Mercedes má podporu velké automobilky a také rozsáhlé zdroje. Pohonné jednotky pro F1 vyvíjí v Brackley, inženýři jsou ale často ve spojení s konstruktéry koncernu Daimler v Německu. Z mnoha stran pronikají optimistické zprávy o tom, jak se jim podařilo vylepšit již tak suverénně nejlepší motor.
Mercedes navyšuje výkon minimálně o 50 koní
V loňské soupeře konkurenci zdecimoval - dosahoval přinejmenším o 40 koní více než soupeři (podle Renaultu, který byl o něco slabší než Ferrari, o 60 koní) a přitom byl palivově efektivnější. Nyní podle zdrojů z paddocku získal dalších 50 koní.
Soupeři se obávají, že jim nepomůže ani umožnění sezónního vývoje. Když jsem si tento týden vykládal s jedním závodním inženýrem, jak si budou stát proti Mercedesu, dosáhne-li takového pokroku, jenom kroutil hlavou: "Pokud opravdu našli 50 koní, pak se obávám, že to bude znovu naprostá dominance."
Jedna z dalších nadřízených osobností z paddocku řekla: "Pokud našli dalších 60 koní, pak jsme v p***. Možná se nám podaří během zimy takového pokroku dosáhnout, ale určitě nenajdeme 120 koní, to je jasné."
Loňský motor PU106A se dočká velkého zlepšení (foto: Mercedes AMG F1 Team)
McLaren s Hondou - vážní soupeři?
Honda, která bude dodávat pohonné jednotky exkluzivně McLarenu, sice loni dosahovala většího výkonu než Ferrari a Renault a mohla bojovat s Mercedesem, protože dosahovala téměř stejného výkonu - jenže to také bylo před tím, než si dozvěděli, jak velkého pokroku je německý tým schopný ještě dosáhnout.
Nejde jen o těch 50 koní, ale McLaren musí navíc napravit svou slabinu - aerodynamiku. Stáj z Wokingu za Mercedesy a Williamsy výrazně zaostávala, přestože měla stejný motor. Původní hlavní aerodynamik Doug McKiernan už tým opustil, chyby se nyní snaží odstranit Peter Prodromou, bývalá pravá ruka Adriana Neweyho z Red Bullu. Přední křídlo, které tým loni otestoval na svém novém voze, již nepůsobilo tak archaicky, a naznačilo možné zlepšení v této oblasti.
Renaultu a Ferrari nestačil čas během zimy
Renault a Ferrari nestačil čas během zimy, proto si u FIA kvůli chybějícímu datu homologace prosadili možnost vývoje během sezóny. Nyní možná sáhnou k rozdělení turbíny a kompresoru dle vzoru Mercedesu, podle kterého v tom nespočívá jejich náskok.
"Některé věci, jako je rozdělení turba a výfuky jsou viditelné, takže se o nich hodně diskutuje. Ale tucet dalších věcí je ukrytý pod povrchem," řekl Andy Cowell, ředitel brixworthské továrny. Toto řešení ale má několik nesporných výhod: nižší zpoždění v nástupu turba, nižší nároky na chlazení vstupního vzduchu, menší rozměry, lepší aerodynamika i rozložení hmotnosti.
Ferrari se těší z toho, že vybojovalo delší čas pro vývoj letošních motorů - těží
z toho ale i Mercedes (foto: Scuderia Ferrari)
Honda svou novou pohonnou jednotku už takto navrhla, zatímco Renault a Ferrari, na posun kompresoru před blok motoru a celkové přepracování potřebují čas až do dubna. Žádný výrobce nemá nastoupit k prvnímu závodu s loňským motorem, přesto si všichni nějaké vývojové žetony ponechají.
Rok 2016 opět ve znamení dominance Mercedesu?
Své plány ještě upřesňují, veškeré novinky by ale měli nasadit na začátku evropské části sezóny, tj. ve Španělsku či v Monaku. Z vyjádření představitelů různých týmů jdou ale cítit obavy, že ani tam nadvláda Mercedesu neskončí.
"Mercedes odvedl se svou pohonnou jednotkou tak dobrou práci, že za sebou všechny nechal. Nedokážu si představit, že by jej tak brzy dostihli. Možná za tři roky. Jenže my si nemůžeme dovolit čekat tři, roky. Ani dva či jeden rok," uvedl tento týden Bernie Ecclestone. Proto se začíná jednat o změně jejich formátu (více zde).