Nové turbomotory: Jaké výzvy budou v roce 2014 představovat pro pneumatiky?

Petr Hlawiczka, 3. května 2013, 06:40 Google+

Příští rok budou současné atmosférické 2,4litrové osmiválce nahrazeny novými 1,6litrovými motory se systémy pro rekuperaci energie. Jak se tato změna dotkne pneumatik?

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 09.05. 20:02) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Pirelli stále nemá na další sezónu smlouvu a nic jisté, všeobecně se ale očekává, že ve Formuli 1 bude pokračovat. Ohledně specifikací pneumatik pro přelomový rok 2014 si její sportovní ředitel Paul Hembery dělá jisté starosti, protože nemají k dispozici šasi vyhovující novým pravidlům.

Změna nenastane totiž pouze v oblasti motorů, ale i v oblasti aerodynamiky: přední křídlo bude zúženo a zmizí spodní část zadního křídla. Protože přední křídlo nastavuje proudění vzduchu pro celý zbytek vozu, má jakákoliv jeho změna obrovský vliv na aerodynamiku. Týmy nová šasi vyvíjejí, dodavatel pneumatik jej určitě nedostane, proto bude muset spoléhat pouze na jejich simulace.

"Bude to celkem výzva. Simulace, které máme od několika týmů, které se byly schopny podělit s námi o data, ukazují, že z hlediska dodávaného výkonu uvidíme jisté změny," uvádí Hembery v podcastu JA on F1.

"Pohonné jednotky budou mít větší krouticí moment než současné V8, což vytvoří potenciál pro větší protáčení kol a problémy s trakcí na výjezdu ze zatáček. To z našeho pohledu může vést k problémům s přehříváním.

Hodně se o tom diskutuje, ale pokud bychom hovořili o změně velikosti, na to je žel už pozdě. Celkově to tedy nebude pro týmy či pro nás příští rok tak jednoduché," vysvětluje Hembery.

renault r30 - pirelli
Pirelli má před sebou náročný úkol: s tři roky starým Renaultem R30 s V8 atmosférickým motorem vyvinout pneumatiky pro budoucí monoposty s novými pohonnými jednotkami (foto: Pirelli)

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff potvrzuje: "V roce 2014 budeme mít s turbomotory mnohem vyšší krouticí moment, na což příští rok můžeme doplácet ještě více, proto musíme vyřešit současné věci." Upozorňuje přitom na problém s přehříváním pneumatik, což německý tým momentálně trápí.

Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan dodává: "Pirelli před rokem 2014 před sebou mají velký úkol. Jde u neuvěřitelně náročné nalezení rovnováhy, protože potřebují vyvíjet pneumatiku pro auto, které neexistuje, a pro pohonnou jednotku, která se momentálně nachází pouze na dynamometru.

Dynamika vozů bude velmi odlišná od toho, co máme v roce 2013. Protože nemají pro příští rok testovací platformu, spoléhají na zpětnou vazbu týmů, ta se však bude průběžně měnit. Navíc rozdíl ve výkonnosti mezi velkými a malými týmy nebudou tvořit dvě sekundy, jako vidíme dnes, ale spíše pět či šest sekund," upozorňuje Gillan.

Vytisknout

Diskuze: Nové turbomotory: Jaké výzvy budou v roce 2014 představovat pro pneumatiky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 09.05.2013 20:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes F1 W04

Gillan o problémech Mercedesu: Proč jim úprava tvrdé směsi uškodí více než…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud