"Lidé mohou obviňovat kohokoliv, ale velké týmy nesou stejný díl viny jako kdokoliv jiný. Rozdíl se stal příliš velkým, je to dáno penězi. A tak jsem si pomyslel: 'Nedokážu soutěžit.' Jenže s QPR [Queens Park Rangers, anglický fotbalový klub] nebo s Air Asia soutěžit dokážu," uvádí pro Sky Sport Fernandes.
Jeho bývalý Caterham, který se několik měsíců po prodeji novým majitelům dostal do nucené správy, do posledních tří závodu sezóny 2014 nenastoupí. Podobně je na tom i Marussia, jež se po Velké ceně Ruska dostala pod nucenou správu a smutně tak končí krátce po vážné nehodě svého jezdce Julese Bianchiho. V Austinu proto bude závodit jen 9 týmů a FIA zřejmě upraví i formát kvalifikace - v Q1 a v Q2 vypadnou čtyři vozy místo šesti.
Oba týmy přitom do F1 vstoupily v roce 2010 s vidinou soutěžení s rozpočtovými stropy. Špičkové týmy sice souhlasily s omezení utrácení, z dohody však později sešlo. Letos byly navíc zavedeny nové pohonné jednotky, které byly podstatně dražší, což ztěžuje situaci také dalších stájí.
"Místo toho, abych pokračoval v něčem, čemu jsem zaprvé nedokázal dávat co nejvíce času a za druhé, kdy jsme podle mě stejně nemohli nikoho porazit, tak musíte být odvážní a říci: 'Hele, zpackali jsme to. Nemůžete soutěžit. Mysleli jste si, že jo, a teď je čas odejít,'" pokračuje Fernandes, který je nyní ve sporu s novými majiteli Caterhamu - se společností Engavest.
"Formule 1 musí prozkoumat sama sebe. Já jsem se závoděním skončil," říká Fernandes
(foto: FIA)
"Také sport se musí sám prozkoumat. My jsme nakonec nemohli pokračovat a případně bychom se také dostali pod nucenou správu nebo tým zavřeli," připouští malajský podnikatel. "Už do toho nechci být zapojený... dokud bych se nevzdal všeho ostatního a nebyl jako Ron Dennis, což je děsivá představa. Ron je skvělý v tom, co dělá, ale dělá to na 100 %. Já jsem se závoděním skončil."