"Neměli jsme výkon, byli jsme nespolehliví," přiznává Honda. Co pomohlo k návratu mezi špičku?

Petr Hlawiczka, 22. září 2021, 06:00 Google+

Honda vzpomíná na svůj návrat do Formule 1 před šesti lety s McLarenem a popisuje, jak ji potíže pomohly dostat se do současné formy, kdy bojuje s Mercedesem o mistrovský titul.

Počet komentářů:  98 komentářů (Poslední 24.09. 09:36) Napište svůj názor
Pohonná jendotak Hondy

Pohonná jendotak Hondy | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Nyní úspěšně pohání vozy AlphaTauri a Red Bull, který bojuje se Stříbrnými šípy o konstruktérský titul, zatímco Max Verstappen má mezi jezdci dokonce navrch nad Lewisem Hamiltonem. A na rovinkách v Monze bylo vidět, že je rovnocenným soupeřem pro obhájce titulu.

Jenže začátky v roce 2015, kdy své síly spojila s McLarenem, tak růžové nebyli: "Kvůli nedostatku zkušeností jsme prožívali krušné chvíle s odstoupeními, vybuchováním motorů a mnoha trablemi během závodních víkendů," vzpomíná technický ředitel Tojoharu Tanabe.

"Nicméně jsme velmi tvrdě pracovali, abychom naplnili naši touhu nejen po vítězství v závodě, nejen po vítězství v šampionátu, ale také po výkonnosti a lepší spolehlivosti. To bylo součástí našich důležitých cílů pro inženýry," pokračuje Tanabe.

Honda sice od McLarenu dostala velkou svobodu pro konstrukci svého motoru, dlouho se jí však nepodařilo dosáhnout konkurenceschopnosti, proto nakonec došlo k rozchodu. V roce 2019 navázala spolupráci s Red Bullem a v Rakousku se dočkala svého prvního vítězství v hybridní éře.

img-responsive

Počátky s McLarenem byli složité, vůz kvůli Hondě častěji stál než jezdil | foto: McLaren

"Od roku 2015, potom 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, to bylo pro lidi náročné, nikdy jsme se ale nevzdali. Dále jsme na to tlačili, ani tak to však nebylo jednoduché. Bojujeme proti mistrovskému týmu," poukazuje technický ředitel Hondy na zkušený Mercedes ověnčený mnoha triumfy.

Vytrvalost se ale nakonec vyplatila: "Pro lidi v minulosti to vypadá negativně - pracovali velmi tvrdě, aniž by se dočkali dobrých výsledků. Zažívali selhání a neměli jsme výkon. Nyní jsme ale vyskočili zpět - máme výkon, větší spolehlivost a vítězství."

"Získali jsme tedy dobré zkušenosti - nejen inženýři, ale také lidé z logistiky a mechanici. Šlo o velmi dobrou zkušenost pro jejich budoucnost. Když prožíváte náročné chvíle, můžete se přitom leccos naučit a dosáhnout technického průlomu. Také duševně se lidé stali velmi silní. Během tohoto projektu jsme tedy zažili smutek i radost," říká Tanabe.

img-responsive

Red Bull díky Hondě letos vyhrál dvakrát více velkých cen než Mercedes | foto: Red Bull Content Pool

Těší jej, že se nyní dotáhli na absolutní špičku: "V minulosti jsme analyzovali své silné a slabé stránky, většinou ty naše slabiny. Stanovili jsme si cílové oblasti, které musíme zlepšit, abychom mohli bojovat s Mercedesem. Jedna z nich se týkala energie."

"Letos jsme nasadili novou pohonnou jednotku s novým spalovacím motorem, abychom zlepšili energetickou výkonnost. Výsledkem bylo to, že pohonná jednotka funguje tak, jak jsme čekali, a rozdíl mezi Hondou a Mercedesem se v oblasti pohonné jednotky zmenšil - nejen pokud jde o výkonnost spalovacího motoru, ale také v oblasti managementu energie," chlubí se šéf Hondy.

"Proto jsme v Monze sledovali dobrou výkonnost proti Mercedesu ve srovnání s předchozími roky. To je pro nás letos jedním z úspěchů naší nové pohonné jednotky," poukazuje Tanabe.

Honda se po letošní sezóně z F1 stáhne, své motorové oddělení přenechá Red Bullu, který si pak bude pohonné jednotky sám vyvíjet a stavět. Japonská automobilka by se moc ráda rozloučila konstruktérským titulem, a zatím k tomu nemá moc daleko - po 15 podnicích na Mercedes ztrácí jen 18 bodů.

Stav šampionátu konstruktérů po GP Itálie 2021

Stav šampionátu konstruktérů po GP Itálie 2021 | zdroj: FIA

Vytisknout

Diskuze: "Neměli jsme výkon, byli jsme nespolehliví," přiznává Honda. Co pomohlo k návratu mezi špičku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 98, poslední 24.09.2021 09:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 98 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Krátce po startu Velké ceny Británie 2021

Souboj o bronz mezi konstruktéry? Webber porovnává oba soupeře

Max Verstappen a Sergio Pérez poté, co se oba dostali v Turekcu na pódium

"Verstappen nemá žádnou slabinu," chválí svého týmového kolegu Pérez

Dr. Helmut Marko s trofejí po GP Štýrska

Musíme něco udělat, burcuje Marko. Zneklidňuje ho motor rivala

Charles Leclerc dostal nový motor v Rusku

Ferrari s nasazením nového motoru riskovalo. Proč chce Binotto pár posledních závodů vynechat?

Mick Schumacher během testů s Ferrari

"Schumacherův syn v F1, to je něco zvláštního!" Alonso chválí Micka, za incident se omluvil

Pohonná jednotka Mercedesu F1

"Neuvěřitelně působivé," hodnotí Horner nový motor Mercedesu s vyšším výkonem. Hodně se zlepšilo i Ferrari

Valtteri Bottas se svou trofejí za prnví místo po závodě v Turecku

FOTO: Mokrý závod v Turecku - hlavní kandidáti na titul vítězství nevybojovali

Fernando Alonso ve smyku po kontaktu s Pierrem Gaslym

FIA upravila rétoriku, vysvětluje Gaslyho penalizaci. Podle Alonsa byla moc přísná + VIDEO

Valtteri Bottas s Mercedesem W12

Nejrychlejší kola: Bod navíc vybojoval vítěz GP Turecka, nejblíže mu bylo Ferrari

Max Verstappen navýšil svůj odstup v šampionátu

GP TURECKA: Bottas splnil svůj cíl zvítězit, Hamilton neskrýval rozladění

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. HAMILTON, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen se svou trofejí za první místo po závodě v Holandsku

S kým by Alonso nechtěl závodit v jednom týmu? Volba asi nepřekvapí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Mercedes vysvětluje strategii, která naštvala Hamiltona

  2. "Neuvěřitelně působivé," hodnotí Horner nový motor Mercedesu s vyšším výkonem. Hodně se zlepšilo i Ferrari

  3. "Schumacherův syn v F1, to je něco zvláštního!" Alonso chválí Micka, za incident se omluvil

  4. Ferrari s nasazením nového motoru riskovalo. Proč chce Binotto pár posledních závodů vynechat?

  5. FIA upravila rétoriku, vysvětluje Gaslyho penalizaci. Podle Alonsa byla moc přísná + VIDEO

  6. GP TURECKA: Bottas splnil svůj cíl zvítězit, Hamilton neskrýval rozladění

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud