Chcete vědět více o palivu pro vozy F1?

Daniel Šupa, 3. srpna 2004, 11:11 Google+

Rogerio Goncalves o palivu pro F1 od A do Z.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: BMW WilliamsF1 Team

Sdílejte článek

Technický koordinátor petrolejářského gigantu Petrobras hovoří nejen o rozdílech mezi palivy pro F1 a běžné vozy.

Monoposty F1 používají špičkové palivo, jehož složení je dáno striktními předpisy FIA. Musí splňovat přísné emisní předpisy platné pro EU a během každého závodu se palivo týmů pravidelně kontroluje.

Jaké jsou největší rozdíly mezi palivem pro F1 a vozy, jež běžně užíváme?
Ve skutečnosti jsou předpisy pro palivo pro F1 podobné. Technické předpisy požadují podobné vlastnosti, které budou požadovány v Evropě od roku 2005. Rozdíl je jen v obsahu síry. U běžných paliv je to 50 mg/kg a u F1 jen 10 mg/kg. Hlavním cílem je vyvinout uvnitř malého manévrovacího prostoru palivo, které bude mít nejvíce síly při snaze o redukci jeho spotřeby. Také musíme pomáhat při maximálním snížení opotřebení motorů.

Je možné použít palivo pro F1 v normálních vozech pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby?
Zajisté je to možné, ale zároveň i nemožné. Stejně tak můžete použít palivo od pumpy na ulici ve voze F1. Ale palivo pro F1 je velmi vyvinuté, má mnoho přísad a rychlou zápalnost kvůli tomu, že motor pracuje až v 19 000 otáčkách za minutu. U normálních vozů je to o něčem jiném, takže palivo pro F1 by očekávaný prospěch nepřineslo.

Kolik síly by motor F1 ztratil při použití normálního paliva?
Nikdy jsme nezkoušeli vliv normálního paliva na životnost motoru, ale v rámci výkonu by jezdci přišli o 45 koní.

Je rozdíl mezi palivem v souvislosti s tím kterým okruhem? Například, je písek v Bahrajnu problém?
Písek v Bahrajnu ne, ale teplota a vlhkost ano. Různá paliva mohou být vyvinuta pro ten který charakteristický rys, ale měnit palivo závod od závodu přináší riziko kontaminace a pak by nemusel vzorek projít testy.

Vyvíjí se benzín v průběhu sezony?
Palivo se vyvíjí stále. Jakmile přijdeme na nové složení, hned je zkoušeno pro použití v F1 s novými surovinami, odlišným čištěním a mícháním. Jak máme nové palivo odsouhlaseno u BMW, ihned ho dáváme do výroby.

Kolik litrů benzínu se spotřebuje při závodech a testech během sezony?
Pro každý závod připravíme 2000 litrů a průměr je tak 600 litrů na jeden den testů. S palivem pro vývoj u BMW je to každoročně asi 200 000 litrů.


Foto: BMW WilliamsF1 Team, BMW Motorsport

Vytisknout

Diskuze: Chcete vědět více o palivu pro vozy F1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez přivezli Red Bullu 29. double

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen nečekal, že vše bude tak snadné

Juki Cunoda a Daniel Ricciardo nezačali ročník nejlépe

Mezi Ricciardem a Cunodou létala nejen šťavnatá slova

Carlos Sainz zahájil sezónu na stupních vítězů a čestnou cenou Pilot dne

GP BAHRAJN: Ve starých kolejích - Verstappen si povodil zbytek světa

Hlavní rovinka v Bahrajnu

GRAFIKA: Startovní rošt GP Bahrajnu 2024

Max Verstappen dosáhl 33. pole-position v kariéře

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Ferrari opatrně nadšené, Mercedes kalkuloval

Charles Leclerc sice zajel nejlepší čas, ale v nesprávné části kvalifikace

KVALIFIKACE: Verstappen uhájil vítězství, i když absolutně nejrychlejší nebyl

Carlos Sainz s novým Ferrari SF-24

Tři tréninky, tři vítězové - v posledním překonal soupeře Sainz jr.

Sergio Pérez a Christian Horner při předsezónních testech. Komu úsměv vydrží?

Shrňme si události: Horner coby lilie, Pérez je pomalu v červené knize

Lewis Hamilton ovládl druhý trénink letošního prvního závodního víkendu

Druhý trénink pro sebe uzmul Mercedes, Norris se potýkal s problémy

Nový Red Bull RB20

VIDEO: Nejrychlejší dron na světě vs. Verstappen s vozem F1. Změní se způsob sledování závodů?

  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (14:30 - 15:30)
    • 2. Trénink (18:00 - 19:00)
  • Pátek

    • 3. Trénink (14:30 - 15:30)
    • Kvalifikace (18:00)
  • Sobota

    • Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. S... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Jean Todt si náskokem jistý není

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Sainz hledá tým, kde by měl nejlepší šanci na zisk titulu. Jak rychlé je nové Ferrari SF-24?

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Ferrari opatrně nadšené, Mercedes kalkuloval

  3. KVALIFIKACE: Verstappen uhájil vítězství, i když absolutně nejrychlejší nebyl

  4. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen nečekal, že vše bude tak snadné

  5. GP BAHRAJN: Ve starých kolejích - Verstappen si povodil zbytek světa

  6. Druhý trénink pro sebe uzmul Mercedes, Norris se potýkal s problémy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud