Čím je zajímavý okruh v Sepangu + technické parametry

PH, 6. dubna 2011, 10:30 Google+

Druhý závod letošní sezóny Formule 1 bude hostit Sepang. Týmy se zde musí vypořádat s jedinečnými podmínkami: vysokými teplotami, vlhkostí a pravděpodobností deště. Čím je okruh zajímavý a jaké jsou jeho parametry?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 08.04. 10:46) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Mezinárodní okruh v Sepangu se rozkládá na ploše 260 hektarů, kde původně rostly palmy, z nichž se těžil olej. Nachází se 85 km od hlavního města Kuala Lumpuru, vybudován byl v letech 1998 - 1999 pod vedením Hermana Tilkeho.

Nedělní, v pořadí již třináctá, Velká cena Malajsie je vypsána na 56 kol a svou délkou 310,408 km je nejdelší v sezóně. Jedno kolo měří 5 543 m - 65 % jeho délky mají piloti plyn na podlaze, přičemž se průměrná rychlost pohybuje kolem 205 km/h. Start závodu je plánován na 16 hod tamějšího času, což je pro piloty náročné obzvlášť za deště, kdy si stěžují na šero (vzpomeňta na uklidnňování Massy jeho inženýrem Smedleym právě z tohoto důvodu: "Felipe baby, stay cool!").

mapka
Mapa okruhu (© Team Lotus)

Nacházejí se zde dvě dlouhé rovinky - ta předposlední se rozprostírá po délce 750 m před nájezdem k té 830m  cílové. Monoposty by na ní letos mohly díky DRS během 12 vteřin dosahovat rychlosti až 315 km/h (loni zde ve druhém tréninku bylo Hamiltonovi naměřeno 303,2 km/h). I přes tyto dvě velmi dlouhé rovinky jsou vozy kvůli rychlým zatáčkám nastaveny na vyšší přítlak (cca 80 % maxima).

DRS zóna zde začíná 5 m za poslední zatáčkou a končí až před první zatáčkou na konci cílové rovinky, když vozy začnou brzdit - bude tedy o více než 100 m delší než v Melbourne. Čídlo pro měření časového odstupu mezi vozy během závodu se nachází 207 m před poslední zatáčkou.

Na okruhu se nachází 15 zatáček, průměrný poloměr zatáček dosahuje 136°. Většina z nich (10) je pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček. Tvrdší nastavení podvozku kvůli rychlé změně směru a přítlak jsou velmi důležité zejména v šikaně tvořené velmi rychlou pátou a šestou zákrutou, které vozy F1 projíždění rychlostí kolem 250 km/h. Pro dosažení dobrého času je velmi důležitý úsek mezi 7. - 11. zatáčkou, který vyžaduje velmi dobré nastavení a vyvážení. Náročná je pro piloty i zatáčka č. 12, ve které na ně působí přetížení 3,2 G po dobu 2,5 vteřin.

pocasi
Předpověď počasí na víkend

Brzdy jsou v nich namáhány průměrně, často se však zpomaluje při vysokém bočním přetížení, což je kritické zejména v zatáčce č. 14. Piloti zde proto potřebují při brzdění velmi dobrou stabilitu. Na brzdě piloti stráví 16 % času jednoho kola.

Monoposty by měly spotřebovat kolem 2,5 kg v každém kole, což se ve výsledném čase (bez přihlédnutí k dalším faktorům, jako je opotřebení pneumatik atd) v Sepangu projevuje teoretickým zrychlením 0,11 sec/kolo.

letecky

Pirelli s sebou veze stejné směsi jako do Melbourne, tedy z hladkých měkkou a tvrdou. Krom toho týmy dostanou na pátek dvě experimentální sady navíc k otestování v rámci vývojového programu italského výrobce. Ten kvůli vyšším teplotám a abrazivnějšímu povrchu než v Melbourne  očekává podstatně vyšší opotřebovávání pneumatik - dle nich bude většina týmů v boxech stavět třikrát. Jak to ale bude přesně probíhat, to si nikdo netroufá přesně odhadnout - s novými pneumatikami v tak vysokých teplotách totiž zatím nemá zkušenosti žádná stáj. Průjezd 420 m dlouhou boxovou uličkou zde zabere 18,3 vteřiny.

Výrobci motorů kvůli vysokým teplotám a vlhkosti volí speciální nastavení. Agregáty v takové sauně dostávají zabrat, týmy si musí dávat pozor na jejich chlazení. Extrémní vlhkost má vliv na jejich sílu - vysoký obsah vodní páry vytlačuje kyslík, který by jinak byl spálen s palivem, což je problémem obzvlášť u nepřeplňovaných motorů. Na druhou stranu to trochu snižuje nároky na chlazení a spotřebu paliva, což je v době zákazu tankování během závodu velmi důležitým faktorem.


Video: loňský průjezd Sepangem za deště se Sebastianem Vettelem

Krom výkonu na rovinkách je kvůli pomalé první, druhé, deváté a poslední zatáčce důležitá velmi dobrá trakce a ovladatelnost. K tomu pomáhá správné mapování motoru společně s mechanickým nastavením zavěšení. Převodovka, která letos musí vydržet 5 závodů, během jednoho kola 55krát změní rychlostní stupeň.

Rekord zde drží Juan Pablo Montoya, který jedno kolo během závodu v roce 2004 zvládl za 1:34,223. Loni zde byl nejrychlejší ve třetím tréninku (v kvalifikaci hustě pršelo) Mark Webber - 1:33,542 min.

Vytisknout

Diskuze: Čím je zajímavý okruh v Sepangu + technické parametry

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 08.04.2011 10:46 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Maxe čeká náročný závěr sezóny

Verstappena čeká v Brazílii další penalizace, Pérezova budoucnost je dle Marka otevřená

Max Verstappen se pozvolna stává doslova personou non grata (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě v Mexiku

Juki Cunoda si po Mexiku může připsat titul „vrchní rozbíječ“ - byť ne vždy byla vina na jeho straně (ilustrační foto)

Drama se vším všudy, Verstappen potrestán, Sainz jr. dominoval

Valtteri Bottas po dlouhé době okusil pocit postupu do Q2

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci - lkaní kvůli červené vlajce, Verstappen i Norris jsou skromní

Oscar Piastri bude chtit na mexickou kvalifikaci rychle zapomenout

Kvalifikaci možná překvapivě vyhrál Sainz jr., selhání Péreze a Piastriho

Oscar Piastri v závodě v Maďarsku

Závěrečný trénink na GP Mexika v režii McLarenu

Součástí druhého tréninku byl test pneumatik Pirelli pro příští rok

Druhý trénink také červený, Verstappen v problémech, Sainz jr. naopak v pohodě

Oliver Bearman se opět posadil do Ferrari, ale mnoho štěstí neměl

Dvě červené vlajky, Leclercův vůz poškozen, nejvíc se smál Russell

George Russell s Mercedesem W15

Mercedes vysvětluje výkonnostní špičky, které způsobily katastrofu. V Mexiku se sveze Antonelli

Dovolte nám vzpomínku na jednoho pozapomenutého pilota F1

F1 se rozloučila s nejrychlejším leteckým ředitelem, nestal se novým Huntem

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Toro Rosso STR6

Mezi piloty Toro Rosso to skřípe

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Verstappena čeká v Brazílii další penalizace, Pérezova budoucnost je dle Marka otevřená

  2. Dvě červené vlajky, Leclercův vůz poškozen, nejvíc se smál Russell

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci - lkaní kvůli červené vlajce, Verstappen i Norris jsou skromní

  4. Kvalifikaci možná překvapivě vyhrál Sainz jr., selhání Péreze a Piastriho

  5. Drama se vším všudy, Verstappen potrestán, Sainz jr. dominoval

  6. Druhý trénink také červený, Verstappen v problémech, Sainz jr. naopak v pohodě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud