Symonds o designu závodních okruhů: Proč nové tratě nenabízejí podobný zážitek jako Spa?

Petr Hlawiczka, 4. ledna 2014, 00:00 Google+

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds se ve svém posledním článku pro F1 Racing zaměřuje na nové okruhy. Proč všechny nenabízejí podobný zážitek jako některé klasické tratě, jako je například belgické Spa? Proč není možné volit více stop při průjezdu zatáčkami pro zatraktivnění podívané? Jaký se mění výzvy s novými pravidly a vývojem vozů?

Počet komentářů:  18 komentářů (Poslední 08.01. 11:45) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Často slýcháváme stížnosti na to, že nové okruhy nejsou tak vzrušující, jako ty tradiční. Čím to je?
Pat Symonds: Myslím, že bych proti tomu mohl mít námitku. Samozřejmě, že staré okruhy mají báječné rysy, zároveň však některé z tak zvaných klasik vytvářejí poněkud nudné závodění. Před zavedením DRS byly například na Monze závody velké procesí.

U nových tratí máme jak dobré, tak i špatné s tím, že Istanbul a Singapur patří mezi nejlepší, a městský okruh ve Valencii mezi nejhorší. Monako je často považováno za šperk v koruně F1, to je však dáno spíše tím, co se děje mimo trať, než kvalitou závodu, které okruh produkuje.

Osobně si myslím, že nadšení z tak svérázného pohledu na vůz F1, který se proplétá mezi úzkými stuhami svodidel, je senzační. Z pohledu sportovního soutěžení je však Monako málokdy vzrušující.

singapur
Městský okru v Singapuru považuje Pat Symonds za zdařilý přírůstek do kalendáře závodů F1
(foto: Sauber Motorsport AG)

Proč se tedy každý nový okruh nemůže blížit Spa?
PS: Je zajímavé, že Spa už není takovou výzvou, jakou kdysi bývalo, což vznáší otázky, jak může okruh udržet krok s neustálým vylepšováním schopností vozů F1. Není to tak dávno, co byla Eau Rouge považována za strašnou výzvu. Teď jde už jen o zatáčku na rovince, kterou projíždějí naplno i ta poslední auta.

Důvodem je to, že se vozy neustále vyvíjejí, zatímco infrastrukturu okruhů je těžší měnit, takže se časem i ta nejtěžší zatáčka bude snadno projíždět. V současnosti představuje největší výzvu pro inženýra a jezdce Suzuka, a byť je i slavná zatáčka 130R snadnější, celý okruh poskytuje výzvu jak z technického, tak i z jízdního hlediska.

Herman Tilke říká, že postavení zatáčky, která by byla na limitu, by mohlo fungovat pro jednu sadu pravidel, ale o rok později při jejich změně by se dala projíždět naplno. Nesou tedy větší vinu designéři vozů než designéři okruhů?
PS: Úkol designérů vozů je vytěžit z něj maximum výkonnosti a tuto výkonnost dále zvyšovat. Žel nemůžeme očekávat, že okruhy budou stejně odpovídat schopnostem vozů, jelikož zmenšení poloměru zatáčky o 150 metrech není malou věcí.

Ještě důležitější je to, že okruh musí zůstat bezpečný při vyrovnávání se s neustále se zvyšujícími schopnostmi vozu projíždět zatáčky. Při maximální rychlosti mají auta Formule 1 obrovské množství kinetické energie a designéři okruhů musí zajit před ostatními hledisky hlavně to, aby při nehodě byla tato energie rozptýlena způsobem, který maximálně chrání jezdce a diváky.

austin
Herman Tilke se v Austinu snažil napodobit známá místa z klasických okruhů, trať lemují nyní již povinné široké únikové zóny (foto: Team Caterham F1)

To znamená, že mnoho hledisek designu okruhu má k různorodosti daleko. FIA používá počítačový simulační program známý jako CSAS (Circuit Safety Analysis System - systém pro analýzu bezpečnosti okruhu), který je navržen tak, aby propočítal vhodnou velikost potřebné únikové zóny a druh bariéry pro každou zatáčku.

Týmy samozřejmě používají simulace pro odhad časů na kolo a jízdních charakteristik vozu v závodní stopě, ale na CSAS je jedinečné to, že předpovídá trajektorii a příznaky nárazu auta, jakmile se vymkne kontrole.

Pokud to topografie pozemku, na kterém je okruh budován, umožňuje, pak není důvod, aby nemohl obsahovat rychlé a náročné zatáčky. Ty však budou vždy obestřeny rozsáhlými únikovými zónami, které, jak se zdá, ubírají z náročnosti a odměny průjezdu perfektního kola.

Tyto únikové zóny mají dobré i stinné stránky: byť ubírají z celkové podívané, udržují vozy v závodě místo toho, aby zůstaly uvězněny ve štěrku nebo se rozmázly o svodidla.

suzuka
Suzuka představuje pro jezdce i inženýry přes pokroky v technice stále náročnou výzvu
(foto: Daimler AG)

Všichni fanoušci si užívají, když se jezdci předjíždějí. Zvyšují širší nájezdy do zatáček možnosti k předjíždění?
PS: Teoreticky to zřejmě usnadňují, protože soupeřům dávají možnost zvolit si nájezd do zatáčky stopou, která sahá hluboko do vrcholu, s následným prudkým zabočením, nebo jemnější nájezd, který pilotovi umožní vůz natočit do zatáčky a zvolit rychlý výjezd.

Tuto možnost ve skutečnosti ale neguje faktor, který obecně přispěl k vyššímu počtu předjížděcích manévrů - jmenovitě měkké pneumatiky. Lepivé pneumatiky s vysokou mírou degradace vedou k vzrušujícím závodům, když se různé vozy liší v závodě svými výkonnostními profily.

Následkem vysoké míry degradace žel na dráze zůstávají všude kolem závodní stopy kusy gumy. Tyto žmolky nejenže snižují přilnavost, když na ně vůz najede, ale také přilnou k povrchu běhounu a narušují přilnavost ještě po několik dalších zatáček, než se guma znovu očistí.

Z tohoto důvodu mají vozy tendenci se držet jediné závodní stopy, proto místo na dráze navíc v širokém nájezdu přichází efektivně vniveč.

monza - klopena
Klopená zatáčka v původní části italské Monzy (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Není tedy možné volit více než jednu závodní stopu při průjezdu zatáčkou?
PS: Je to možné, i když by to rozhodně bylo náročné.  Okruhy s vysokým klopením, jako například Daytona, mají různé úhly klopení v odlišných místech dráhy, což umožňuje využití odlišných asfaltových zón. Pochybuji ale, že by tohle fungovalo s pneumatikami pro F1.

To nejlepší vídáváme během mokrých podmínek, kdy adhezivní přilnavost není důležité a kdy je často možné nalézt vyšší přilnavost mimo ideální stopu, protože tam je povrch hrubší. Navíc, mokré závody vždy přinášejí více předjíždění, protože se jezdci snadněji dopouštějí chyb, což umožňuje druhému jezdci dostat se dopředu.

Vytisknout

Diskuze: Symonds o designu závodních okruhů: Proč nové tratě nenabízejí podobný zážitek jako Spa?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 18, poslední 08.01.2014 11:45 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 18 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Horner, Christian

Šéf Red Bullu očekává na počátku sezóny 2014 problémy s motory a rychlý vývoj…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud