FERRARI
Carlos Sainz, 1. místo
Wow, upřímně. Byla to hodně intenzivní kvalifikace. Byli jsem hodně na limitu a v tom posledním kole jsem věděl, že mám na víc a šlápl na to. Mám husí kůži už od chvíle, co jsem přejel cílovou čáru a pozoruji fanoušky. Všude, kam jdeme, je to jen hluk, povzbuzování a podpora - ten nejlepší pocit, který jako sportovec můžete mít. Zítra do toho dám vše, abych získal to první místo. Uvidíme zda budeme moci soupeřit s Maxem. Obvykle je v závodním režimu rychlejší, ale já do toho dám vše.
Charles Leclerc, 3. místo
Moje pocity mohou být s tifosi jen úžasné. Z mé strany je to i trošku zklamání, samozřejmě jsem chtěl být první. Ale vidět Carlose na pole position je pro Ferrari skvělé, odvedl úžasnou práci během celého víkendu. V kvalifikaci jsem vše poskládal dohromady, takže jsem spokojen. Měli bychom být spokojeni, zvlášť já, protože jsem se trošku trápil Fanoušci jsou tu neuvěřitelní. Moc často se neusmívám, když jsem třetí, ale když máte takovou podporu, je to úžasný pocit.
Frederic Vasseur, šéf týmu
Je to dobrý krok, je to první krok, ale není to ten nejdůležitější. Určitě nejdůležitější bude zítřek. Jsem stále přesvědčen, že výsledek jízdy v závěsu je pořád lepší. Určitě jsou vidět výhody na rovince, ale určitě máte i nevýhody... Max byl také bez toho. Bylo to správné rozhodnutí.
Respect 🫡
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 2, 2023
Starting from the first two rows at our home race! ❤️ #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/jWHUlKE26N
RED BULL
Max Verstappen, 2. místo
Je to dobré, myslím, že jsme proti včerejšku udělali pár vylepšení. V každé kvalifikaci můžete vidět, že je to hodně těsné, takže jsem rád, že jsem dnes mohl být druhý. Je pěkné vidět tu v Monze Ferrari na čele, ale zítra se samozřejmě pokusíme závod vyhrát. Obvykle máme rychlejší závodní rychlost, ale prostě si to dnes užijeme a potom se budeme soustředit na zítřek.
Sergio Pérez, 5. místo
Vlastně jsem celkem spokojen, když vezmeme situaci, zmeškal jsem třetí trénink a do kvalifikace jsem šel v podstatě slepý, nové pneumatiky jsem dnes vůbec nezkoušel a nebyl to ideální den. Ale tak to prostě chodí. Vzhledem k těsným rozestupům nebyla naše příprava ideální. Včera jsme měli dobrou rychlost, vypadalo to skvěle, ale bohužel jsme to dnes nemohli ukázat. Taková nehoda, kterou jsem měl, to se může stát, jen nám to zkomplikovalo situaci s ohledem na hledání nastavení a bohužel byl problém i s motorem, který jsme museli vyměnit. Yeah, bylo toho trošku moc. S těmi pneumatikami je to složité, zvlášť, když se vám stane něco jako mě a nevíte nic, poprvé si měkké pneumatiky vyzkoušíte v Q3 a jste prostě vždy o krok pozadu. Čím víc vepředu jste, tím lépe a jsem ve třetí řadě, takže se snad dostanu do druhé. Nechci jít až do vedení, ale samozřejmě chci získat nějaké pozice a snad to zítra zvládnu. Bude důležité držet se těch vepředu a neztratit čas na trati, nezničit si pneumatiky víc, než bychom chtěli. Nevím, zda můžeme odepsat Ferrari, zatím to tak nevypadalo, ale uvidíme, myslím, že je to dlouhý závod.
Christian Horner, šéf týmu
Max zajel působivé kolo a dostal se do první řady. Víme od rána, že Ferrari byla hodně rychlá na jedno kolo a nakonec to bylo jen rozdíl pár centimetrů mezi těmi dvěma. Checo se dobře dostal z toho, že během tréninků moc nenajezdil a musel vyměnit motor, takže páté místo, to značí vzrušující závod.
MERCEDES
George Russell, 4. místo
'Je to trošku návrat k základu. Měli jsme dobrou pauzu a jsem zpět na úrovní jako v první šesti závodech, než jsem potom před letní pauzou začal trošku ztrácet. Nesnažíme se znovuobjevovat kola s nastavením a jen akceptujeme rychlost auta. Čtvrté místo dnes bylo maximální možné, ale kdybych se pokusil zajet kolo na pole, snažil se najít ty další tři desetiny navíc, skončil bych v kačírku, protože ty tři desetiny to prostě není možné. A víme, jak důležité jsou pneumatiky, příklad za vše - Q1 třináctý, Q3 čtvrtý a jediné, co se změnilo, byly pneumatiky. Myslím, že máme dobrou závodní rychlost, opotřebení nevypadá moc vysoké, tady na Monze nikdy. S lehkými zadními křídly tu není snadné předjíždět, i když máte DRS, protože získáte asi jen dvě desetiny, takže musíme být rychlí během zastávek. Čekám, že budeme mít lepší opotřebovávání než Ferrari, takže šance, že budeme během zastávek v boxech rychlejší a udělat něco malinko jinak tu je.
Lewis Hamilton, 8. místo
Myslím, že jsme měli všichni celkem podobnou rychlost. Co je působivé je vidět, jak rychlý je Williams - že nás přeskočil Williams a McLaren, není to jednoduché. George odvedl skvělou práci, takže zítra se jen budeme muset nějak pokusit dostat dopředu. Williams bude téměř nemožné předjet, protože jsou nejrychlejší na rovinkách, ale kde je vůle, je i způsob.
Toto Wolff, šéf týmu
To byla solidní kvalifikace, ale je to smíšený výsledek, méně než dvě desetiny mezi našimi jezdci, ale to znamenalo rozdíl čtyř pozic, když je pole tak vyrovnané. George odvedl dobrou práci a dostal se do druhé řady, pro Lewise to bylo náročnější se v autě cítit jistě a trápil ho přítlak zadní části. Víme, jak těžko se tu předjíždí. Pokud George bude mít dobrý start, může bojovat na čele. Pokud se před nás dostane například Albon, bude to pro nás komplikovanější odpoledne. Pro Lewise platí, že víme, co dokáže zvládnout a bude bojovat až do posledních metrů, abych se dostal vpřed. A nakonec musím říci, že je skvělé vidět Ferrari udělat takovou show a emoce všech fanoušků. Bude to zítra dlouhý závod, asi na jednu zastávku, strategických možností není příliš, ale uvidíme, jak na tom bude závodní rychlost.
WILLIAMS
Alexander Albon, 6. místo
Přijeli jsme do Monzy doufajíc v postup do první desítky. Takže šesté místo je skvělé! Máme skvělé auto a rychlá auta co se závodní rychlosti týče, jsou před námi, takže v tomto směru je to ok. Pokud si udržíme pozice proti McLarenu a Astonu, budu dost spokojen. Auto se chovalo do kvalifikace dobře, udělali jsme pár změn, protože jsme se trápili s tím to trošku vyladit a všechno se nakonec podařilo. Věděli jsme, že nám tento okruh bude sedět, ale musíme takové víkendy využít k tomu, abychom nahnali náskok v tabulce konstruktérů. Uvidíme, co zítra zvládneme.
Logan Sargeant,
Během celého víkendu jsem se trápil s tím, že mi nefungovala jiná než tvrdá sada pneumatik a to se ukázalo. Musíme se na to podívat, protože na tvrdé jsem se cítil opravdu dobře a obě auta se chovala dobře, potom jsem se na střední trošku trápil. Bylo to dobré, než jsem vyměnil sadu a nevíme úplně proč. Moc závodních simulací jsme nenajezdili a tak se zítřek těžko předvídá, jak si budeme stát. Cílem je se posunout a měli bychom mít auto na to to zvládnout, takže uvidíme.
Dave Robson, šéf výkonnosti vozu
Jako včera jsme díky formátu víkendu viděli různé přístupy ve třetím tréninku, ale my byli spokojeni, že jsme práci zvládli podle předpokladů. V kvalifikaci to naopak bylo více předepsané než obvykle, díky pevně daným sadám. Oba jezdci byli silní na tvrdé sadě a spokojeni s autem. Alex se zlepšil, jak jsme se posouvali k měkčím sadám, ale Logan s tím trošku bojoval. Tento formát je náročný, protože si od jezdců i týmů žádá víc než obvykle, zvlášť na okruhu, kde je důležité vyvážit pneumatiku a přípravu se zadanou rychlostí a udržovat si ideální rozestup na auto před vámi. Vůz ukázal slušnou rychlost během závodní simulace v tréninku a oba jezdci jsou v pozici zaútočit. Logan má před sebou více práce, ale má dobrou příležitost závodit s těmi před ním a získat dobrý výsledek.
MCLAREN
Oscar Piastri, 7. místo
Není to špatný výsledek. Měl jsem pocit, že jsem na konci zajel docela slušné kolo. Jsem spokojený s tím, co jsem předvedl. Samozřejmě bych chtěl být o něco konkurenceschopnější, ale myslím, že to je asi to, kde jsme očekávali, že budeme. Dnes večer uděláme nějakou práci, abychom se připravili na závod, a uvidíme, co dokážeme zítra.
Lando Norris, 9. místo
Není to moje nejlepší kvalifikace, ale nebyl to špatný den. Při posledním kole jsme to nemohli dát dohromady. Možná až moc blízko autu před. To mě zkompromitovalo možná trochu víc, než jsem doufal, ale jinak si myslím, že to bylo dobré. Oscar odvedl dobrou práci. Těžký den, ale myslím, že jsme udělali maximum.
Andrea Stella, šéf týmu
Kvalifikace v Monze byla jako obvykle intenzivní, auta se snaží najít správnou pozici na trati. Musím tým pochválit, protože jsme v těchto podmínkách fungovali dobře. Pokud jde o výkon, dnes jsme neměli dostatečnou rychlost, abychom mohli bojovat o nejvyšší příčky startovního roštu. Jsme však stále rádi, že máme v Q3 oba vozy, a to díky dobré práci týmu a jezdců. Už teď se těšíme na zítřek. V horkých podmínkách to bude náročné s pneumatikami, ale pokusíme se z toho vytěžit maximum a získat dobré body.
ASTON MARTIN
Fernando Alonso, 10 místo
Dnes to nebyla naše nejlepší kvalifikace a skončili jsme na 10. místě. Stále se nám podařilo dojet do Q3 a to znamená, že zítra můžeme bojovat o body. Dnes se zdá, že jsme v Q1 a Q2 podali lepší výkon, ale v Q3 jsme na měkké směsi měli problémy s tímto tempem. Za dnešek se neudělují žádné body a naše síla je hlavně v neděli. Doufáme v neobvyklý závod, ve kterém využijeme každé příležitosti.
Lance Stroll, 20. místo
Bylo to složité, necítil jsem vůbec žádnou přilnavost, takže jsem nemohl tlačit jako obvykle. Včera jsem během prvního a druhého tréninku nezajel ani jedno kolo, ale nemyslím si, že to byla příčina dnešního výsledku. Dnes večer se přeskupíme jako tým a prohlédneme si data, abychom zjistili, kde se dnes stala chyba. Zítřejší závod bude těžký – mám před sebou velkou práci – ale budeme připraveni na všechno, co nás potká.
Mike Krack, šéf týmu
Náročná kvalifikace, kde nám chyběla výkonnostní úroveň, jakou jsme očekávali. Musíme pochopit, proč se Fernandovi nepodařilo zlepšit jeho čas, když jsme nasadili měkké pneumatiky, protože jsme nebyli schopni bojovat o nejvyšší pozice v Q3. Lance bojoval s přilnavostí na tvrdých pneumatikách. Včera zmeškal tolik času na trati a to ohrozilo jeho přípravu. Zítra budeme muset být oportunističtí, abychom dostali Lance zpět do hry. Před námi je ještě dlouhý závod a zítra do toho dáme vše, abychom se pokusili přivézt domů nějaké body, abychom minimalizovali škody.
ALPHATAURI
Juki Cunoda, 11. místo
Včera jsme se hodně trápili, ale dnes v tréninku jsem hned cítil, že vůz jede lépe. Udělali jsme velký pokrok a několik změn fungovalo velmi dobře. Jsem hodně zklamaný a rozladěný sám ze sebe, protože si myslím, že jsem v závěru Q2 mohl zajet své rychlé kolo lépe. Omlouvám se týmu, neboť vůz měl potenciál i rychlost, abych se do Q3 dostal. Tým si vedl hodně dobře, kvalifikace byla kvalitní, jen jsem na několika místech ztratil něco málo času, takže se zlobím hlavně na sebe. Pro zítřek se závodní rychlost nezdá být tak špatná a jsme těsně za první desítkou, takže je třeba všechno sladit dohromady a můžeme myslet na body.
Liam Lawson, 12. místo
Celkově jsem při absolvování jednotlivých tréninků postupoval a budoval si sebevědomí. Cítil jsem limit, ale důležité je znát rozdíl v přilnavosti u jednotlivých směsí - jaké jsou změny, co to udělá s vozem - pochopit to nějakou chvíli trvá. Vzhledem k tomu, že jsou obě auta blízko Q3 jsme určitě měli potenciál se dostat do závěrečné části, bohužel Alonso vyjel těsně přede mnou z trati a na dráze byl nějaký štěrk. Bez ohledu na tuto drobnost bylo všechno hodně těsné. Jsem rád, že jsem se zlepšil a jsem si jist, že v tom budu pokračovat. Startovní pozice je dobrá a s ohledem na umístění obou vozů jsem v otázce zítřejších možných bodů pro tým optimista.
Claudio Balestri, hlavní inženýr výkonu vozů
Nebyli jsme docela spokojeni s úrovní našeho včerejšího výkonu, auto klouzalo víc, než jsme si přáli; v některých zatáčkách jsme nebyli vůbec konkurenceschopní. Po zvážení všech důvodů jsme se rozhodli přes noc změnit některé položky v nastavení, abychom se pokusili najít výhodný kompromis a zůstali přitom na rovinkách dost rychlí, což je zde na Monze vždy hodně důležité. V dopoledním tréninku jsme pracovali na ověření změn a nastavení pro různé podmínky při rozdílném množství paliva. U jízd s nízkou spotřebou jsme se soustředili na povinné použití tvrdé a středně tvrdé směsi pro Q1 resp. Q2 s cílem maximalizovat výsledek v těchto dvou částech - a přístup se nám vyplatil. Změny provedené přes noc byly pozitivní, proto jsme byli schopni projít do Q2 s oběma vozy, kde jsme dokázali držet krok s ostatními, ale chyběl nám kousíček rychlosti, abychom se dostali do závěrečné fáze. Rozdíly byly neuvěřitelně malé, navíc naše poslední kola nebyla dokonalá, takže nakonec máme umístění těsně za TOP 10. Teď se soustředíme na zítřejší závod, z něhož budeme chtít přivézt nějaké body.
HAAS
Nico Hülkenberg, 13. místo
Naše tempo na měkkých pneumatikách v třetím tréninku bylo podle očekávání, měkká pneumatika vždy pomáhá slabším vozům víc než tvrdá. Když jsem nastupoval ke kvalifikaci, čekal jsem hodně velkou výzvu. Jsem rád, že jsem do Q2 postoupil, aniž bych v Q1 využíval závětří, což je tady dost obtížné. Nějak se mi to podařilo zvládnout, upřímně mě to překvapilo a potěšilo. Q2 už nebyla dokonalá ani super bezproblémová, poslední pokus už byl hodně složitý, ale moje pozice je reálným obrázkem našich možností.
Kevin Magnussen, 19. pozice
Na měkkých pneumatikách v druhém a třetím tréninku jsem byl celkem spokojený, jeli jsme na nich docela slušně, ale na tvrdé směsi se nám nepodařilo dosáhnout stejného vyvážení. Je typické, že během víkendu vypadáme, že máme slušnou rychlost, ale ne na tvrdých pneumatikách. Každopádně zítra je závod a já doufám, že najdeme nějaký potenciál v ostatních směsích a dosáhneme o něco lepší konkurenceschopnosti.
Günther Steiner, šéf týmu
Bylo by hodně hezké prosadit se aspoň jedním vozem do Q3, Nico se tomu docela blížil. Poje je tak těsné a vyrovnané, že každá maličkost působí velký rozdíl - jeho poslední kolo nebylo nejlepší, takže jsme to nezvládli. Každopádně si myslím, že byl dobrý výkon dostat se vůbec do Q2, protože Nico nevyužíval závětří, takže odvedl skvělou práci. U Kevina se nikdy nedozvíme, jestli by byl rychlejší nebo ne, za ním zůstal jen Stroll, co totálně nezvládl své kolo. Ono nařízení kolem minimálního času na absolvování kola a lidmi s různými programy někdy není lehké vše zvládnout. Potřebujeme se ujistit, co půjde zvládnout lépe, jak se vyhnout penalizaci, být za někým v závěsu nebo se aspoň udržet ve středu pole.
ALFA ROMEO
Valtteri Bottas, 14. místo
Kvalifikace byla celkem přímočará a postoupit do Q2 je dobrý výsledek; vůz se choval celkem slušně na všech směsích, což je v ATA celkem výhoda. Naše rychlost na počátku víkendu nebyla docela tam, kde bychom ji potřebovali, ale udělali jsme v porovnání s tréninkem krok vpřed. Jsme dobří na rovinkách, ale trochu ztrácíme v zatáčkách. Myslím, že tempo našich největších konkurentů je podobné jako naše; doufám, že zítra dokážeme nějaká místa vybojovat. Koneckonců, tohle je Monza, závody tu jsou často nepředvídatelné a stále máme šanci se posunout startovním polem a proniknout do TOP 10.
Guanyu Zhou, 16. místo
Posunuli jsme se výrazně kupředu, zejména mezi posledním tréninkem a kvalifikací - ve srovnání s tím, jak jsme se trápili včera. Mohl jsem být v Q2, ale bohužel jsem při nájezdu do rychlého kola chytil hustý provoz a to mě stálo příliš mnoho času v prvním sektoru. Proto jsem nezajel čisté kolo a vypadl už v Q1. Zítřek bude náročný, ale do závodu jdu s pozitivním přístupem, chci se chopit každé příležitosti, která se mi naskytne. Musím přijmout výzvu a posunout se polem vpřed.
Alessandro Alunni Bravi, zástupce týmu
Tým odvedl dobrou práci, když se dokázal po náročném pátku zvednout. Řešili jsme nějaké včerejší problémy - nemohli jsme najít správné vyladění vozu a chyběla nám rychlost. Tým ale plnil plán odpovědně, dokázal efektivně zvládnout čas na přípravu vozu a pneumatik a myslím, že Valtteriho umístění je maximum, jehož jsme dnes mohli dosáhnout. Bohužel Guanyu na konci outlapu zapadl do provozu a nemohl tedy na trati podat maximální výkon.
Zítra to nebude snadný závod, ale je tu šance se posunout vpřed, proto bude klíčové zvolit co nejlepší strategii a maximalizovat každou šanci, která se naskytne. Jsem přesvědčen, že pokud zopakujeme nasazení, které jsme dnes podali, bude to reálný cíl a můžeme se vrátit do TOP 10. Nakonec bych rád pogratuloval Ferrari k zisku pole-position v našem společném domácím závodě: určitě udělalo radost tifosi a doufám, že k oné sváteční náladě zítra budeme moci přispět.
ALPINE
Pierre Gasly, 17. místo
Jako tým jsme věděli, že to bude těžký den a bohužel to tak je u obou vozů, které vypadly v Q1. Je zřejmé, že je to zklamání a nejsme tam, kde bychom chtěli být, ale zítra je závod a uvidíme, co můžeme udělat, abychom postoupili. Známe oblasti, kde nám chybí tempo – na to jsme se tento víkend zaměřili v tréninku – ale nakonec tento okruh nevyhovuje našemu celkovému balíčku, což se dnes ukázalo. Zítra máme na čem pracovat, ale uvidíme, co můžeme udělat se strategií, abychom dosáhli dobrého závodu.
Esteban Ocon, 18. místo
Je zřejmé, že je velkým zklamáním dnes vypadnout v Q1. Bylo jasné, že náš balíček se na tuto trať úplně nehodí a mám pocit, že oba vozy dnes maximalizovaly svůj potenciál a dojely s velmi podobnými časy na kolo. Je na nás, abychom skutečně určili příčiny, které vedly k tomuto nedostatečnému výkonu, a jsem si jistý, že najdeme nějaká řešení do budoucna. Mezitím se pozornost přesouvá na zítřek, musíme přijít s plánem, jak se probojovat nahoru, abychom aspoň něco z tohoto víkendu zachránili. Jsem si jistý, že zítra můžeme závodit mnohem lépe a těšíme se na boj.
Matt Harman, technický ředitel
Pro tým to byl dnes těžký den skončit s oběma vozy v Q1, což je samozřejmě zklamání pro nás všechny. Do závodního víkendu jsme vstoupili s vědomím, že to pravděpodobně nebude jeden z našich nejsilnějších v sezóně vzhledem k vlastnostem tohoto okruhu a s vědomím, kde se nejlépe hodí silné stránky našeho celkového balíku. Experimentovali jsme s některými věcmi v tréninku a do kvalifikace jsme dorazili s nejlepším dostupným nastavením, abychom maximalizovali čas na kolo. Vzhledem k tomu, že oba vozy si byly v čase na kolo velmi podobné, dělilo je pouhých 0,003 sekundy, což ukazuje, že od obou jezdců toho dnes na stole mnoho nezbylo. Zítra je závod a my tomu dáme vše, abychom získali nějaká místa.