Jarek Janis bude testovat Jordan

ar1, 22. listopadu 2003, 11:15 Google+

Český jezdec Mezinárodního mistrovství FIA F3000 Jarek Janiš, bude jak jsme již psali nedávno,...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

testovat 3. a 4. prosince vůz týmu Jordan Racing.

Tyto testy na okruhu v Silverstone jsou již plánovány od poloviny měsíce července tohoto roku.

Jarek Janis se narodil 8. července 1983. Jeho kariéra se budovala průběžně napříč závody motokár, kde se ve svých 12 letech stal českým mistrem třídy ICA. V následujících třech letech si tento titul zopakoval.

V roce 1998 obsadil ve stejné třídě 5. místo v mistrovství Evropy a začal poznávat, jak vypadá závodění s formulovým vozem. Vydal se stejným směrem jako pár let před ním Tomáš Enge a vstoupil do německého mistrovství formule Ford. Sedmé místo z roku 1999 vylepšil v roce následujícím titulem vicemistra a v zimních měsících na přelomu roku 2001 zazářil v seriálu Formula Winter Palmer Audi, když dva závody vyhrál a v konečném pořadí obsadil 2. místo. „Jarek dokázal, jak velký je talent. Velice rychle ovládl silné auto, bylo úžasné sledovat, jak dokáže jet čistou stopu se strojem, ve kterém předtím nikdy neseděl. Myslím, že má před sebou hodně slibnou budoucnost," prohlásil tehdy šéf seriálu Dr. Jonathan Palmer, který absolvoval 83 závodů ve formuli 1.

Tehdy sedmnáctiletý Jaroslav Janiš měl být jednou z hvězd jeho seriálu Formula Palmer Audi, avšak začátkem dubna 2001 Dr. Palmer svůj šampionát odvolal. Manažer Antonín Charouz našel náhradu ve formuli Renault, ze které vyšel mj. současný jezdec formule 1 Fin Kimi Räikkönen. Nouzové řešení mělo háček, neboť všechny dobré stáje byly obsazené. Na mladého olomouckého jezdce zbyl tým, jenž byl stejně jako jeho jezdec nováčkem. A tak místo zápolení o špičku a vavříny nejlepších, zůstal boj s neposlušným vozem a místo v polovině startovního pole.

S monopostem formule Renault nakonec absolvoval pouhé čtyři závody, pak přesedl do monopostu předního týmu německého mistrovství formule 3, švýcarského KMS. Ve čtvrtém závodě za volantem tohoto stroje získal první body do šampionátu. „Řízení auta ve formuli 3 je nejtěžší ze všech vozů, se kterými jsem dosud jezdil. Vyžaduje naprostou přesnost při brždění a zatáčení. Závody formule 3 jsou nesmírně vyrovnané a jezdec se tady může hodně naučit,“ říká Jaroslav Janiš.

Během sezony 2001 seděl Jaroslav Janiš ml. ve formulových vozech čtyř různých kategorií a výkonů. Vystřídal monoposty formulí Palmer Audi, Renault, F3 a F3000. „Největší radost jsem měl z řízení vozu F3000. Je to adrenalinově jednoznačně špičková záležitost, navíc tohle auto odpustí drobnou chybu na rozdíl od menších formulí. Má skvělé adhezní vlastnosti, můžete si s ním dovolit najet do zatáčky zeširoka a taky si můžete dovolit výrazně později brzdit.“ Vždy, když začne mluvit o závodech, dokáže přesně formulovat to, co chce říci. Začátkem srpna 2001 řídil na okruhu v Mostě v rámci seriálu ELMS také sportovní vůz Panoz. „Byla to skvělá zkušenost poprvé v životě řídit vůz s motorem vpředu a potěšila mě také nabídka, která od Dona Panoze přišla. Myslím, že i výsledek byl za daných okolností solidní.“

V roce 2002 jel v prvním českém týmu evropské série formule 3000, která představuje předstupeň k mezinárodnímu mistrovství FIA F3000. „Určitě bych chtěl zůstat v jedné kategorii celý rok. Když člověk přesedlá z jednoho typu auta do druhého, získá samozřejmě zkušenosti, ale abych se mohl opravdu učit, chce to jezdit sezonu v jedné kategorii.“ Rád by samozřejmě kráčel v Engeho stopách. „Tomáš nám ostatním klestí cestu, ukázal, že to jde prosadit se do absolutní špičky.“

Letos, Jarek absolvoval Mezinárodní mistrovství FIA F3000, kde se mu podařilo zaznamenat několik skvělých výsledků, včetně čtvrtého místa v Barceloně a Monaku,což mu stačilo k obsazení dobré osmé příčky v celkovém hodnocení jezdců sezony 2003.

Fotografie: Jiří Křenek

Vytisknout

Diskuze: Jarek Janis bude testovat Jordan

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Francie se asi nepojede ! - anotační foto

GP Francie se asi nepojede !

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  2. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

  3. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud