Ferrari ovládlo úvodní trénink v Bahrajnu - Massa o 77 tisícin sekundy rychlejší Alonsa

Petr Hlawiczka, 19. dubna 2013, 16:30 Google+

BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Ferrari na úvod závodního víkendu v Bahrajnu obsadilo první dvě příčky. Felipe Massa byl o 77 tisícin sekundy rychlejší než jeho týmový kolega Fernando Alonso. Třetí skončil Nico Rosberg, čtvrtý úřadující mistr světa Sebastian Vettel.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 19.04. 13:50) Napište svůj názor
Ferrari F138

Ferrari F138 | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Do Bahrajnu dorazilo nové šasi pro Romaina Grosjeana, který se trápil s nekonzistentním vozem. Bude zajímavé sledovat, zda byl problém opravdu v technice nebo v hlavě. Příčinou velké ztráty na jeho kolegu Kimiho Räikkönena by mohl být i odlišný jízdní styl, pro který se Lotusu nedaří vyladit jejich FRIC systém zavěšení (více zde).

Caterham dal v prvním tréninku šanci navrátilci Heikkimu Kovalainenovi, kterému vedení týmu nabídlo roli rezervního pilota už někdy kolem vánoc - to se však Finovi nelíbilo, a Marussia Rodolfovi Gonzálesovi: odpočívali Giedo van der Garde a Jules Bianchi.

V paddocku se hovoří o návratu Toyoty do F1 příští rok v podobě dodavatele motorů pod značkou Lexus. S touto informací přišel Giancarlo Minardi, Toyota se k tomu zatím odmítá vyjádřit. K špatně střeženým tajemstvím jinak patří návrat japonského konkurenta Hondy do F1 v roce 2015 - opět jako dodavatel pohonných jednotek.

Začalo se za vysokých teplot - vzduch 32 °C a trať 39 °C. Jako první na ní vyrazili Gutiérrez a Chilton. Povrch byl dost zaprášený, ale podle pilotů nebyla úroveň přilnavosti na první trénink špatná.

Pirelli do Bahrajnu dovezlo to nejtvrdší, co má v nabídce: středně-tvrdou a tvrdou směs a do Barcelony možná přiveze také tvrdší směsi, což nahrává Red Bull a Mercedesu, tratí na tom šetrný Lotus.

Většina pilotů mimo Red Bulla ale nechápe, proč by k tomu mělo dojít. Se současnými gumami jsou spokojeni Räikkönen, Massa či Button, jenž prohlásil: "Cílem jsou dvě až tři zastávky, a přesně to nyní máme. Nikdo to během zimy nezpochybňoval, najednou s nimi mají lidé problémy. My jsme závod v Číně odjeli na dvě zastávky, takže si nemyslím, že bychom si měli na pneumatiky stěžovat."

"Dělají to, co mají. Nemůžou s nimi být spokojeni všichni, ale jsem překvapený, že se od Barcelony budou měnit," pokračoval pilot McLarenu. Chápal však, proč Pirelli do Bahrajnu dovezlo tvrdší směsi - vysoké opotřebení, teploty a drsný povrch.

Více technických informací o okruhu najdete zde.

grosjean
Grosjeanovo nové auto se sadou měřicích přístrojů v úvodní části tréninku (foto: Lotus F1 Team)

Během prvních deseti minut všichni krom Mercedesu nainstalovali své vozy a na chvíli bylo ticho. Jakmile zkontrolovali data a vše bylo v pořádku, závodní inženýr dal pokyn k zahájení plánovaných programů. Ferrari oznámilo, že si dá před dalším výjezdem 30 min přestávku. Po 20 min k instalaci konečně vyrazily oba Mercedesy.

Většina týmů chystá velké novinky až pro Barcelonu, několik zajímavých věcí jsme však postřehli již v prvním tréninku v Bahrajnu. Williams se snaží dohnat ztrátu na týmy středu pole, do Bahrajnu přivezl nové zadní křídlo.

Red Bull od Williamsu okopíroval otvor v náboji kola, kterým zlepšuje proudění kolem pneumatik - byť s touto myšlenkou v nelegální podobě přišla samotná rakouská stáj. Rozdíl mezi oběma koncepty je v tom, že loni se u Red Bullu otvory v náboji otáčely, ale nyní jsou statické, tudíž neporušují pravidla týkající se pohyblivé aerodynamiky. Na voze ho měl ale zatím pouze Vettel.

U Ferrari se objevilo nové křidélko, dvouprvkové deflektory vyměnilo za tříprvkové. Alonso jezdil s předním křídlem z Číny, Massa používal starší verzi s monoposty potřísněnými flow-visem.

ferrari
Inženýři Ferrari v zákulisí monitorují techniku a počínání svých pilotů (foto: Scuderia Ferrari)

První měřené kolo zaznamenal Hülkenberg (1:42,500 min), brzy se přidali Gutiérrez (1:38,556) a Räikkönen (1:35,533). Fin jezdil s rozložením brzdného účinku hodně na přední nápravu (58 %), proto dostává rádiem pokyn k přenastavení, "obzvlášť s ohledem na multimap 4, očekávali bychom 56 %."

Pérez na Lotus po 33 min ztrácel 1,118 s, Button 0,4 s. McLaren svým pilotům připomínal, aby na rovince zahřívali brzdy. Po 38 min Jenson dokázal zrychlit a o 2 desetiny Kimiho překonal - 1:35,305 min.

Kovalainen mezitím začínal opatrně (1:42,610), stejně jako Pic (1:48,817 min), jemuž tým oznamuje, že je teplota jeho přední levé pneumatiky o 10 °C a pravé o 5 °C nižší, než by měla. Podle Heikkiho je letošní Caterham "ostrý, docela snadno dochází k přetáčivosti." Vůz CT03 se podle něj řídí obtížněji než loňský, přední pneumatiky poskytují mnohem vyšší přilnavost, zadní podle něj degradují příliš rychle.

V polovině tréninku se na chvíli objevil na čele Sutil (1:35,119), ihned ho ale překonal Vettel s Red Bullem (1:34,978 a 1:34,790 min). Webber kvůli protivětru na hlavní rovince posouvá rozložení brzdného účinku "o jeden klik dozadu."

Po 55 min Vettela na čele střídá nejprve Rosberg (1:34,621) stěžující si na nedotáčivost, o chvíli později i Alonso (1:34,564 min), zatímco se Grosjean trápí s KERSem a musí kvůli jeho restartu do boxů. Massa ve svém prvním ostrém pokusu zaostává za Španělem o 0,475 s.

Stěžuje si na velkou nedotáčivost, jeho inženýr Smedley mu doporučuje "udržovat teplotu v předních" pneumatikách například vlněním zleva doprava na rovinkách (weaving). Po dalších pokusech Massa vyskakuje do čela - 1:34,487 min.

williams

Rezervní pilot Marussie Gonzáles trávil neplánovaně čas v boxech, ruský tým zkoumal jeho převodovku. Lotus se stále hrabal v zadním zavěšení Räikkönena. Vypadalo to na něco náročnějšího než pouhou změnu nastavení hydrauliky či výměnu torzní pružiny. Vypadalo to, jakoby se snažili dostat i do převodovkové skříně.

Technický ředitel James Allison před Bahrajnem k novinkám řekl (viz rozhovor): "Vyzkoušíme si ale úpravu zavěšení - spíše jde o interní věc, než že by souvisela se závěsy. Půjde o evoluci něčeho, s čím jsme s dobrými výsledky jezdily během předsezónních testů."

V závěru jezdili piloti v rámci přípravy na nedělní závod s těžšími vozy, o překonání času Massy se již nikdo nepokoušel. Ferrari tak úspěšně nakročilo do víkendu v Bahrajnu. Třetí Rosberg s Mercedesem ztrácel 0,134 s, čtvrtý Vettel 0,303 s.

pocty_kol

Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Hamilton - 315,9 km/hod; 2. Räikkönen - 315,9; 3. Rosberg - 315,3; 4. Grosjean - 315,3; 5. Sutil - 314,0; 6. Di Resta - 313,6; 7. Gutiérrez - 312,5; 8. Massa - 312,3; 9. Button - 311,0; 10. Pérez - 310,4; 11. Alonso - 310,4.

Přehled všech časů: zde (PDF).

Pořadí dle nejrychlejších sektorů: zde.

GP Bahrajnu (Bahrain International Circuit)1. Trénink
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1. 4 Felipe MASSA braScuderia Ferrari1:34,487
2. 3 Fernando ALONSO espScuderia Ferrari+ 0,077
3. 9 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 + 0,134
4. 1 Sebastian VETTEL deuRed Bull Racing+ 0,303
5. 14 Paul DI RESTA gbrSahara Force India F1 Team+ 0,462
6. 5 Jenson BUTTON gbrVodafone McLaren Mercedes+ 0,582
7. 2 Mark WEBBER ausRed Bull Racing+ 0,614
8. 15 Adrian SUTIL deuSahara Force India F1 Team+ 0,632
9. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finLotus F1 Team+ 0,858
10. 8 Romain GROSJEAN fraLotus F1 Team+ 1,124
11. 6 Sergio PÉREZ mexVodafone McLaren Mercedes+ 1,153
12. 17 Valtteri BOTTAS finWilliams F1 Team+ 1,296
13. 10 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 + 1,305
14. 18 Jean-Eric VERGNE fraScuderia Toro Rosso+ 1,527
15. 19 Daniel RICCIARDO ausScuderia Toro Rosso+ 1,998
16. 16 Pastor MALDONADO venWilliams F1 Team+ 2,011
17. 11 Nico HÜLKENBERG deuSauber F1 Team+ 2,268
18. 12 Esteban GUTIÉRREZ mexSauber F1 Team+ 2,727
19. 20 Charles PIC fraCaterham F1 Team+ 3,363
20. T Heikki KOVALAINEN finCaterham F1 Team+ 3,914
21. 23 Max CHILTON gbrMarussia F1 Team+ 4,958
22. T Rodolfo GONZÁLES venMarussia F1 Team+ 5,728

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Ferrari ovládlo úvodní trénink v Bahrajnu - Massa o 77 tisícin sekundy rychlejší Alonsa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 19.04.2013 13:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Hamiltonův sloupek: V závodech se ke slovu dostává více strategie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud