Přehled technických parametrů okruhu v Sepangu

Petr Hlawiczka, 22. března 2012, 21:30 Google+

Týmy ke druhému závodu sezóny 2012 míří do malajského Sepangu. Jaké jsou parametry tohoto okruhu a jaké skýtá výzvy pro jezdce a monoposty?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 23.03. 21:07) Napište svůj názor
Sutil, Adrian

Sutil, Adrian | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Nedělní, v pořadí již čtrnáctá Velká cena Malajsie je vypsána na 56 kol a svou délkou 310,408 km je nejdelší v sezóně. Jedno kolo měří 5 543 m - 70  % jeho délky mají piloti plyn na podlaze, přičemž se průměrná rychlost pohybuje kolem 205 km/h.

Start závodu je plánován na 16 hod tamějšího (v 10 hod našeho) času, což je pro piloty náročné obzvlášť za častého deště, kdy si občas stěžují i na sníženou viditelnost. Vlhkost zde dosahuje 100 % a teplota vzduchu 40 °C.

DRS zóna zde začíná 5 m za poslední zatáčkou a končí až před první zatáčkou na konci cílové rovinky, když vozy začnou brzdit - bude tedy o více než 100 m delší než v Melbourne. Čidlo pro měření časového odstupu mezi vozy během závodu se nachází 207 m před poslední zatáčkou (tedy obojí úplně stejné jako loni).

mapka
Mapa okruhu (© Caterham F1 Team)

DRS je zde kvůli dlouhým rovinkám velmi efektivní, díky němu vozy v trénincích a v kvalifikaci, kdy jeho využívání není za sucha omezeno, dosahují až o 1 sec nižší čas na kolo.

Na okruhu se nachází směsice 15 zatáček - pomalých, středně-rychlých i velmi rychlých. Jejich průměrný poloměr dosahuje 136 °. Většina z nich (10) je pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček.

Tvrdší nastavení podvozku kvůli rychlé změně směru a přítlak jsou velmi důležité zejména v šikaně tvořené velmi rychlou pátou a šestou zákrutou, které vozy F1 projíždění rychlostí kolem 250 km/h. Proto týmy volí v Malajsii vyšší přítlak, jeho úrovně jsou velmi podobné těm užívaným před týdnem v Austrálii, byť se zde tolik nepotýkají s nedotáčivostí.

Pro dosažení dobrého času je velmi důležitý úsek mezi 7. - 11. zatáčkou, který vyžaduje velmi dobré nastavení a vyvážení. Náročná je pro piloty i zatáčka č. 12, ve které na ně působí přetížení 3,2 G po dobu 2,5 vteřin.


Předpověď počasí na víkend

Brzdy jsou v nich namáhány průměrně, často se však zpomaluje při vysokém bočním přetížení, což je kritické zejména v zatáčce č. 14. Piloti zde proto potřebují při brzdění velmi dobrou stabilitu. Na brzdovém pedálu piloti stráví v osmi místech celkově 15 % času jednoho kola.

Monoposty by měly spotřebovat kolem 2,5 kg v každém kole, což se ve výsledném čase v Sepangu projevuje teoretickým zrychlením 0,09 sec/kolo. Pro závod musí natankovat 153 kg paliva.

Pirelli s sebou do Sepangu veze to nejtvrdší ze svého portfolia, co má - tedy z hladkých středně-tvrdou (medium, bílá barva) a tvrdou (hard, stříbrná barva). Nejen kvůli vysokým teplotám, ale také kvůli mnohem drsnějšímu povrchu než v Melbourne.

Rozdíl mezi těmito druhy pneumatik by při prvním kole v kvalifikaci měl činit 0,8 sec, v závodě potom 0,6 sec, což je o něco více než před týdnem v Albert Parku. Kvůli vyššímu opotřebovávání pneumatik většina týmů pro neděli plánuje tři zastávky někdy kolem 12., 23. a 40. kola při volbě směsí středně-tvrdá - středně-tvrdá - tvrdá.

letecky

Průjezd 420 m dlouhou boxovou uličkou zde zabere 16,5 vteřiny (kolem 22,5 sec včetně zastávky). V Sepangu je v boxech povolena rychlost 100 km/hod, což znamená, že celková doba pro zastávku je menší než v předchozí Velké ceně Austrálie.

Výrobci motorů kvůli vysokým teplotám a vlhkosti volí speciální nastavení. Agregáty v takové sauně dostávají zabrat, týmy si musí dávat pozor na jejich chlazení. Extrémní vlhkost má vliv na jejich sílu - vysoký obsah vodní páry vytlačuje kyslík, který by jinak byl spálen s palivem, což je problémem obzvlášť u nepřeplňovaných motorů.

Na druhou stranu to trochu snižuje nároky na chlazení a spotřebu paliva, což je v době zákazu tankování během závodu velmi důležitým faktorem.


Video: Sepang z pohledu pneumatik (zdroj: Pirelli)

Krom výkonu na rovinkách je kvůli pomalé první, druhé, deváté a poslední zatáčce důležitá velmi dobrá trakce a ovladatelnost. K tomu pomáhá správné mapování motoru společně s mechanickým nastavením zavěšení. Převodovka, která musí vydržet minimálně 5 závodů, během jednoho kola 55krát změní rychlostní stupeň.

Rekord zde stále drží Juan Pablo Montoya, který jedno kolo během závodu v roce 2004 zvládl za 1:34,223. Loni zde byl v závodě nejrychlejší Mark Webber s Red Bullem - 1:40,571 min, v kvalifikaci okruh zvládl ještě rychleji jeho týmový kolega Sebastian Vettel - 1:34,870 min.

 

Aktuální snímky ze Sepangu hledejte zde.

Vytisknout

Diskuze: Přehled technických parametrů okruhu v Sepangu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 23.03.2012 21:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Massa zaostávající za Alonsem věří, že mu nové šasi pomůže

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

  2. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud