Technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey, pochybuje o tom, že by se některý z týmů mohl po letní přestávce stát dominantním. Letošní sezona je jednou z nejvyrovnanějších za posledních mnoho let, když v závodě triumfovalo již pět různých týmů.
Newey nevidí žádný důvod, proč by se na tom mělo něco měnit po záříovém restartu sezony v Belgii, ačkoliv rozložení sil začlo být v několika posledních závodech jasnější.
"Je to velice nepravděpodobné [že by nějaký tým začal dominovat]. Vždy je zde šance, že to někdo zvládne absolutně bez chyb, ať už je to předvedením nového nápadu, který nás ostatní nenapadl, nebo je to skvělou prací na rozvoji jeho balíku.Poslední dobou se to [rozložení sil] však již začalo více vyjasňovat než v dřívější části sezony, pořád se to ale mění," řekl Adrian pro Autosport.
V určitých fázích sezony se mluvilo o Red Bullu, že začíná ostatním ujíždět, pak se zas mluvilo o McLarenu. Obecně se ale jejich náskoky vždy rozlynuly. Žádný tým tak nezískal dvě vítězství po sobě.
Podle Neweyho je to dané velmi přísnými pravidly F1 a tím, že aktuální předpisy, které vešly v platnost před sezonou 2009, pomalu vyzrály. To znamená, že rozdíly mezi auty jsou teď hodně malé a to, co týmy mohou nějakou změnou získat, je velmi malý rozdíl.
Adrian je jedním z nejvíce uznávaných techniků v F1
(foto: Red Bull Racing)
Tyto nové předpisy s sebou přinesly i určité skulinky, kterých týmy využily například k F-kanálům, dvojitým difuzorům a nebo foukání výfukových plynů do difuzorů, všechny tyto novinky ale byly zakázány. Naposledy to byl právě Red Bull, který měl problémy s FIA díky jejich spornému mapování motorů. Tato kauza se řešila kolem Velké ceny Německa.
Podle Neweyho toto rychlé utěsňování skulinek v pravidlech redukuje možnosti týmů ve vývoji. "Dvě desetiny zrychlení by před dvěma lety nemusely znamenat změnu startovní pozice, ale teď mají velkou cenu. Pole se hodně vyrovnalo, což znamená, že malá změna v rychlosti může znamenat velký rozdíl.
Toto je produktem dvou věcí: za prvé, rok co rok jsou regule přísnější, takže když se vám podařilo využít skulinek v originálních pravidlech roku 2009, tak to bylo zakázáno. Za druhé, každý měl dost času na přiblížení se ostatním."
Mark Webber s prozatím nejlepším vozem letošní sezóny (foto: Red Bull Racing)
"Když se podíváme zpět do roku 2010, tak zde byly velké rozdíly ve tvarech jednotlivých vozů a když se na to podíváte teď, obzvášť kousek po kousku, tak ty díly dávají více smysl, všichni se přibližují."
Newey je již dlouhou dobu proti takto omezujícím pravidlům a věří, že se věci v roce 2014, co se pravidel o šasi týče, ještě zhorší. Od doby, kdy byly v roce 1948 poprvé představeny pravidla F1, tak je trendem, že každé nové jsou přísnější a přísnější. Aktuální vydání technických regulí má více než 30 tisíc slov (pro představu, tento článek má 530).
To samozřejmě sehrálo velkou roli na tom, jak aktuální F1 vypadá, když dnes můžeme v TOP 10 vidět rozdíly pouhých desetin sekundy. Newey však vyjádřil obavu o to, jestli to trochu nepoškozuje to, proč lidé na závody koukají.
"Je to frustrující. Formule 1 by měla být kombinací jak mistrovství jezdců, tak i konstruktérů. To znamená, že po konstrukční stránce musí být předpisy natolik otevřené, že týmy mohou těžit z nových nápadů nebo směrů. Pokud budou předpisy stále přísnější a přísnější, tak skončíme s GP1," varuje konstruktér Red Bullu.