Chcete vědět více o palivu pro vozy F1?

Daniel Šupa, 3. srpna 2004, 11:11 Google+

Rogerio Goncalves o palivu pro F1 od A do Z.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: BMW WilliamsF1 Team

Sdílejte článek

Technický koordinátor petrolejářského gigantu Petrobras hovoří nejen o rozdílech mezi palivy pro F1 a běžné vozy.

Monoposty F1 používají špičkové palivo, jehož složení je dáno striktními předpisy FIA. Musí splňovat přísné emisní předpisy platné pro EU a během každého závodu se palivo týmů pravidelně kontroluje.

Jaké jsou největší rozdíly mezi palivem pro F1 a vozy, jež běžně užíváme?
Ve skutečnosti jsou předpisy pro palivo pro F1 podobné. Technické předpisy požadují podobné vlastnosti, které budou požadovány v Evropě od roku 2005. Rozdíl je jen v obsahu síry. U běžných paliv je to 50 mg/kg a u F1 jen 10 mg/kg. Hlavním cílem je vyvinout uvnitř malého manévrovacího prostoru palivo, které bude mít nejvíce síly při snaze o redukci jeho spotřeby. Také musíme pomáhat při maximálním snížení opotřebení motorů.

Je možné použít palivo pro F1 v normálních vozech pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby?
Zajisté je to možné, ale zároveň i nemožné. Stejně tak můžete použít palivo od pumpy na ulici ve voze F1. Ale palivo pro F1 je velmi vyvinuté, má mnoho přísad a rychlou zápalnost kvůli tomu, že motor pracuje až v 19 000 otáčkách za minutu. U normálních vozů je to o něčem jiném, takže palivo pro F1 by očekávaný prospěch nepřineslo.

Kolik síly by motor F1 ztratil při použití normálního paliva?
Nikdy jsme nezkoušeli vliv normálního paliva na životnost motoru, ale v rámci výkonu by jezdci přišli o 45 koní.

Je rozdíl mezi palivem v souvislosti s tím kterým okruhem? Například, je písek v Bahrajnu problém?
Písek v Bahrajnu ne, ale teplota a vlhkost ano. Různá paliva mohou být vyvinuta pro ten který charakteristický rys, ale měnit palivo závod od závodu přináší riziko kontaminace a pak by nemusel vzorek projít testy.

Vyvíjí se benzín v průběhu sezony?
Palivo se vyvíjí stále. Jakmile přijdeme na nové složení, hned je zkoušeno pro použití v F1 s novými surovinami, odlišným čištěním a mícháním. Jak máme nové palivo odsouhlaseno u BMW, ihned ho dáváme do výroby.

Kolik litrů benzínu se spotřebuje při závodech a testech během sezony?
Pro každý závod připravíme 2000 litrů a průměr je tak 600 litrů na jeden den testů. S palivem pro vývoj u BMW je to každoročně asi 200 000 litrů.


Foto: BMW WilliamsF1 Team, BMW Motorsport

Vytisknout

Diskuze: Chcete vědět více o palivu pro vozy F1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Jean Todt si náskokem jistý není

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud