Jezdci
Během týdne se v Katalánsku představilo 21 jezdců včetně Susie Wolffové u Williamsu. Kromě ní dostali šanci také další dva testovací piloti: Jolyon Palmer v pátek u Force Indie a Pascal Wehrlein u indické stáje i u Mercedesu - to když závodní duo Stříbrných šípů kvůli zdravotním problémům nebylo schopno ve čtvrtek nastoupil. Mladý Němec musel narychlo zpět ke svému Mercedesu z Force Indie, ta nečekaně do služby povolala Sergia Péreze. Wehrlein pak s Force Indií kroužil také v sobotu, to již bylo ovšem plánované.
Nejrychlejší čas zajel dnes Grosjean s Lotusem na super-měkkých pneumatikách - 1:24,067 min, což je o 1,165 sekundy rychlejší než čas loňského pole-position. Dá se očekávat, že tento rekord příští týden nevydrží. Rosberg vykouzlil kolo za 1:24,321 na středně-tvrdých pneumatikách, které jsou přibližně o 2 sekundy pomalejší - příští týden bude mít navíc k dobru další vylepšení aerodynamiky i pohonné jednotky. Třetí nejrychlejší čas týdne a dobrou formu Lotusu včera předvedl Maldonado - 1:24,348 min, rovněž na super-měkké směsi.
Největší vzdálenost tento týden ujel Verstappen se spolehlivým vozem Toro Rosso - o 38 kilometrů překonal hranici 1000 km, když zvládl 223 kol. Nejblíže mu byl Kvjat s Red Bullem - 216 kol (1005,5 km). Přes 200 kol se dostali také Ricciardo (202) a Hamilton (201).
Nejméně si za volantem naopak užil Hülkenberg, jenž dnes kvůli technickým problémům s pohonem odjezdil pouhých 36 okruhů (167,6 km), smutně mu sekunduje Button s 45 koly (209,5 km). Pod 100 kol spadají také Palmer (77), Alonso (79) a Wolffová (86 kol).
Týmy
Všechny týmy dorazily s novými monoposty, výjimkou byla Force India, která letošní vůz VJM08 představí až příští týden při posledních testech. Počasí bylo poměrně příznivé, přeháněk jsme se dočkaly pouze v sobotu.
Z pohledu ujeté vzdálenosti na tom byl po Jerezu i v Barceloně nejlépe Mercedes, jenž má na kontě 2076,1 km. Velmi dobře na tom tentokrát byli Red Bull (1945,8 km) i jeho dceřiná stáj Toro Rosso (1913,2 km).
Maximální rychlosti dosažené během testů v Barceloně
Mezi nejhorší patří Sauber (1480,3 km), Force India (1415,1 km) a katastrofální je stále McLaren, jenž tento týden zvládl jen 124 kol, tj. 577,2 km. Honda se stále potýká s technickými problémy. První den ji předčasně vystavilo stopku vadné těsnění MGU-K, po přepracování dílů se v sobotu objevil stejný problém znovu.
Mizérii McLarenu zakončila dnešní havárie Alonsa. Na takové situaci lze najít snad jediné pozitivum - to, že je pilot v pořádku. Fernando zůstává na noc na pozorování v nemocnici. Podle závodního ředitele Boulliera byl jezdec během nehody při vědomí a britská stáj již Buttona na trať znovu nevyslala, protože "náraz si vyžádal docela rozsáhlou kontrolu systému převodovky a pohonné jednotky."
Nehoda ale vypadala podivně a McLaren ji zatím stále nevysvětlil. Španěl ve třetí zatáčce ztratil nad vozem kontrolu a narazil do zdi na vnitřní straně, přetížení přitom přesáhlo 15 G po dobu 54 milisekund (špičkově údajně až 30 G) - náraz ale nemělo co pohltit, protože vůz narazil podélně do zdi, vše se přeneslo přes zavěšení na šasi. Poté tam boural i jeho krajan Sainz s Toro Rosso, ten ale skončil v bariéře z pneumatik a musel také na kontrolu do lékařského centra, z něhož ale odešel po svých.
Pokud jde o formu týmů, nejlépe zatím vypadá Mercedes, který byl nejrychlejší také při závodních simulacích. V dobrém světle se předvedl i Red Bull, který byl tentokrát i spolehlivý. Lotus sice skončil na čele, vděčí za to ale hlavně měkčím pneumatikám, na nejlepší tedy stále ztrácí.
Mezi špičku by mohl patřit i Williams, který jezdil s větším množstvím paliva a svou rychlost stále skrývá. Totéž platí o Ferrari, které tentokrát na špici nepatřilo, ale během zimy pokrok rozhodně udělalo. O přesném pořadí zatím můžeme jen spekulovat, protože neznáme množství paliva v nádržích ani programy, s nimiž stáje jezdily.
Výrobci motorů
Nejvíce kilometrů v Barceloně ujely pohonné jednotky Mercedesu, které krom továrního týmu pohánějí také Force Indie (ve starší specifikaci), Lotusu a Williamsu - celkem 7066,3. Renault se svými dvěma zákazníky (Red Bull a Toro Rosso) zvládl 3859 km, Ferrari se Sauberem 3086,3 km. Nejméně dat si odváží opět Honda - jen 577,2 km.
Japonská automobilka se může těšit z jedné dobré a z jedné špatné zprávy. Začneme tou dobrou: na homologaci má o dva dny více - datum 28. února totiž spadá na sobotu, kdy se u FIA pochopitelně nepracuje, proto může svou pohonnou jednotku ke kontrole dodat výjimečně až v pondělí. To ji je ale celkem houby platné, svou konstrukci již finalizovala.
Špatnou zprávou je to, že kvůli chybným propočtům soupeřů ji zůstane méně žetonů pro vývoj motoru. FIA v Barceloně kontrolovala novinky v oblasti instalace, spolehlivosti a výkonnosti. A její komisaři se v názoru na použité žetony liší od názorů Ferrari, Mercedesu a Renaultu, a to o 2 - 3 žetony. To tedy znamená, že Hondě pro vývoj během sezóny zůstane ještě méně. Přesný počet se dozvíme až po technické přejímce v Melbourne.
Pneumatiky
Piloti si v Barceloně vyzkoušeli všechny směsi kromě mokré, podmínky byly stejně jako v Jerezu docela chladné. "Na závěry ohledně ročníku před námi je příliš brzy, časy na kolo ale ukazují, že jsou tento rok auta rychlejší. Mnoho časů by se pohodlně vlezlo do loňského pole position. Týmy dokázaly projít různé programy včetně procedur při zastávkách v boxech, aby se seznámily s vlastnostmi škály pneumatiky Pirelli pro rok 2015 a srovnaly je se svými novými auty," upozorňuje Pirelli.
Podle sportovního ředitele Paula Hemberyho si mohly vyzkoušet také prototyp středně tvrdé pneumatiky, která "je vyhodnocována pro vývojové účely." Objevila se opět zimní tvrdá směs a to, co z ní doposud týmy nevyužily, si mohou přenést také do příštího týdne. Jen připomenu, jak to je s pneumatikami během roku: každý tým má letos k dispozici pouze 110 sad pneumatik pro účely testování, minulý rok jich bylo 135.
Pirelli do Barcelony přivezlo celkem 398 sad, z toho 18 super-měkkých, 56 měkkých, 135 středně-tvrdých, 51 tvrdých, 70 přechodných a 44 mokrých. K tomu je třeba připočíst i 6 sad speciální zimní tvrdé směsi a 18 sad prototypů středně-tvrdé pro vývojové účely.
Vlevo počet sad pneumatik, které Pirelli přivezlo, vpravo počet týmy využitých sad
Týmy z toho využily 261 sad v tomto poměru: 11 super-měkkých, 56 měkkých, 126 středně-tvrdých, 35 tvrdých, 9 přechodných a žádnou mokrou. Z prototypů použily všechny (tj. 18) sady vývojové středně-tvrdé a 6 sad zimních pneumatik.
Nejdelší stinty: na super-měkké Nasr, Pérez a Wehrlein zvládli 5 kol, na měkké Bottas 16 kol, na středně-tvrdé Verstappen 24 kol, na prototypu středně-tvrdé Ricciardo 14 kol, na tvrdé Bottas 27 kol, na zimní tvrdé Palmer 14 kol, na přechodných pneumatikách Vettel 7 kol.
Souhrn prvních dvou testů (Jerez a Barcelona)
Na závěr přikládám souhrnné statistiky za oba dva předsezónní testy. Počtu ujetých kilometrů mezi týmy vládne Mercedes (4361), druhé místo patří Toro Rosso (3476,3 km), třetí Sauberu (3171,8 km).
Nejhůře je na tom Force India, která v Jerezu chyběla (1415,1 km), a McLaren, jenž sice minule nechyběl, ale kvůli porodním bolestem s novou pohonnou jednotkou zatím během osmi dnů ujel jen 927 km.
Z pohledu výrobců motorů je na tom nejlépe Mercedes, který zvládl již 11423,4 kilometrů. Ferrari urazilo 6323,1 km, Renault 6157,1 km - o 166 km méně. Poslední je pochopitelně Honda (927 km), která se letos po 6 letech vrací do Formule 1.
Poslední předsezónní test je na programu příští týden, od čtvrtku do neděle se bude jezdit opět v Barceloně. Poté přijde na řadu první závod - Velká cena Austrálie, kterou s nadšením očekáváme 15. března.
Fotogalerii z testování v Barceloně obsahující přes 330 snímků najdete zde.