Pirelli je otevřené vůči změnám, volbu pneumatik ale na týmech nenechá: Co vlastně chcete?

Petr Hlawiczka, 14. května 2015, 16:00 Google+

Italský monopolní dodavatel pneumatik do Formule 1 reaguje na kritiku, návrhy ze strany týmů i snahu přivést zpět francouzský Michelin.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 15.05. 12:30) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

O pneumatikách se opět po Španělsku nahlas hovoří. Ani ne tak kvůli jejich záměrně nižší výdrži, spíše je to výsledek návrhu Force Indie, která přišla s tím, aby si týmy samy pro závody volně vybíraly dvě směsi z nabídky Pirelli, a pak také Michelinem, jenž opět připomněl, že by se do F1 rád vrátil - a tentokrát již ani netrvá na vzájemném soutěžení s jiným dodavatelem. Francouzský výrobce poprvé naznačil, že by byl za určitých podmínek ochoten působit v podobné roli, jako nyní jeho italský konkurent (více zde).

Návrh Force Indie
Pirelli dodává 4 hladké směsi pneumatik, do dějiště velkých cen vždy pro všechny přiveze 2 druhy. Force India by ale chtěla, aby jejich volba byla na týmech, nikoliv na jejich výrobci. Kdo pak ale ponese zodpovědnost za špatné rozhodnutí?

"Fakt, že rozhodnutí děláte na základě vlastních schopností - a co je důležitější, že rozhodnutí z Pirelli berete na sebe, znamená, že pokud si zvolíte špatně, je to vaše chyba, nikoliv chyba Pirelli. Mohlo by to být docela zajímavé," tvrdí Bob Fernley z Force Indie.

"Vytváří to potenciální nahodilý prvek - můžete to velmi správně trefit, hodně se splést nebo se můžete rozhodnout pro bezpečnou volbu. Lidé by byli dobrodružnější s tím, jak by si více věřili. Jde o další proměnnou - a nic vás nestojí. Můžeme to hrát všichni bezpečně, ale pokud chcete, aby to bylo zajímavé, mohli bychom někdy zajít na hranici," pokračuje zástupce šéfa indické stáje.

pirelli
Pirelli má v nabídce čtyři směsi hladkých pneumatik pro suché podmínky (foto: Pirelli)

Pirelli: Nerealizovatelné, máme jiná řešení
Italský výrobce však tento návrh smetává ze stolu. "Myslím, že když lépe pochopíme, čeho má být dosaženo, pak přijdeme s některými dobrými nápady. Pomalu začínáme chápat, co by chtěli. Pokud je to například větší nepředvídatelnost nebo vytvoření určitých otazníků či náročných situací, pak máme nějaké nápady," říká Paul Hembery pro Motorsport.

Volbu směsí však rozhodně nenechají na týmech: "Tohle se nestane. Logistické a nákladové problémy jsou obrovské a my plánujeme dopředu, obzvlášť pro zámořské závody. V Evropě je vše blíže, ale věci do zámoří míří na lodích, takže se zaváděcí čas pohybuje kolem tří měsíců."

Ale nejde jen o logistiku. Z chybného rozhodnutí týmu by nakonec stejně mělo ostudu Pirelli: "Pokud necháte lidi, ať si vybírají, špičkové týmy stejně skončí u toho stejného, protože budou chtít to stejné, aby se neocitli mimo. Dramatické výběry bychom tedy měli u lidí uprostřed pole nebo z chvostu. A řekněme, že byste v Barceloně měli super-měkké pneumatiky. Ujeli byste na nich pět kol a nebyl by to tým, kdo by si špatně vybral - stále by se jednalo o problém Pirelli.

A řekněme, že by si museli vybírat na celý rok dopředu. Představte si, že jste uprostřed sezóny a zjistíte, že jste kvůli vlastní volbě v pytli - opět by tady bylo: 'Pneumatiky Pirelli nefungují.' Tohle jsme už několikrát zažili. Máme tedy dobré zkušenosti s tím, co bychom jim měli dovolit a co ne," vzpomíná Hembery na aféru z roku 2013, kdy týmy nerespektovaly pokyny k provozování pneumatik týkající se tlaků, odklonu kol či nasazování pouze na tu stranu, pro niž jsou určeny, a následné defekty sváděly na výrobce.

pirelli
Volbu pneumatik Pirelli na týmech nenechá - myslí si, že vina za špatná rozhodnutí
by stejně byla svalována na ně (foto: Pirelli)

Změnám se nebrání: pokud si přejete něco změnit, uděláme to
Pirelli je přesto ochotné se návrhy týmů zabývat: "Jsme nápadům hodně otevření. Pokud si přejete vytvořit něco trochu jiného, a my tato pravidla už nějakou dobu máme, možná bychom mohli mít šest směsí, možná bychom mohli vynutit více změn v tomto směru.

Dostali jsme trochu více náznaku vzhledem k tomu, po čem touží, a můžeme se na to podívat. Dáme dohromady nějaké návrhy, které by k tomu přidali trochu nepředvídatelnosti," naznačuje Hembery. Je však otázkou, jestli by se to líbilo i větším týmům, než je Force India. Ty mají rády svou jistotu a obvykle vetují každý návrh, který by mohl vést k jejich ohrožení.

Italský výrobce chtěl již dávněji přejít na širší a větší kola, týmy zatím byly proti. Dnes se o nich na schůzce strategické skupiny znovu hovoří: "Říkali jsme, že bychom šli rádi do širších pneumatik - do 420 mm místo současných 360 mm, aby se záď trochu rozšířila."

Upřednostnili by i úzkoprofilové pneumatiky na větších ráfcích: "Mám z týmů pocit, že u 13" chtějí zůstat. Zahrnuje to tolik změn. Z inženýrského pohledu nám to dává větší prostor - rádi bychom vyzkoušeli 18" a 19" pneumatiky. Věnovali jsme se tomu už ve svém vývoji a těšíme se na tento druh pneumatik. Ale nevypadá to, že by se sport chtěl momentálně ubírat tímto směrem. Zdá se, že u 13" chtějí zůstat."

Pirelli současná smlouva s F1 vyprší na konci sezóny 2016 a o zájmu Michelinu ví: "Můžeme a nemusíme tady pak být. Myslím, že v určité fázi tento rok či začátkem toho příštího budeme mít představu."

Vytisknout

Diskuze: Pirelli je otevřené vůči změnám, volbu pneumatik ale na týmech nenechá: Co vlastně chcete?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 15.05.2015 12:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Gutiérrez, Esteban

Ferrari si ověřilo nový aerodynamický balík - je lepší, problém byl v nastavení…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud