FIA s okamžitou platností omezuje využívání výfukových plynů

Petr Hlawiczka, 17. května 2011, 18:15 Google+

FIA od Velké ceny Španělska omezuje využívání výfukových plynů pro generování přítlaku v oblasti difuzoru, pokud jezdec sundá nohu z plynu. Dočkáme se v kvalifikaci překvapivých změn?

Počet komentářů:  47 komentářů (Poslední 18.05. 17:01) Napište svůj názor
Sauber C30

Sauber C30 | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Difuzor a jeho interakce s výfukovými plyny se stala jednou z klíčových oblastí vývoje monopostů v letošní sezóně. Jak jsem se zmínil minulý týden hned po vydání technické normy č. 15, týmy již nebudou moci naplno využívat horké plyny.

Pokud pilot při brzdění či průjezdu zatáčkou sundá nohu z plynu, bude moci do motoru proudit maximálně 10 % paliva z maximima (některé týmy byly schopny výfuky za této situace schopny prohánět až 100 %).

Důvod? FIA totiž chce, aby byl plyn využíván pouze pro zvyšování krouticího momentu motoru, nikoliv ke zvyšování aerodynamické výkonnosti. Pokud by to v Barceloně některý z týmů porušil, mohl by být obviněn z nedodržování článku 3.15 sportovních pravidel týkajícího se změny aerodynamických vlastností vozidel během jízdy.

mercedes

Změna bude mít obecně na týmy velký dopad - na některé větší, na jiné menší: záleží, nakolik dokázali využívat výfukové plyny při nesešlápnutém plynovém pedálu pro generování přítlaku.

Šéf týmu Mercedes GP Ross Brawn k tomu pro Autosport uvedl: "Dotkne se to všech týmů. Tyto staccato zvuky výfuků, které jste slýchávali, už podle mě nikdy neuslyšíte. Všechny týmy rozvíjely své motorové řídicí systémy pro získání maximální výhody z výfuků, FIA nás chce nyní natlačit do jiného směru, takže dojde ke změnám. Nevím, jaký bude výsledek, ale všechny týmy to nutí zvolit nový pohled na to, co dělají v oblasti strategií motorů."

McLaren nedávno naznačil, že mapování motoru, které používá Red Bull v situacích, kdy pilot nemá sešlápnutý plynový pedál, poskytuje vedoucí stáji klíčovou výhodu v kvalifikacích. Tato změna by proto mohla mít velký dopad právě na Red Bull.

red_bull

Christian Horner si však nemyslí, že by se tato změna měla dotknout zejména jich: "Myslím, že se to dotkne všech týmů, které to využívají.

A to znamená 90 % startovního roštu, když se podíváte na to, kolik týmů jezdí s difuzory, na něž foukají horké výfukové plyny. Není to letos nic unikátního. Začalo to už minulý rok, takže Barcelona jasně ukáže, jaký to bude mít efekt," pokračuje šéf rakouské stáje.

Na dotaz, zda si myslí, že tato změna je výsledkem stížností některého ze soupeřů, který tímto způsobem zkouší zpomalit Red Bull, Horner odpověděl: "To je nevyhnutelný a nešťastný následek úspěchu."

Vytisknout

Diskuze: FIA s okamžitou platností omezuje využívání výfukových plynů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 47, poslední 18.05.2011 17:01 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 47 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault R31

Renault R31 je k pneumatikám velmi šetrný, Heidfeld se plánuje dostat před Massu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud