RED BULL
Max Verstappen, 1. místo (15. místo po penalizaci)
Byla to skvělá kvalifikace, ale museli jsme na to šlapat po celý víkend. Auto pracuje velmi dobře, prostě jsme se jen snažili ho vyladit a v kvalifikaci se to všechno podařilo. Samozřejmě jsem musel být opatrný s pneumatikami. Se svým kolem jsem byl však hodně spokojen, je to úžasný okruh a jsou to úžasní fanoušci a snad si den užili. S autem jako tohle by byla škoda neprobojovat se na pódium.
Sergio Pérez, 3. místo (2. místo po penalizacích)
Není to špatné odstartovat tady druhý a myslím, že jsem schopen Carlosovi hodně zavařit. Bude to jiné a budu na druhé straně startovního roštu. Těším se na závod a myslím, že to bude skvělé odpoledne. Důležitý bude dobrý start a jet si náš vlastní závod. Myslím, že to zítra bude klíčové.
Christian Horner, šéf týmu
Max byl neuvěřitelný, ta jeho rychlost a čas na kolo byl tak dobrý, že nepotřeboval další pokus a tak jsme ušetřili motor a najeté kilometry. Neskutečný výkon a taky v Q2 ten čas zajel na opotřebovaných pneu, má tento víkend obrovskou formu, jede jako by mu za patami hořelo a tak je to náročný souboj o patnácté místo, ale alespoň nebude startovat poslední. Psychologicky je vždy pěkné vystoupit po první jízdě a vědět, že jste udělal dost, ale samozřejmě bude to všechno o zítřku. Startujeme ze středu pole a tam je to vždy riskantní, ale máme našlápnuto ke skvělému závodu s Maxem i Charlesem, kteří si budou probojovávat cestu polem. A potom Checem, který je na čele připraven dostat Carlose. Zítra to bude náročné udržet se na čele.
FERRARI
Carlos Sainz, 2. místo (1. místo po penalizacích)
Jsem rád, že startuji z pole position, ale nejsem už tak spokojen se ztrátou, kterou máme na Maxe a Red Bull. Musíme se na to pořádně podívat, proč jsou tu tak rychlí. Ale start z prvního místa je dobrý a pokusíme se zítra vyhrát. Myslím, že naše závodní rychlost je lepší než ta kvalifikační, ale pořád se máme kde zlepšovat.
CARLOS: “I'm happy to be starting on pole. Obviously not so happy to see the gap to Max this weekend. But to start from pole is a good start and we will try to win from there tomorrow"#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/WMOZnckuwC
— Formula 1 (@F1) August 27, 2022
Charles Leclerc, 4. místo (16. místo po penalizacích)
Je tu potenciál, protože jsme se na kvalifikaci nepřipravovali tak moc jako obvykle, ale když vidíte ztrátu na Maxe, je to alarmující. Jsou extrémně rychlí a bylo tomu tak od začátku víkendu. A my nedokážeme vysvětlit proč, musíme na tom pracovat. Zítra uděláme maximum, ale vypadá to, že oni našli něco extra tento víkend. Jsou příliš rychlí a nic jsme s ním nemohli udělat.
Laurent Mekies, závodní ředitel
Byla to intenzivní a komplexní kvalifikace. Red Bull, Max létali, ale jak jistě víte, kvůli penalizacím Max ani Charles nebojovali o pole position a tak to bylo mezi Carlosem, Checem a Mercedesy a dokonce i Alpine. Calros nakonec startuje první, byla to dobrá týmová práce a bylo to hodně těsné. Vždy musíte mít na paměti provoz, správné načasování, ale oni odvedli skvělou práci. A to pomohlo a byl to faktor k tomu, že Carlos zítra odstartuje první. Víme, že to bude těžké, protože Red Bull je velmi rychlý a bude to velká bitva vepředu. A také věříme, že Max i Charles se probojují polem. Bude zajímavé sledovat strategie. Pokusíme se získat co nejvíce bodů.
ALPINE
Esteban Ocon, 5. místo (17. místo po penalizacích)
Pro tým to byl dobrý den a jsem velmi spokojený s dnešním výsledkem. Dnes odpoledne se zdálo, že všechno klaplo a tým odvedl fantastickou práci s autem. Páté místo je můj stejně nejlepší kvalifikační výsledek v sezóně, takže je trochu škoda mít penalizaci na startovním roštu pro zítřejší závod, ale máme balíček na to, abychom zítra získali slušný výsledek. Fernando odstartuje jako třetí a já do toho dám všechno, abych se probojoval na startovní rošt a přivezl domů zasloužené body pro tým. Nemůžu se dočkat, až budu závodit a poskytnu belgickým fanouškům dobrý závod, zaslouží si to!
Fernando Alonso, 6. místo (3. místo po penalizacích)
Jsem spokojený s naším dnešním výkonem a je to pozitivní výsledek pro tým, protože oba vozy se kvalifikovaly do prvních šesti pozic. Během kvalifikace jsme se navzájem táhli a fungovalo to opravdu skvěle. Zítra to bude vzrušující a stejně jako v Kanadě je to další příležitost zaútočit na první tři na začátku. Zítra chci čistý závod, abych využil této pozice. Budeme se mít na pozoru před těmi za námi, protože v zadní části startovního pole startují nějaká rychlá auta. Budeme usilovat o umístění na prvních pěti nebo šesti pozicích.
Alan Permane, sportovní ředitel
Jsme velmi spokojeni s dnešním výkonem v kvalifikaci s Estebanem pátým, Fernandem šestým, a co je důležité, před našimi soupeři. Nejvíc mě těší dnešní týmová práce, včetně obou jezdců, kteří odvedli skvělou práci při realizaci našeho plánu. Esteban má na zítřek penalizaci za pohonnou jednotku, což znamená, že startuje těsně na konci startovního pole, Fernando odstartuje ze třetího místa a má vynikající šanci na dobrý výsledek. Za námi jsou rychlejší auta – Max [Verstappen] a Charles [Leclerc] – ale my se i nadále soustředíme na náš závod a zůstaneme ve střehu, abychom porazili ty, se kterými na trati skutečně soutěžíme. Uděláme vše, co je v našich silách, abychom v zítřejším závodě maximalizovali bodový zisk. To je náš cíl a věřím, že bodovat s oběma vozy je možné.
MERCEDES
Lewis Hamilton, 7. místo (4. místo po penalizacích)
Všichni pracují na vylepšeních. Přijeli jsme se velmi optimisticky naladěni, že budeme blízko, ale ztratit 1,8 sek, to je opravdu velký políček. Je to auto, se kterým se neustále trápíme a rozhodně ho na konci roku nebudu postrádat. Pro mě, prostě se jen soustředím na vývoj a design nového auta pro 2023. Týmy před námi jsou v jiné lize a naše auto vypadalo dnes jinak. Máme před sebou kus práce a uděláme maximum s tím, co máme k dispozici po zbytek sezóny. Nemyslel jsem, že budeme tak pozadu, je to o dost horší, než jsme mysleli. Rozhodně to nedává smysl, ale je to tak. Zkusili jsme vše, přidat, odstranit, změnit křídla, změnit nastavení... Udělal jsem vše. A je překvapivé, že tolik ztrácíme. Možná udělali krok kupředu, nevím, jestli mají novinky, ale je to náročné. Pokud bychom to chápali, můžeme ladit, ale auto jelo jako by za sebou táhlo padák. Není stabilní v zadní části a nedotáčí v osmé a deváté zatáčce. A skáče v rychlých zatáčkách, prostě si nejste jistí. Neslyšel jsem jediné pozitivum na chování auta tento víkend, takže je třeba to zhodnotit a rozhodnout se, co udělat příští rok.
George Russell, 8. místo (5. místo po penalizacích)
Myslím, že Max profrčí poem a vyhraje asi pohodlně. Myslím, že on a Red Bull jsou na míle před ostatními. Nevím ale, jak to bude s Charlesem, abych pravdu řekl. Předpokládám, že bychom se měli dostat před Fernanda, asi skončíme v zemi nikoho za prvními čtyřmi jezdci a před všemi ostatními. Víme, že nemáme auto, které ztrácí dvě sekundy, takže jsme to dnes prostě jen nezvládli dát dohromady. Je to škobrtnutí, ale i tak je to hořká pilulka ke skousnutí, když jste v posledním závodě byli na pole position.
Toto Wolff, šéf týmu
Nemůžete být na pole position a to i když to byly jiné podmínky, jiný okruh, a potom 1,8 sek zaostávat v následujícím závodě. To je něco, čemu vůbec nerozumíme, nebo jsme to nezvládli správně. Red Bull si jednoznačně jede vlastní ligu, další je Ferrari osm desetin za nimi, ale to není útěcha. Pro mě je to nejhorší kvalifikace za 10 let. A nezáleží na tom, ze které pozice zítra odstartujeme, prostě být na pole a o tři týdny později toto, to prostě není přijatelné.
WILLIAMS
Alexander Albon, 9. místo (6. místo po penalizacích)
Jsem moc spokojený. Byla to dobrán kvalifikace. Cítil jsem, že jsme z auta dostali maximum. A ukazuje to, že na správném okruhu jsme velmi rychlí. Chybělo nám jen pár desetin na Mercedes, což se moc pěkně říká. Je to vždy pěkné a moc děkuji všem v týmu. Udělali jsme pokrok a dostáváme se tam a snad se toto bude dařit častěji. Uvidíme zítra. Startujeme šestí, chceme body, ale bude to náročné. Já si ale vyhrnu rukávy a dám do toho vše.
Nicholas Latifi, 17. místo (11. místo po penalizacích)
Bohužel na mé straně to nebylo nejlepší. Bohužel to bylo asi nejhorší kolo tohoto víkendu a zrovna na tom záleželo nejvíc. Naštěstí to je ale v den, kdy je kolem hodně penalizací a tak startujeme jedenáctí. Pokusíme se to napravit. Auto jsme nastavili trošku víc směrem k závodu než kvalifikaci, takže to snad vyjde. Je to skoro nejvýš, co jsem kdy v F1 startoval. Těším se, že si to užiju a budou nějaké bitvy.
Dave Robson, šéf výkonnosti vozu
Měli jsme slušný den a udělali s vozem pokrok. Přes noc jsme udělali pár agresivních změn a v tréninku se ukázalo, že to bylo příliš, takže jsme ztratili trošku z rychlosti, kterou jsme ukázali včera. I tak ale inženýři zapracovali a našli dobré vyvážení. S pneumatikami to bylo náročné, museli jsme v chladnu přizpůsobit náš přistup a to chvíli před tou trošku opožděnou kvalifikací, ale povedlo se do dost slušně a oba vozy byli ve slušném provozním okně. Niki ztratil čas v první zatáčce, ale jinak jel pěkné kolo a je velká škoda, že nepostoupil dál. Alex jel skvěle a dostal se do první desítky. Když tam byl, rozhodli jsme se jet první a využít čistý vzduch před námi. Dal do toho úplně vše a byl to správný přístup, že jel naplno. Oba vozy získaly díky penalizacím, což nám na startu pomůže. Musíme zítra hrát hodně obrannou strategii.
MCLAREN
Lando Norris, 10. místo (18. místo po penalizacích)
Jsem celkem spokojený. Jasně, mohli jsme skončit třeba sedmí, ale dnes nebyla kvalifikace naším hlavním cílem. My jsme proto nepoužili sadu měkkých čerstvých pneumatik, abychom byli pro zítřek v co nejlepší strategické pozici. Co se týče čistého tempa, tak stále nejsme tam, kde chceme být. Závod v Belgii je ale vždycky nepředvídatelný a my uděláme maximum pro to, abychom zítra uspěli.
Daniel Ricciardo, 11. místo (7. místo po penalizacích)
Byli jsme blízko Q3, takže je trochu zklamání, že jsme se tam nakonec nedostali, ale celkově jsem docela spokojený. Ráno jsme museli měnit křídlo, což nebylo v plánu a i proto jsem docela rád za to, jak jsme kvalifikaci zvládli. Moc nevím, co od zítřka očekávat. Někteří kluci dostanou penalizace, takže na startu vyděláme pár míst, což je fajn. Myslím, že bychom měli dát dlouhý první stint. Když to zvládneme, mohlo by to být dobré. Každopádně se na zítřek velmi těším.
Andreas Seidl, šéf týmu
Když zohledníme veškeré penalizace, tak zítra odstartujeme s Danielem na sedmé a s Landem na osmnácté příčce. Je škoda, že se Daniel nedostali do Q3. U Landa jsme se rozhodli, že v Q3 nepoužijeme čerstvou sadu měkkých gum, což se nám snad vrátí v zítřejším závodě, na který se už teď plně soustředíme.
ALPHATAURI
Pierre Gasly, 12. místo (8. místo po penalizacích)
Dnes to byla dobrá kvalifikace, jsem skutečně spokojen se svým rychlým kolem a s výkonem mého vozu. Vyvážení bylo skvělé a cítil jsem, že daný balíček jsem plně využil. Stále ale nepředvádíme plný potenciál, takže jako tým máme co dělat, abychom se dostali to TOP 10 - nicméně se domnívám, že jsem dnes z vozu dostal maximum. Zítra vyrazím do závodu z osmé pozice díky penalizacím, takže chci tuto příležitost v závodě maximálně využít. Za mnou bude několik rychlých vozů, snažících se dostat dopředu, takže to bude těžký závod, ale chci svou pozici udržet a zůstat na bodech.
Juki Cunoda, 19. místo (13. místo po penalizacích)
Neuspokojivý den. Prozatím jsem se v autě cítil hodně dobře a myslím, že jsme dostatečně konkurenceschopní, abych se pohodlně dostal do Q2 a možná i Q3 - bohužel dnes se to nepovedlo - nevešel jsem se do poslední šikany. Ve Spa je dost příležitost předjíždět, takže doufám, že toho při mé cestě kupředu budu umět využít.
Jody Egginton, technický ředitel
Po pátečních trénincích jsme si udělali přesný obrázek o oblastech, na něž jsme se zaměřili dnes. Analýza a následné změny nastavení provedené ze včerejška na dnešek dopadly ve značné míře podle očekávání, což znamená, že oba vozy učinily pokrok, především v oblasti vyvážení pro poslední trénink. Do něj jsme zvolili delší úseky u obou pilotů, abychom se pokusili získat některé údaje, které nám zhatila včerejší odpolední přeháňka.
Jak se dalo očekávat, kvalifikace ve středu pole byla hodně těsná, ale výborný Pierrův výkon v Q1 byl dobrým základem pro pokračování, takže posun do Q2 mu nečinil žádné potíže. První stint na ojetých pneu v Q2 zvládl také dobře a využil toho při druhém pokusu, kdy mu bohužel chybělo 0,15 vteřiny, aby se dostal do Q3. Juki se v kvalifikaci dost trápil a zablokované pneumatiky při druhém rychlém kole zapříčinilo, že skončil v Q1. Je to pro něj velká škoda, protože výkon o víkendu byl doposud solidní a měl na to dosáhnout lepšího výsledku. Teď se pozornost přesune na přípravu pro závod. Pravděpodobnost předjíždění je tu mnohem vyšší než činí průměr v sezóně, takže je pořád o co hrát. Chceme udržet Pierra na bodech a Jukiho dostat co nejvíc dopředu.
ALFA ROMEO
Guanyu Zhou, 13. místo (19. místo po penalizacích)
Myslím, že můžeme být spokojeni s tím, kde jsme i s ohledem na to, jak jsme si vedli dnes ráno. Dokonce si myslím, že šlo dosáhnout i lepšího výsledku, protože jsem v posledním kole udělal několik drobných chyb, navíc jsem v první zatáčce hodně probrzdil. Bylo to složité, bojoval jsem s chladnějšími povětrnostními podmínkami a s vyladěním, ale dal jsem do toho všechno. Valtteri mi dokonce poskytl slipstream, neplánovali jsme to, ale bylo to od něj hezké, protože jsem se díky tomu dostal do Q2. S tím, jak jsme si dnes vedli, jsem celkem spokojený, i když zítra z důvodu penalizace budu startovat zezadu. Na této trati se ale může stát všechno, takže doufám, že při dobrém výkonu získám nějaké pozice a mohu se dostat i na body.
Valtteri Bottas, 20. místo (14. místo po penalizacích)
Věděl jsem, že ať se stane cokoli, budu startovat ze 14. pozice, takže jsem mohl vyjet na trať a poskytnout týmovému kolegovi výhodu. Bojoval o místo na roštu, takže tato pomoc dávala smysl a jak se zdá, tak také fungovala. Kvalifikace pro nás vlastně neměla valný význam, soustředíme se na závod. Doufám, že se nám naše příprava vyplatí: zatím mohu říci, že vůz se v závodním režimu choval výborně. Samozřejmě, že jsme dnes vzhledem k okolnostem nepředvedli jeho plný potenciál, ale jsem si jistý, že i ze 14. startovní pozice mohu získat nějaké body.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Dnešní kvalifikace s tolika penalizacemi byla poněkud neobvyklá, tresty ovlivnily startovní rošt, ale jako tým jsme odvedli dobrou práci a před zítřkem máme nadějnou pozici. Od dnešního rána jsme věděli, že Valtteri tak jako tak odstartuje čtrnáctý, takže jsme se soustředili na týmovou práci a maximalizaci výsledků. Valtteri nabídl Guanyovi solidní slipstream, ten se tak snadno dostal do Q2, ale i jeho penalizace znamená, že odstartuje až devatenáctý. Auto však působí velmi dobře a budeme připraveni probojovat se startovním polem oběma vozy. Naším cílem zůstává umístění v první desítce, zítřejší závod by měl být hodně napínavý a neměl by být ovlivněn nedostatkem příležitostí - jsme připraveni jich co nejlépe využít.
ASTON MARTIN
Lance Stroll, 14. místo, (9. místo po penalizacích)
Dnes to tam bylo složité. Obecně tam chyběla přilnavost, ale musíme zanalyzovat, proč jsme ztratili čas, jak postupovala kvalifikace. Doufali jsme, že budeme na lepším než 14. místě. Nicméně normálně závodíme lépe, než se kvalifikujeme, a díky penalizacím na startovním roštu uděleným některým vozům před námi získáme několik pozic navíc, takže jsem si jistý, že jsme v dobré pozici, abychom zítra získali nějaké body.
Sebastian Vettel, 16. místo (10. místo po penalizacích)
Vím, že jsem dnes mohl jet rychleji; nezajel jsem dokonalé poslední kolo. Dnes odpoledne jsem se to snažil trochu skloubit – prostě jsem v auto neměl takovou důvěru jako v FP3. A to vedlo k tomu, že auto klouzalo – nebylo to tak špatné, ale mělo to velký dopad, zvláště v delším kole, jako je toto. Zítra získáme nějaké startovní pozice kvůli penalizacím na startovním roštu uvaleným na ostatní jezdce – neudržíme všechny za námi, ale dává nám to větší šanci. Zítra je nový den a my máme šanci získat body.
Mike Krack, šéf týmu
Sebastian nepostoupil do Q2 jen o 0,002 sekundy, protože ztratil čas v první zatáčce. Lance ztratil čas také v první zatáčce v Q1, ale přesto se dostal do Q2, ve které byl pak 14. nejrychlejším. Samozřejmě bychom raději zajeli kvalifikační kola rychleji, než jsme to udělali, ale větší, než normální počet penalizací jezdců před námi nás nechává na zítřejším startovním roštu na P9 a P10. Naším cílem zítra bude proto pokusit se udržet bodované pozice pro oba jezdce.
HAAS
Mick Schumacher, 15. místo (20. místo po penalizacích)
Bylo to lepší, než jsme doufali. Myslel jsem, že po Q1 pro mě kvalifikace skončí, takže šlo o pozitivní překvapení. Vím, že to zítra bude těžký závod a odstartuji dál, než bych chtěl, ale na této trati se dá dobře předjíždět, takže se budu snažit ze všech sil a poperu se o šanci. Neměl jsem tolik výjezdů, kolik bych si přál, takže zkombinujeme veškeré poznatky a doufám, že to pro zítřek bude stačit. Cítím velkou naději, že bych se mohl posunout vpřed. Ve Spa se vždy dočkáme mnoha akcí, takže jsem si jistý, že to tak bude i zítra.
Kevin Magnussen, 18. místo (12. místo po penalizacích)
Zajel jsem špatné kolo s několika chybami. Zdálo se že všichni dosáhli dobrých časů, takže až druhé kolo se mi povedlo. Nevím, jestli jsem byl dost rychlý na to, abych se posunul dál, ale spoustu lidí čeká zítra penalizace, takže na tom pár pozic vydělám, a také doufám, že moje tempo bude v zítřejším závodě lepší. Jsme ve Spa, kde se vždy nějaká příležitost najde, těším se na závod jako pokaždé.
Günther Steiner, šéf týmu
V návaznosti na pátek se domnívám, že jsme v dnešním tréninku dosáhli určité dynamiky. Včera jsem vůbec nedoufal, že se dostaneme dál, ale výkon vozu to umožnil, jsme tedy na dobré cestě. Kevin při druhém pokusu v Q1 v zatáčce 8 probrzdil a ani mezi zatáčkami 12 a 13 nebyl dostatečně rychlý. Mick se dokázal posunout do Q2, což bylo s ohledem na jeho problémy v předchozím tréninku dobré. Jenže chyboval hned v první zatáčce a bylo po všem. Na jedné straně mohu říci, že jsem překvapen, jak daleko jsme se dostali, ale samozřejmě na druhé zklamaný z toho, že tu byl výkon a nedařilo se ho zúročit. Po penalizacích odstartuje Kevin dvanáctý, takže šance na body pořád existuje. Zdá se, že jsme od pátku dokázali auto vylepšit. Bohužel kvůli změnám odstartuje Mick jako poslední a asi bude těžko ten deficit dohánět, ale nikdy neříkejme nikdy dopředu - zítra nás čeká dlouhý den.