Do Bahrajnu dorazilo nové šasi pro Romaina Grosjeana, který se trápil s nekonzistentním vozem. Bude zajímavé sledovat, zda byl problém opravdu v technice nebo v hlavě. Příčinou velké ztráty na jeho kolegu Kimiho Räikkönena by mohl být i odlišný jízdní styl, pro který se Lotusu nedaří vyladit jejich FRIC systém zavěšení (více zde).
Caterham dal v prvním tréninku šanci navrátilci Heikkimu Kovalainenovi, kterému vedení týmu nabídlo roli rezervního pilota už někdy kolem vánoc - to se však Finovi nelíbilo, a Marussia Rodolfovi Gonzálesovi: odpočívali Giedo van der Garde a Jules Bianchi.
V paddocku se hovoří o návratu Toyoty do F1 příští rok v podobě dodavatele motorů pod značkou Lexus. S touto informací přišel Giancarlo Minardi, Toyota se k tomu zatím odmítá vyjádřit. K špatně střeženým tajemstvím jinak patří návrat japonského konkurenta Hondy do F1 v roce 2015 - opět jako dodavatel pohonných jednotek.
Začalo se za vysokých teplot - vzduch 32 °C a trať 39 °C. Jako první na ní vyrazili Gutiérrez a Chilton. Povrch byl dost zaprášený, ale podle pilotů nebyla úroveň přilnavosti na první trénink špatná.
Pirelli do Bahrajnu dovezlo to nejtvrdší, co má v nabídce: středně-tvrdou a tvrdou směs a do Barcelony možná přiveze také tvrdší směsi, což nahrává Red Bull a Mercedesu, tratí na tom šetrný Lotus.
Většina pilotů mimo Red Bulla ale nechápe, proč by k tomu mělo dojít. Se současnými gumami jsou spokojeni Räikkönen, Massa či Button, jenž prohlásil: "Cílem jsou dvě až tři zastávky, a přesně to nyní máme. Nikdo to během zimy nezpochybňoval, najednou s nimi mají lidé problémy. My jsme závod v Číně odjeli na dvě zastávky, takže si nemyslím, že bychom si měli na pneumatiky stěžovat."
"Dělají to, co mají. Nemůžou s nimi být spokojeni všichni, ale jsem překvapený, že se od Barcelony budou měnit," pokračoval pilot McLarenu. Chápal však, proč Pirelli do Bahrajnu dovezlo tvrdší směsi - vysoké opotřebení, teploty a drsný povrch.
Více technických informací o okruhu najdete zde.
Grosjeanovo nové auto se sadou měřicích přístrojů v úvodní části tréninku (foto: Lotus F1 Team)
Během prvních deseti minut všichni krom Mercedesu nainstalovali své vozy a na chvíli bylo ticho. Jakmile zkontrolovali data a vše bylo v pořádku, závodní inženýr dal pokyn k zahájení plánovaných programů. Ferrari oznámilo, že si dá před dalším výjezdem 30 min přestávku. Po 20 min k instalaci konečně vyrazily oba Mercedesy.
Většina týmů chystá velké novinky až pro Barcelonu, několik zajímavých věcí jsme však postřehli již v prvním tréninku v Bahrajnu. Williams se snaží dohnat ztrátu na týmy středu pole, do Bahrajnu přivezl nové zadní křídlo.
Red Bull od Williamsu okopíroval otvor v náboji kola, kterým zlepšuje proudění kolem pneumatik - byť s touto myšlenkou v nelegální podobě přišla samotná rakouská stáj. Rozdíl mezi oběma koncepty je v tom, že loni se u Red Bullu otvory v náboji otáčely, ale nyní jsou statické, tudíž neporušují pravidla týkající se pohyblivé aerodynamiky. Na voze ho měl ale zatím pouze Vettel.
U Ferrari se objevilo nové křidélko, dvouprvkové deflektory vyměnilo za tříprvkové. Alonso jezdil s předním křídlem z Číny, Massa používal starší verzi s monoposty potřísněnými flow-visem.
Inženýři Ferrari v zákulisí monitorují techniku a počínání svých pilotů (foto: Scuderia Ferrari)
První měřené kolo zaznamenal Hülkenberg (1:42,500 min), brzy se přidali Gutiérrez (1:38,556) a Räikkönen (1:35,533). Fin jezdil s rozložením brzdného účinku hodně na přední nápravu (58 %), proto dostává rádiem pokyn k přenastavení, "obzvlášť s ohledem na multimap 4, očekávali bychom 56 %."
Pérez na Lotus po 33 min ztrácel 1,118 s, Button 0,4 s. McLaren svým pilotům připomínal, aby na rovince zahřívali brzdy. Po 38 min Jenson dokázal zrychlit a o 2 desetiny Kimiho překonal - 1:35,305 min.
Kovalainen mezitím začínal opatrně (1:42,610), stejně jako Pic (1:48,817 min), jemuž tým oznamuje, že je teplota jeho přední levé pneumatiky o 10 °C a pravé o 5 °C nižší, než by měla. Podle Heikkiho je letošní Caterham "ostrý, docela snadno dochází k přetáčivosti." Vůz CT03 se podle něj řídí obtížněji než loňský, přední pneumatiky poskytují mnohem vyšší přilnavost, zadní podle něj degradují příliš rychle.
V polovině tréninku se na chvíli objevil na čele Sutil (1:35,119), ihned ho ale překonal Vettel s Red Bullem (1:34,978 a 1:34,790 min). Webber kvůli protivětru na hlavní rovince posouvá rozložení brzdného účinku "o jeden klik dozadu."
Po 55 min Vettela na čele střídá nejprve Rosberg (1:34,621) stěžující si na nedotáčivost, o chvíli později i Alonso (1:34,564 min), zatímco se Grosjean trápí s KERSem a musí kvůli jeho restartu do boxů. Massa ve svém prvním ostrém pokusu zaostává za Španělem o 0,475 s.
Stěžuje si na velkou nedotáčivost, jeho inženýr Smedley mu doporučuje "udržovat teplotu v předních" pneumatikách například vlněním zleva doprava na rovinkách (weaving). Po dalších pokusech Massa vyskakuje do čela - 1:34,487 min.
Rezervní pilot Marussie Gonzáles trávil neplánovaně čas v boxech, ruský tým zkoumal jeho převodovku. Lotus se stále hrabal v zadním zavěšení Räikkönena. Vypadalo to na něco náročnějšího než pouhou změnu nastavení hydrauliky či výměnu torzní pružiny. Vypadalo to, jakoby se snažili dostat i do převodovkové skříně.
Technický ředitel James Allison před Bahrajnem k novinkám řekl (viz rozhovor): "Vyzkoušíme si ale úpravu zavěšení - spíše jde o interní věc, než že by souvisela se závěsy. Půjde o evoluci něčeho, s čím jsme s dobrými výsledky jezdily během předsezónních testů."
V závěru jezdili piloti v rámci přípravy na nedělní závod s těžšími vozy, o překonání času Massy se již nikdo nepokoušel. Ferrari tak úspěšně nakročilo do víkendu v Bahrajnu. Třetí Rosberg s Mercedesem ztrácel 0,134 s, čtvrtý Vettel 0,303 s.
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Hamilton - 315,9 km/hod; 2. Räikkönen - 315,9; 3. Rosberg - 315,3; 4. Grosjean - 315,3; 5. Sutil - 314,0; 6. Di Resta - 313,6; 7. Gutiérrez - 312,5; 8. Massa - 312,3; 9. Button - 311,0; 10. Pérez - 310,4; 11. Alonso - 310,4.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Pořadí dle nejrychlejších sektorů: zde.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 4 | Felipe MASSA | bra | Scuderia Ferrari | 1:34,487 |
2. | 3 | Fernando ALONSO | esp | Scuderia Ferrari | + 0,077 |
3. | 9 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 0,134 |
4. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 0,303 |
5. | 14 | Paul DI RESTA | gbr | Sahara Force India F1 Team | + 0,462 |
6. | 5 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,582 |
7. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 0,614 |
8. | 15 | Adrian SUTIL | deu | Sahara Force India F1 Team | + 0,632 |
9. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Lotus F1 Team | + 0,858 |
10. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | + 1,124 |
11. | 6 | Sergio PÉREZ | mex | Vodafone McLaren Mercedes | + 1,153 |
12. | 17 | Valtteri BOTTAS | fin | Williams F1 Team | + 1,296 |
13. | 10 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas F1 | + 1,305 |
14. | 18 | Jean-Eric VERGNE | fra | Scuderia Toro Rosso | + 1,527 |
15. | 19 | Daniel RICCIARDO | aus | Scuderia Toro Rosso | + 1,998 |
16. | 16 | Pastor MALDONADO | ven | Williams F1 Team | + 2,011 |
17. | 11 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sauber F1 Team | + 2,268 |
18. | 12 | Esteban GUTIÉRREZ | mex | Sauber F1 Team | + 2,727 |
19. | 20 | Charles PIC | fra | Caterham F1 Team | + 3,363 |
20. | T | Heikki KOVALAINEN | fin | Caterham F1 Team | + 3,914 |
21. | 23 | Max CHILTON | gbr | Marussia F1 Team | + 4,958 |
22. | T | Rodolfo GONZÁLES | ven | Marussia F1 Team | + 5,728 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ