Ferrari o výzvách spojených s vývojem nových motorů, obává se přílišného šetření paliva

Petr Hlawiczka, 2. července 2013, 16:00 Google+

Ferrari hovoří o výzvách spojených s vývojem nových 1,6litrových V6 turbomotorů pro příští sezónu Formule 1.

Počet komentářů:  37 komentářů (Poslední 05.07. 21:21) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Tento rok se naposledy setkáváme s atmosférickými 2,4litrovými osmiválci, které nahradí přeplňované šestiválce se zabudovanými systémy pro rekuperaci energie. Jejich otáčky budou omezeny na 15 000 za min a budou muset zvládnout kolem 5 000 km místo současných 2 000 km. Společně s některými úpravami aerodynamiky nás čeká jedna z největších změn v F1 za několik uplynulých dekád.

"U nového projektu neexistuje žádné hledisko, které by bylo kritičtější než jiné. řekl bych, že to je složité po všech stránkách. Turbo je například novým typem, který točí do 25 tisíc ot/min a je rozhodně něčím absolutně novým," uvádí Luca Marmorini, šéf vývoje motorů Ferrari.

"Také velmi složitá elektronika a řídicí systémy představují velký krok vpřed, což znamená, že management motoru bude velmi náročnou výzvou. Musíme vyvinout pohonné ústrojí ve velmi krátkém čase, a to znamená, že spolehlivost bude faktorem, který rozhodne závody v počátečních fázích sezóny.

Ve většině případů lidé svá turba umístí uprostřed zadní části motoru a tudíž i blízko elektroniky. Teploty mohou dosahovat tisíce stupňů, s čímž se nebude jednoduché vyrovnat. Zvládání teplot bude jednou z hlavních oblastí, na kterých budeme muset pracovat," pokračuje.

turbo 1987
Aktuální 2,4litrový osmiválec (foto: Scuderia Ferrari)

Ferrari testuje na brzdě nový turbomotor již od závěru roku 2012. "Na testovací stolici jsme měli prototyp už koncem minulého roku, nyní dokončujeme ten, s nímž momentálně budeme jezdit v současném voze. Máme velmi nabitý plán, abychom byli v březnu přepraveni.

Nemůžeme si teď dovolit žádné zaváhání. Věřím, že budeme připraveni. Už nějakou dobu pracujeme na tom, aby toto auto bylo připraveno, jde však o těžký úkol. Až v prvním závodě příští rok uvidíme, jestli jsme odvedli dobrou práci," vysvětluje Marmorini.

Jedním z nových omezení nových motorů bude podle nových pravidel maximální spotřeba, která nebude smět překročit 100 kg paliva na závod. Ferrari se obává, že v prvních velkých cenách se bude spíše šetřit palivo než závodit. "Ferrari cítí, že by to mohlo být nebezpečím. Jsme rádi, když F1 přemýšlí o efektivitě, nechceme ale, aby byla sportem, kde 50 % kol jen odkroužíte." Inženýři z Renaultu z toho na druhou stranu dle našich informací obavy nemají.

Vývoj současných agregátů je zmrazený, ale u nových motorů bude v prvních letech v 60 definovaných oblastech povolen. Každá změna je ohodnocena určitým množstvím bodů. Například úprava pístů bude stát více bodů než úprava olejového čerpadla. V sezóně 2015 bude každý výrobce na vylepšování svých motorů vyčerpat 32 bodů, v roce 2016 již pouze 15 bodů a v roce 2017 dokonce jen 8 bodů. Poté již žádné další úpravy nebudou možné.

renault v6 turbo
Turbomotor Renaultu pro sezónu 2014 (foto: Renault Sport F1)

"U zcela nových pohonných jednotek musí mezi prvním a druhým rokem nějaký druh vývoje probíhat. Množství úprav, které budete moci dělat, se bude rok od roku snižovat - od velkého počtu v prvním roce bude jejich množství ve druhém a ve třetím klesat. Do třetího a čtvrtého roku se dostaneme do situace, která je velmi podobná té současné," potvrzuje šéf vývoje motorů Ferrari.

"Když jsme definovali tato pravidla s FIA, bylo myšlenkou mít podobný výkon jako dnes. Současný motor F1 má kolem 750 koní, z KERSu máte navíc dalších 80 koní. Příští rok budou mít motory 600 - 650 koní a dalších 160 koní bude pocházet z ERS. Pokud to sečtete, je to velmi podobné jako dnes.

Příští rok bude dobrých výsledků dosahovat ten, kdo motor správně zvládne a bude spolehlivý. Bude však obtížné odjet sezónu bez potíží vzhledem k tomu, že hovoříme o čtyřech až pěti tisících kilometrech na jednotku, což je téměř dvojnásobek toho, co nyní," dodává Marmorini.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari o výzvách spojených s vývojem nových motorů, obává se přílišného šetření paliva

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 37, poslední 05.07.2013 21:21 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 37 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Pirelli do Německa veze "kanadské" verze pneumatik, do Maďarska pak loňské

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud