V prvních čtyřech závodech sezony zvítězili jezdci týmu Mercedes, co Vy na to?
Alain Prost (AP): „Už v průběhu zimních testů bylo zřejmé, že Mercedes bude nejlepší. Tým se naplno pustil do přípravy nového vozu, navíc se domnívám, že současná práce na šasi i na pohonné jednotce mu poskytla výhodu. Je vidět, že i jiné týmy, které používají pohonnou jednotku od Mercedesu, jsou vpředu. Navíc přes problémy v průběhu testování se motory ukázaly být v závodech neobyčejně spolehlivé, to nikdo nečekal.“
Existuje nějaké tajemství, které Mercedesu pomáhá?
AP: „Základem je dobrý motor. Renault za soupeři zaostává, Ferrari nedosahuje pokrok dostatečně rychle. Tým z Maranella nikdy nevynikal kreativitou v době změny pravidel, potřebuje na to dost času. Z tohoto hlediska nemá smysl mluvit o tajemství v Mercedesu. U nich probíhala víc než tři roky poctivá práce, kterou vykonávali kompetentní odborníci. Kromě toho vynaložili na vývoj hodně prostředků.“
Co tím myslíte?
AP: „To je jasné: finanční a lidské zdroje. F1 funguje jako průmysl: existují cykly, a když se připravoval Mercedes na nový cyklus, nešetřil prostředky.“
Líbí se Vám jezdci Mercedesu?
AP: „Ano, líbí. Vždy jsem věděl, že Lewis Hamilton má velký potenciál. Nemyslím si, že Lewis byl vždy plně soustředěný na svou práci a výsledky, přesto má ohromný potenciál. Vzpomeňte si na Velkou cenu Číny: pole position v deštivé kvalifikaci, dokonale odjeté okruhy, když to bylo nutné a snadné vítězství na suchém povrchu.
Když udrží koncentraci, bude velmi složité ho předjet, je to silný jezdec. Rosberg je sympatický a dobrosrdečný hoch. Líbí se mi způsob, jakým poskytuje Nico rozhovory. Jenomže Lewis je rychlý v jakýchkoliv podmínkách, proto před Rosbergem stojí nelehký boj se svým týmovým kolegou. Čeká ho hodně práce.“
Co se stalo v Renault Sport F1?
AP: „Myslím, že tam vznikl komplex menších problémů s financováním, vliv měl i faktor nedostatku času. Nezapomínejte, že v minulé sezoně jsme měli na starosti čtyři týmy, z toho jeden získal titul v Poháru konstruktérů počtvrté za sebou a museli jsme postupně začít financovat vývoj nového motoru. V té době už Mercedes dávno převedl své inženýry na práci na novém šestiválci a vývoj podpořil i dostatečnými finančními prostředky.“
Co si myslíte o bitvě mezi Danielem Ricciardem a Sebastianem Vettelem? Nastaly pro mistra světa krušné chvíle?
AP: „Těžko říct. V minulé sezoně mnoho lidí říkalo, že Vettel dostává v týmu přednost před Webberem. Tým Red Bull byl a bude především závodním týmem, proto se chová pragmaticky. Z toho důvodu získal Sebastian psychologickou výhodu. Pamatujete si na loňskou Velkou cenu Malajsie? Když začali jezdci Red Bullu soupeřit mezi sebou, Vettel dostal z boxů jasné instrukce.
V současnosti se jeví být rychlejším jezdcem Daniel Ricciardo a Vettela žádají, aby ho pouštěl před sebe – to je pragmatické chování. Sebastiana to uráží, ale já se o něho neobávám, on se ještě vrátí mezi nejlepší. Ricciardo mě překvapil. Dosáhl skvělé výsledky, to je důležité i pro jeho bývalého týmového kolegu, vždyť Jean-Eric Vergne v minulém roce několikrát Daniela předjel!“
Proč Vettel letos ustoupil z předešlých pozic?
AP: „Změnila se pravidla, zmenšil se přítlak, objevil se elektronický systém pro brzdění a mnoho jiných věcí. V minulosti jsem mluvil o tom, že Vettel vchází do zatáček vysokou rychlostí na rozdíl od Webbera a používal speciální nastavení motoru. Teď se to nedá. Sebastian se musí přizpůsobit a pochopit osobitosti nového vozu.“
Dostane se Red Bull na úroveň Mercedesu?
AP: „Částečnou odpověď dostaneme už v průběhu Velké ceny Španělska. Před námi je hodně závodů, ale první představy o situaci dostaneme v Barceloně. Ale jestli se má Red Bull dostat na úroveň Mercedesu, musí zrychlit tempo vývoje.“
Ještě než přejdeme k Ferrari - jaký tým Vás ještě letos zaujal?
AP: „Překvapuje mě Force India, Williams se vrací do formy. Nepříjemným překvapením jsou výkony vozů McLaren.“
Ve Ferrari je nový šéf týmu. V Maranellu se rozhodli pro člověka, který nepracoval v sportu…
AP: „Překvapilo mě, že Stefana Domenicaliho vyměnili v průběhu sezony! Spíš bych přemýšlel o návratu Rosse Brawna – člověka z jejich kruhů, který je schopen organizovat práci týmu. V hodnocení je ale potřeba být zdrženlivý. Nedá se říct, že Ferrari je na dně, i když výsledky nejsou příliš dobré.
Marco Mattiacci nezmění situaci ze dne na den, ale může zlepšit fungování struktury a to napomůže rychlejším změnám. Ferrari - to je speciální tým. Jakmile nastanou jakékoliv problémy, všechny to rozladí, ale když se daří, nic je nemůže zastavit. Ferrari potřebuje lídry.“