Analýza sektorů: Kde Mercedes získával a Ferrari ztrácelo?

Petr Hlawiczka, 13. dubna 2013, 13:15 Google+

ŠANGHAJ - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých časů a rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech? Údaje z nich více napovídají o výkonnosti vozů.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 13.04. 16:30) Napište svůj názor
Mercedes F1 W04

Mercedes F1 W04 | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

V Číně jsme se dočkali poprvé suché kvalifikace, kdy má větší smysl zabývat se údaji z jednotlivých sektorů. Nejprve si ale připomeňme konfiguraci okruhu.

První sektor obsahuje nekonečnou první a zákrutu se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle a skládá se ze dvou zatáček, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý, je však třeba být opatrný zejména s těžším vozem. Hned za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor.

Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru. Na piloty zde působí přetížení přes 4,5 G. Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.

Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.

Více technických informací o okruhu v Šanghaji včetně telemetrie a videa naleznete zde.

Z první desítky se podařilo své nejrychlejší sektory do jednoho kola poskládat všem jezdcům s výjimkou Alonsa, Rosberga a Ricciarda - Španěl mohl být o 23, pilot Mercedesu o 57 a mladý Australan s vozem Toro Rosso o 67 tisícin sekundy rychlejší. O téměř tři desetiny sekundy mohl být rychlejší Maldonado či Van der Garde, k postupu by jim to nicméně stejně nestačilo.

Lotusu ve druhém sektoru trochu scházel přítlak, ale parádu v prvním předvedl Räikkönen, který zde byl v Q3 o téměř 2 desetiny rychlejší než vítěz kvalifikace Hamilton, který paradoxně nebyl nejrychlejší v žádném ze tří sektorů. Ten druhý zvládl o 6 tisícin rychleji Massa, ve třetím ho s druhým Ferrari o 33 tisícin sekundy překonal Alonso

Ve velmi dobrých výkonech na opačné straně startovního roštu pokračuje Bianchi, který dnes měl na o 0,183 s rychlejší čas. I tak s přehledem nadělil Caterhamům za sebou kolem osmi desetin sekundy.

časy v sektorech

V oblasti maximálních rychlostí vévodil Mercedes, jenž navzdory své horší aerodynamické efektivitě těží ze síly svého osmiválce - na rovince mu bylo naměřeno 319,8 km/hod. Je to dobře patrné také relativního rozdílu rychlostí měřených na konci dlouhé rovinky a na cílové rovince (konec S3). Díky tomu si mohli dovolit nastavit o něco vyšší přítlak, aniž by ztrácel na dlouhé zadní rovince, a dosahovat velmi rychlých časů na kolo.

Ferrari bylo po kvalifikace mírně skleslý, od kvalifikace si sliboval více. Massa přiznal, že se po výkonech v trénincích viděl mezi prvními třemi. V maximálních rychlostech je na tom na rozdíl od počátku minulého roku velmi dobře: Massa na dlouhé rovince ztrácel jen 0,8 km/hod, Alonso 1,4 km/hod.

Toro Rosso volí tradičně nižší přítlak, proto jsou oba jejich vozy v první pětce. Ricciardo dnes odjel velmi dobrou kvalifikaci: v Q2 nadělil Vergnemu sekundu a v Q3 si za neúčasti Vettela a Hülkenberga a pomalého Buttona, který rovněž šetřil gumy, vyjel sedmé místo na roštu. V závodě se jim však kvůli tomu mohou více opotřebovávat pneumatiky a propadat se na horší pozice.

max rychlosti

Opačnou taktiku používá mateřský Red Bull, který ztrácel kolem 10 km/hod, vozy RB9 však díky vysokému přítlaku dohánějí čas v zatáčkách. V Šanghaji však doposud nic spektakulárního nepředvedli.

Vettel startuje až z 9. místa, nic pro něj ale není ztraceno: má k dispozici velkou výhodu v podobě svobodné volby pneumatik. Webber byl po závadě na tankovacím zařízení (do vozu se dostalo o 3 kg méně paliva, než bylo v plánu) kvůli nedostatku paliva vyloučen (v nádrži zbylo místo povinného litru pouze 150 ml), proto bude startovat z posledního místa.

Špatně je na tom Williams, kterému vůz aerodynamicky stále nefunguje. Jak je vidět z maximálních rychlostí, ani nastavení pro vyšší přítlak jim nepomohlo k lepším časům, jako například u Red Bullu. Vzhledem ke svému nastavení soupeři s jejich předjetím na rovinkách nebudou mít příliš velké problémy.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Kde Mercedes získával a Ferrari ztrácelo?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 13.04.2013 16:30 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes F1 W04

Lauda: V Mercedesu už týmovou režii používat nebudeme

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  3. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud