Úvodní trénink v Turecku začal za deště a chladného počasí - teplota vzduchu se pohybovala kolem 11 °C, asfalt 10 °C, vlhkost 83% a tlak 1006 hPa. Nasazení mokrých pneumatik znamenalo, že piloti nesměli využívat nastavitelné zadní křídlo (DRS). Trať byla velmi mokrá, z počátku ale bez kaluží.
Do tréninku nastoupil u Lotusu Karun Chandhok v šasi č. 4 místo Heikkiho Kovalainena, u Force Indie Nico Hülkenberg místo Adriana Sutila a u Toro Rosso Daniel Ricciardo místo Jaimeho Alguersuariho.
Do deště jako první k instalačním kolům vyrazili Di Resta s D'Ambrosiem ve vylepšeném Virginu, za nimi Ricciardo, Trulli, Glock a Karthikeyan - ten ovšem krátce po výjezdu z boxů dostal kvůli nějaké anomálii, které si všimli inženýři v telemetrii, dostal příkaz vypnout motor a zůstal stát vedle trati, maršálové měli co dělat s jeho vytlačováním do kopce na mokré trati.
Během svého instalačního kola si na potíže s KERSem stěžoval přes rádio Ricciardo, mechanici na vyřešení závady začali ihned po zajetí do garáže pracovat.
Nový "placatější" a výše položený nos Virginu MVR-02
Celý vůz prošel rozsáhlými úpravami, změny jsou i vizuálně jasně patrné; nová je také podlaha a zadní část vozu, Virgin si od úprav slibuje sekundové zlepšení
Déšť týmům moc do karet nehrát - téměř všichni zde přivezli novinky, které chtěli řádně otestovat, že pršelo po celých 90 minut, proto toho moc nenajezdily, podmínky se hodily akorát na testování přechodných a mokrých pneumatik Pirelli. Na testování nových aerodynamických úprav bylo příliš mokro.
První čas se objevil až po 24 min u D'Ambrosia - 1:49,518 min. Krátce po něm zajeli letmá kola také Buemi (1:41,632) s Ricciardem (1:49,573 min). Po půlhodině se přidali další: Rosberg (1:42,166); Hülkenberg (1:41,437); Liuzzi (1:47,329) a průběžně nejrychlejší Alonso (1:40,897), kterého tým vybízel k volnější jízdě.
Hamilton po instalačním kole na přechodných pneumatikách
V polovině tréninku většina pilotů včetně Alonsa či Schumachera jezdila na mokrých pneumatikách, které mají 5 mm hluboký vzorek a schopnost odvádět každou sekundu až 60 l vody. Alonsa na čele vystřídal Rosberg - 1:40,072 min.
Kvůli počasí nikdo nezkoušel nově vyvinutou tvrdou směs Pirelli, kterou chtěl italský dodavatel již brzy nasadit do závodů.
Po 52 minutách Alonso nasadil přechodné pneumatiky a opět si stěžoval na ztrátu přilnavosti. Přesto šel znovu do čela výsledkové listiny s časem 1:38,670. Massa krátce poté vyjel na mokré sadě, Webberův Red Bull odkroužil zdánlivě bez potíží 3 kola za sebou na přechodných pneumatikách.
Di Resta s novým předním křídlem "instaloval" na mokrých pneumatikách
V zatáčce č. 11, před kterou by se v neděli díky DRS mohlo hojně předjíždět, se hromadila voda a hned několik pilotů mělo problémy s aquaplaningem. Měřený čas po hodině mělo na kontě 15 z 24 pilotů. Chyběl mezi nimi i úřadující šampion Sebastian Vettel. Déšť však sílil a vyhlídky na zlepšování měřených kol se horšily.
Hodině Vettel konečně vyrazil a tvrdě havaroval na výjezdu ze známé zatáčky č. 8. Rozbil záď svého Red Bullu a na 10 min zavlály rudé vlajky. Problémy měl již v předchozím kole v zatáčce č. 11, svůj smyk tam ale ještě zvládl, v osmičce na mokrém obrubníku už ne.
"Bylo tam trochu vody, nemohl jsem s tím nic dělat," hlesl Sebastian do rádia. Naštěstí byl v pořádku, rozbitou Kinkie Kylie převezli na nákladním voze zpět do boxů a maršálové odklidili bláto z dráhy. Při záběru do zákulisí Red Bullu mezi zklamanými obličeji zůstal jeden neutrální - obličej Marka Webbera.
Týmům se ani na posledních 20 min do ježdění příliš nechtělo. První byli po přerušení na dráze obě Hispanie následované Alonsem na mokrých pneumatikách a Buemim s Schumacherem. Obě Ferrari na rovinkách nezrychlovala - tým při konstantní rychlosti ověřoval aerodynamické změny.
Počty ujetých kol
Ke konci na mokré trati převedl divoký taneček se šťastným koncem Maldonado v zatáčce č. 11 a Di Resta v zatáčce č. 9. Ani jeden z pilotů McLarenu nezajel měřené kolo, tým šetřil techniku a pneumatiky, odpoledne by měly být podmínky lepší. Hamilton v závěru nestihl kvůli problému se spojkou vyjet ani k nacvičovaní startů na rošt, což zvládla většina jeho soupeřů. Z nejrychlejšího času dopoledne se tak radovalo Ferrari díky Alonsovi, za nímž zbytek pole zaostal s velkou ztrátou.
Soupis všech časů z prvního tréninku seřazený dle pilotů: zde.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 5 | Fernando ALONSO | esp | Scudéria Ferrari | 1:38,670 |
2. | 8 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 1,402 |
3. | 7 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 1,462 |
4. | 9 | Nick HEIDFELD | deu | Renault F1 Team | + 1,668 |
5. | 10 | Vitalij PETROV | rus | Renault F1 Team | + 1,731 |
6. | 16 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | Sauber F1 Team | + 1,751 |
7. | 6 | Felipe MASSA | bra | Scudéria Ferrari | + 2,027 |
8. | T | Daniel RICCIARDO | aus | Scuderia Toro Rosso | + 2,424 |
9. | 18 | Sebastien BUEMI | che | Scuderia Toro Rosso | + 2,508 |
10. | T | Nico HÜLKENBERG | deu | Force India F1 | + 2,677 |
11. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 3,894 |
12. | 12 | Pastor MALDONADO | ven | AT&T Williams F1 Team | + 3,927 |
13. | 15 | Paul DI RESTA | gbr | Force India F1 | + 4,855 |
14. | 11 | Rubens BARRICHELLO | bra | AT&T Williams F1 Team | + 5,243 |
15. | 20 | Jarno TRULLI | ita | Team Lotus | + 5,316 |
16. | 23 | Vitantonio LIUZZI | ita | HRT F1 Team | + 6,117 |
17. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 6,284 |
18. | 24 | Timo GLOCK | deu | Marussia Virgin Racing | + 6,513 |
19. | 25 | Jerome D´AMBROSIO | bel | Marussia Virgin Racing | + 6,567 |
20. | 22 | Narain KARTHIKEYAN | ind | HRT F1 Team | + 9,791 |
21. | T | Karun CHANDHOK | ind | Team Lotus | + 13,006 |
22. | 17 | Sergio PÉREZ | mex | Sauber F1 Team | + 17,121 |
23. | 4 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 21,996 |
24. | 3 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ