Spoluvlastník CVC, Mackenzie, kritizuje banky RBS a Lehman Brothers

iM2, 4. prosince 2013, 18:46 Google+

Spoluzakladatel a spoluvlastník společnosti CVC Capital, Donald Mackenzie, kritizuje banky RBS a Lehman Brothers, protože na základě špatných předpokladů půjčily Formuli 1 2,7 miliardy USD.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 05.12. 09:50) Napište svůj názor
GP Austrálie (Melbourne)

GP Austrálie (Melbourne) | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Donald Mackenzie, vícepředseda společnosti CVC, ostře kritizoval banku Royal Bank of Scotland (RBS) a řekl, že bylo "extrémně lehkovážné" půjčit F1 asi 2,7 miliardy USD. Dle jeho výpovědi před Nejvyšším londýnským soudem zabývajícím se prodejem Formule 1 společnosti CVC v roce 2006 půjčily RBS a americká banka Lehman Brothers 2,7 miliardy Dolarů na základě odhadu poradenské firmy Ernst & Young. Tuto společnost nazval jako "šměšnou"

Ani CVC ani Mackenzie nejsou v procesu nijak zainteresováni, ten se týká mediální společnosti Constantin Medien. Ta tvrdí, že boss Formule 1, Bernie Ecclestone, a jeho Bambino-Trust s předsedou představenstva banky BayernLB, Gerhardem Gribkowskym a jejich cílem bylo prodat sport za dvě miliardy USD právě CVC. 

V čase prodeje týmy F1 žádaly větší sumu peněz a hrozily konkurenční sérií od roku 2007, tedy od doby, kdy by vypršela Concordská dohoda, která je zavazovala k závodění v F1. Tato hrozba byla odvrácena v květnu 2006, když CVC oznámila, že zdvojnásobila cenu a s týmy podepsala memorandum o porozumění. 

Ačkoliv toto prohlášení nebylo pravomocné, tak CVC a Lehman Brothers souhlasily, že Formuli 1 půjčí 2,7 miliardy USD. V listopadu 2006 byly tyto peníze zapůjčeny a použity k financování dluhů, které tehdy Formule 1 měla. 

"Banky byly upřímně řečeno poměrně lehkomyslné, protože jejich finanční nabídku naší straně podmiňovali podepsáním Concordské dohody, když na to ale došlo, tak v ruce žádnou neměly. I přesto pokračovaly. Banky byly na vrcholu bankovního boomu. Rozhodnutí si pořádně nepřečetly. Nezjistily, že není žádná Concordská dohoda a že peníze půjčují proti něčemu, co je se ukáže, že je úplně plané," říká Donald Mackenzie.

Dle Mackenzieho bylo rozhodnutí o půjčce ze strany bank závislé jen z části na nějakém přiznání. U soudu také zaznělo, že RBS v srpnu 2006 požadovalo "nezávislé odcenění hodnoty" tohoto byznysu. Tři měsíce poté zplnomocnila mateřská společnost Formule 1, Alpha Topco, společnost Ernst & Young, která měla dodat "nezávislý pohled na hodnotu ve vztahu na doporučené refinancování". Výstup této společnosti odhadl hodnotu Formule 1 na 5,9 miliardy USD a to je jádro celého procesu. Společnost Constantin Medien totiž požaduje prokázání toho, že hodnota Formule 1 byla v době, kdy jí CVC koupilo, podhodnocena. 

Mackenzie tehdy tento odhad hodnoty odmítl a řekl, že Formule 1 má hodnotu 3 miliard USD. "Nemyslím si, že by jí v roce 2010 nebo 2011 někdo ohodnotil na 5 miliard USD." 5,9 miliardy USD "byly hodnotou kterou dala jen Ernst & Young", dodal Mackenzie. Dodal také, že Ernst & Young "určitě napsali nějaký dokument, který byl ale vypracován až poté, co ho po nich začali chtít, odpovědi se jim ale dostalo ještě před tím, než ho [dokument] udělali". 

"Myslím si, že ho napsali, protože ho klient požadoval a čísla nechali pracovat pro sebe. Do dokumentu napsali všechny možné směšné domněnky: Že Concordská dohoda bude platit navždy a že příjmy budou navěky stoupat. Riziko celého obchodu tak bylo samozřejmě malé, což si člověk dokáže představit. Špatně tomu rozuměli."

Po jednom ze sporů v roce 2009 týmy hrozily tím, že Formuli 1 opustí. Mackenzie řekl, že to ukázalo, že banky neměly nic, "na co by se mohly spolehnout. Víme, že byly zajištěné, protože s námi chtěly mluvit, ale my jsme byli v té době také zajištění. Tou dobou už bylo pozdě, protože peníze byly převedeny."

Vytisknout

Diskuze: Spoluvlastník CVC, Mackenzie, kritizuje banky RBS a Lehman Brothers

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 05.12.2013 09:50 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

FIA potvrdila kalendář pro rok 2014, který čítá devatenáct závodů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud