Co očekáváte od Ferrari v příštím ročníku Formule 1?
Luca di Montezemolo: Už mě unavují prohry v šampionátu v posledním závodě. Stávalo se to až příliš často. Podívejte se na Felipeho v Brazílii v roce 2008 a Fernanda minulý rok v Abú Zabí. Příští rok očekávám konkurenceschopné auto od počátku sezóny s jasnými a konkurenceschopnými pravidly - což například nebyl případ roku 2009. Opět budeme v pozici vyhrát šampionát.
Bude italská politika součástí vaší budoucnosti?
LdM: Jsem velmi oddán Ferrari, více než kdy dříve. Minule jsme představili nové Ferrari 458 Spider čtyřem stovkám klientů, pak jsem jel do Monzy a poté na Motor Show do Frankfurtu. Monza byla víkendem plným vášně a já jsem u Ferrari velmi vytížen. Jsem spokojený, musím Ferrari věnovat spoustu svého času, abych zajistil, že příští rok vyhrajeme šampionát a že začne další éra dominance Ferrari. Jsem velmi spokojený s tím, že je můj týmový manažer tak sebevědomý a těším se na to, že to bude moci prokázat.
Před nějakou dobou jste nabízel tři vozy na tým. Vzdal jste se té myšlenky?
LdM: Udělám vše, co budu moci, abych všechny přesvědčil o tom, že tři vozy jsou tím, co ve Formuli 1 potřebujeme. Existují pro to tři základní důvody:
1) Rozdíl mezi nejlepšími pěti či šesti týmy a těmi vzadu je příliš velký.
2) Závodění pro malý tým je dnes velmi drahé, když si musíte vyvíjet nové auto, navíc je to obtížné.
3) Chtěl bych ve Formuli 1 vidět nové piloty.
Prezident Ferrari Luca di Montezemolo - bude mít v roce 2012 opět důvod k velké radosti?
(foto: Scuderia Ferrari)
Podívejte se do minulosti. Giancarlo Baghetti v F1 vyhrál fantastický závod, ve skutečnosti ten svůj první se soukromě provozovaným Ferrari.
Rád bych viděl, jak McLaren, Ferrari, Williams a Red Bull zásobují ostatní týmy, aby mohly být konkurenceschopné. Znamenalo by to, že by utráceli méně peněz, a potom bychom mohli dát prostor pilotům budoucnosti.
Ve Formuli 1 máme nyní tu směšnou situaci, že jsme jediným profesionálním sportem, kde nemůžete trénovat. Jsou v ní auta, která ztrácejí tři či čtyři sekundy a týmy s mnoha ekonomickými problémy, takže si myslím, že zákaznické vozy jsou tím správným řešením. A udělám vše, co budu moci, abych přesvědčil lidi ke změně tímto směrem.
Jste nespokojený s přestupem Gillese Simona do PURE?
LdM: To, co se mi dnes v F1 nelíbí je to, že mám povinnost předat veškerá čísla z mého motoru a o mém motoru Federaci, a pak se chlap, který v ní má na starosti motory, jí najednou opouští a přechází k soukromé společnosti s veškerými mými čísly a daty.
Závodění ve Formuli 1 pro Ferrari představuje nejdůležitější a nejpokročilejší výzkumnou a vývojovou laboratoří. Vyvinuli jsme aerodynamiku podlahy, KERS a poloautomatické převodovky v F1, což je velmi důležité pro přenesení do oblastí mých silničních vozů. Pokud by Formule 1 byla pro všechny stejná, pak by pro Ferrari nebyl důvod v ní působit.
Letošní sezóna je pro Ferrari zklamáním, jejich vůz je opět až třetím nejrychlejším
(foto: Scuderia Ferrari)
Zdá se, že na okruzích ubývá zástupu diváků - co je pro to možné podle vás udělat?
LdM: Letos jsme asi měli závody, v nichž měl někdo příliš velký náskok. Myslím, že by bylo lepší něco mezi velkým náskokem a moc častým předjížděním, protože diváky to někdy mate. Nerozumí tomu, na které pozici se vrací auto z boxů. Problémem je podle mě to správně vyvážit pro diváky před televizními obrazovkami a na trati.
Pro mě, u Ferrari, jsou diváci na okruhu a jejich vášeň klíčoví. Chci vidět vlajky, vlajky Ferrari! Proto je nezbytné nalézt správné vyvážení v cenách vstupenek.