odhadem asi půl vteřiny, tak různí experti přišli s tvrzením, že se tým Ferrari výše popsaného systému musel vzdát. Pokud ho tedy vůbec kdy měl...
Nejrůznější pochybovači mají jasno - Ferrari ztrácelo dnes tolik právě kvůli tomuto. Hned se samozřejmě vyrojilo několik více či méně zajímavých teorií. Jisté je jedno - odpověď dostaneme už v Monaku a v Montrealu.
Rozdíl mezi vozem v kompletně nové specifikaci (Vettel) a vozem napomezí (Räikkönen) nebyl moc velký (foto: Scuderia Ferrari)
V rámci barcelonské kvalifikace bylo jedno auto přistiženo s vrchními krajními hodnotami tlaku benzínu v benzínovém systému až za senzorem měřícím průměrný průtok paliva. Jak teď už víme, jednalo se o jeden z Mercedesů, avšak technici týmu zřejmě dokázali fluktuace pochopitelně vysvětlit. Někteří dokonce tvrdí, že Mercedes krajní hodnotu překonal pouze jednou a to schválně. Proč by to dělal? Aby FIA na tuto možnost poukázal a nepřímo je tak vybídl k tomu, aby byla v této oblasti ostražitá. Na druhou stranu by se tím ukázalo, že FIA tuto oblast opravdu sleduje.
Pokud se opravdu jednolo o úmysl, tak pak zafungoval znamenitě. V 15:05, tedy 10 minut po konci kvalifikace FIA zaslala všem týmům technickou direktivu. V ní stálo, že od průměrného průtoku paliva 90 kg/h do limitu 100 kg/h nebudou tolerovány naprosto žádné krajní hodnoty tlaku v oblasti benzínového systému mezi senzorem a vstřikovací pumpou. Všichni tak byli varování, že v závodě bude FIA nekompromisní.