Hodnocení výkonnosti jezdců v Malajsii: Nejtvrději brzdil Ricciardo

Petr Hlawiczka, 7. dubna 2015, 06:50 Google+

Jak si vedli piloti dle oficiálního hodnocení výkonnosti (tzv. performance ratingu) založeného na telemetrických datech v Malajsii?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 09.04. 20:16) Napište svůj názor
Ricciardo, Daniel

Ricciardo, Daniel | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Po Austrálii jsme se podívali na hodnocení rychlosti průjezdu zatáčkami, kde byly McLareny čtvrté nejrychlejší (více zde), po Velké ceně Malajsie se zaměříme na údaje o brzdění tak, jak je v průběhu přenosů poskytuje oficiální web Formule 1.

Co je to hodnocení výkonnosti (performance rating)?
V průběhu závodu se na základě hrubých telemetrických údajů vyhodnocuje pět klíčových kategorií: agresivita (aggression), brzdění (braking), přetížení v zatáčkách (cornering), zatáčení (steering) a práce s plynem (throttle).

performance rating - malajsie
Hodnocení dílčích oblastí výkonností po Velké ceně Malajsie

Pokud má například jezdec nejvíce vstupů přes volant (korekce při průjezdu zatáčkami), dostává desítku, zatímco pilot pracující s volantem nejméně dostává jedničku. Ostatní jezdci dostávají relativní známky mezi tím. Tyto údaje jsou během závodu aktualizovány každých pět sekund, jejich průměr poté dává celkový výkonnostní rating jezdce v závodu.

Brzdění: Ricciardo s Maldonadem v Sepangu na špici
Skóre při brzdění odráží to, jak tvrdě pilot zpomaluje do zatáček. Toto číslo je počítáno z rozdílu v rychlosti od zmáčknutí pedálu po jeho uvolnění, rozdíl je poté vydělen časem stráveným na brzdě. Stejně jako u ostatních kategorií jsou porovnávány hrubé údaje pro každý vůz a jezdci jsou dle toho hodnoceni od 1 do 10. Pilot s nejvyšším skóre při brzdění je ten, kdo nejrychleji zpomalil, a tedy nejtvrději brzdil.

braking ricciardo - maldonado
Srovnání nejtvrději brzdících pilotů v Sepangu (zdroj: formula1.com)

Jak vidíte z grafu, Ricciardo byl nejprudčeji brzdícím jezdcem Velké ceny Sepangu po většinu závodu, což je zřejmě výsledkem toho, že tvrdě bojoval s jinými piloty, který se ho snažil předjet. Z televizních záběrů bylo ostatně dobře zřejmé, jak jeho brzdy dostávaly zabrat - na konci cílové rovinky se z nich linula oblaka černého kouře.

V závěru se v této oblasti zlepšili Nasr, jenž se snažil dostihnout Grosjeanův Lotus, a Verstappen útočící na svého týmového kolegu Sainze, což se mu v 48. kole také povedlo.

Boj o pódium
Zajímavé bylo, že se vítězný Vettel nikdy v tomto hodnocení nedostal mezi nejlepší, přesto si dokázal vybudovat a udržet potřebné vedení nad dvojicí Mercedesu. K tomu přispěly okolnosti závodu: jízda na čistém vzduchu a jízdní styl. Ke konci mírně polevoval, naopak Rosberg přidával poté, co se na začátku zdržel v boxech během safety car fáze.

braking mercedes vettel
Brzdění v Malajsii - Vettel proti Mercedesům (zdroj: Formula1.com)

Merhi a McLareny při brzdění zaostávali
Mezi nejhorší při hodnocení brzdění patři s Marussia (nastoupila pouze s jedním vozem) a McLareny. Merhi začínal jako nejhorší, protože s vozem moc kilometrů letos neujel, jeho důvěra však během závodu rostla a skóre rostlo.

Horší výsledek u McLarenů byl dán nízkými maximálními rychlostmi (Alonso byl na rovinkách druhý a Button čtvrtý nejpomalejší - více zde), proto do zatáček nemuseli tak prudce zpomalovat. Ani jeden z jejich vozů však do cíle nedojel. V zatáčkách i tentokrát patřili mezi špičku, což potvrzuje kvality šasi a jeho dobrou aerodynamickou výkonnost v rychlých zatáčkách.

braking mclaren merhi
McLareny se v brzdění mohly měřit leda tak s Marussií (zdroj: Formula1.com)

Vytisknout

Diskuze: Hodnocení výkonnosti jezdců v Malajsii: Nejtvrději brzdil Ricciardo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 09.04.2015 20:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ricciardo, Daniel

Marko: Cílem je 3. místo - Mercedes není možné dohnat, pokud se nezmění pravidla

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud