Úleva pro týmy: Pirelli velikost pneumatik příští rok nezmění

Petr Hlawiczka, 19. srpna 2013, 06:20 Google+

Pirelli příští rok s přechodem na nové motory s větším krouticím momentem pneumatiky nezvětší, týmy si proto můžou oddechnout.

Počet komentářů:  22 komentářů (Poslední 20.08. 08:50) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Před letní přestávkou se hovořilo o tom, že Pirelli by chtělo zvětšit průměr budoucích pneumatik ze 66 na 69 cm a šířku o 2 - 4 cm. Pro tyto změny byl zejména Mercedes, o kterém následně někteří spekulovali, že bude mít nejvýkonnější turbomotor - dle italských médií až o 100 koní než konkurence.

Pirelli však o víkendu potvrdilo, že rozměry pneumatik zůstanou zachovány, což je pro týmy důležité, protože již dávno zahájily vývoj vozů pro rok 2014.

"Bylo to opravdu těžké. Na jedné straně musíte soucítit s Pirelli - s novými pravidly nikdo neví, o kolik se během příští sezóny zlepší aerodynamika, protože například bude docházet ve vývoji k obrovským pokrokům ve vývoji ve srovnání s letošním rokem, budou narůstat výkonnostní zisky a tudíž se zvyšovat i zátěže v zatáčkách," říká bývalý provozní ředitel Williamsu Mark Gillan pro JA on F1.

"A Pirelli to musí umožnit. Poučili se například z obrovských zisků, kterých týmy dosáhly s výfukovými difuzory. Na druhou stranu významné změny na poslední chvíli je to poslední, co si týmy při finalizaci designu vozů pro rok 2014 přejí," pokračuje.

mercedes
Pro zvětšení pneumatik hlasoval pouze Mercedes (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Znamenalo by to, že by spousta práce v určitých oblastech byla zahozena a designové týmy by musely začít znovu a na výrobu šasi před lednovým testováním by měly velmi málo času. Navíc s tím jsou spojeny dodatečné náklady v období, kdy již tak utratí hodně za nová pohonná ústrojí.

Nikdo nechce vidět defekty pneumatik, Pirelli tedy musí ponechat velký prostor. Zvětšení pneumatik, jak to nabízeli, by pomohlo vyrábět silnější pneumatiky, které by zvládly vyšší zátěže. Neví, co očekávat, protože se ještě vůbec netestovalo.

Není ale překvapením, že 10 z 11 týmů bylo proti změnám, když se probíraly během Velké ceny Maďarska. Cítily, že by pneumatiky měly zůstat stejné, protože jakákoliv změna má obrovský dopad na aerodynamiku a světlou výšku," dodává Gillan.

Zvětšení průměru o 3 cm by představovalo ohromnou změnu pro aerodynamickou platformu vozu. V současné době se světlá výška na zadní nápravě pohybuje kolem 10 cm - její zvětšení o 1,5 cm by v této fázi bylo velkou změnou.

toro rosso
Týmy jsou již v pokročilých fázích vývoje příštích vozů, první testy jsou plánovány
již na leden 2014 (foto: Scuderia Toro Rosso)

Aerodynamická oddělení by tím přišla o již spoustu odvedené práce a museli by začínat znovu s odlišným tvarem pneumatik a světlou výškou. Museli by být vyrobeny a dodány nové modely pneumatik pro testování v aerodynamickém tunelu, aby týmy mohly získávat přesná data - a to by nějakou dobu trvalo.

Na aerodynamiku měla velký vliv pouze změna tvaru pneumatik při zachování stejných rozměrů před letošní sezónou, natož zvětšování jejich průměru či šířky. Týmy navíc budou muset mít své vozy připraveny již na lednové testování, které obvykle začínalo až v únoru.

Výroba šasi zabere 2 - 3 měsíce, finální výkresy proto budou muset mít hotovy ke konci září. Na takové změny by proto už opravdu nezbývalo moc času. Obzvlášť znevýhodněny by byly zákaznické týmy, v o něco lepší situaci by byly týmy výrobců motorů. Pro týmy je tedy ponechání současných rozměrů pneumatik velmi dobrou zprávou.

Vytisknout

Diskuze: Úleva pro týmy: Pirelli velikost pneumatik příští rok nezmění

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 22, poslední 20.08.2013 08:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 22 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rosberg, Nico

Rosbergova rychlost ospravedlňuje Schumacherův návrat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud