Krátká verze, která pro letošek vstoupila do kalendáře Grand Prix jako závod v Sáchiru, se jela rovněž pod umělým osvětlením - ovšem řadí se k těm nejkratším variantám v historii F1. Na start se postavili piloti Mercedesu, Ocon, Albon, Vettel a Giovinazzi na středně tvrdých pneu, zbytek si nasadil měkkou směs.
Start vyšel nejlépe Russellovi, Bottas se propadl na druhé místo a před třetí zatáčkou se jeho Mercedes poněkud smýkl, takže za ním bojující trio Pérez, Verstappen, Leclerc se dostalo do jeho těsné blízkosti. Před čtvrtou zatáčkou se Max poněkud stáhl, ale ani to mu nebylo nic platné - Leclerc trefil u vnitřního okraje pravé zadní kolo Pérezova Racing Pointu a sám si ulomil levé přední. Verstappen se snažil oba objet, ale pastí se pro něj stal nezpevněný povrch, takže bez šance zatočit skončil přídí v bariéře. Po vystoupení z vozu dal průchod svému vzteku a zuřivě nakopl betonové panely u trati.
Na trať se vydal safety car a vedl pole až do konce 6. kola, kdy se první desítka chystala k restartu v pořadí Russell, Bottas, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Stroll, Gasly, Ocon, Vettel a Norris. Zejména Lando se skvěle propracoval během té krátké chvíle, co se závodilo, z 19. místa až do první desítky. Hned po restartu si Sainz dokonce troufal na Bottase, zatímco Russell vpředu pomalu ujížděl - dostal se až na 2,5 vteřiny náskoku.
Vzhledem k odlišné strategii se Mercedesy vyhnuly první sadě výměn - George k mechanikům zajel (velmi opatrně) ve 46. kole a nasadil nejtvrdší směs, Bottase nechal tým na trati až do 50. kola, ale kdo by čekal nějaký alternativní pokus, byl by zklamán - také Fin dostal bíle označené pneu.
LAP 21/87
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Albon gets past Norris and then Perez passes the McLaren driver, too
Albon moves up to P9, Perez P10 #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/qpfvjq3Xsr
Po krátkém virtuálním safety caru v 55. kole kvůli odstavenému vozu Latifiho přišel zlomový bod v 62. kole. Nováček Aitken na Williamsu nezvládl zatáčku před nájezdem na cílovou rovinku a po hodinách urazil přední spoiler. Ten zůstal ležet na trati a vedení po režimu VSC vyslalo na trať Mayländerův vůz. Mercedes na to reagoval double pit-stopem a pokud mu v minulosti přálo vrchovatě štěstí, teď jako by se všechno sečetlo.
LAP 63/87
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Full ⚠️ SAFETY CAR ⚠️ deployed
Mercedes call both drivers into the pits for new tyres but there's a problem putting on Bottas' fresh set #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/sGC1KYFsBO
Russell netrefil přesně boxové stání a mechanici mu navíc nasadili sadu určenou pro Bottase. Když George odjel, Bottas stál nekonečných 27,4 vteřiny, než mechanici zjistili, že mu další středně tvrdou sadu nenasadí. Už jenom maličkostí byl fakt, že mu na levé předním kole začaly hořet brzdy. Russell v dalším kole musel opět do boxů pro "své" pneumatiky a propadl se za Bottase, Mercedesy pak klesly do poloviny první desítky.
LAP 64/87
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
More drama for Mercedes - the team radio Russell requesting he box again because they've put a "mixed set" of tyres on his car
Perez now leads the race! #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/RPpL3nhLHX
Restart v 68. kole absolvovala špička závodního pole ve složení Pérez, Ocon, Stroll, Bottas, Russell, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Gasly a Albon. Russell si nejdřív v 70. kole vyšlápl na týmového kolegu, který navíc ve 4. zatáčce chyboval, po dalších dvou kolech zdolal Strolla, kolo nato Ocona a blížil se k Pérezovi. Mezitím se dál trápil Bottas na tvrdých pneu a možná i s problematickými brzdami, takže ho v 77. kole předjeli Sainz a Ricciardo, o kolo později i Albon.
Když už Russellovi chyběly na vedoucího Péreze dvě vteřiny, přišla další Jobova zvěst - defekt přední pneumatiky. Nešťastný George musel v 79. kole zajet do boxů a propadl se na 15. příčku. Sice nasadil na nejměkčí směsi sprint, ale chyběl mu čas. Počínaje 82, kolem v každém z těch, které do cíle zbývaly, předjel jednoho soupeře: postupně Räikkönena, Giovinazziho, Vettela, Gaslyho a Norrise, ale místo stupňů vítězů mu zbyla jen útěcha v podobě bodované příčky.
LAP 50/87
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Bottas dives into the pits
Like Russell he puts on a set of hard tyres but the Finn has lost ground to his team mate - he trails the Briton by nearly 9 seconds#SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/0RaRhoomOM
O to větší radost měl Sergio Pérez. Nejenže dokázal eliminovat ztrátu, je třeba si uvědomit, že na konci prvního kola musel do boxů vyměnit pneumatiky a vůbec nevěděl, jestli jeho auto není nějak poškozené. Postupně se dral kupředu a v 57. kole rozhodl pro sebe i interní týmový souboj, kterému pomohl Stroll chybným nájezdem do zatáčky 4.
O další pozice se praly mezi sebou týmy Renault, McLaren a AlphaTauri, mezi než se pokoušel vklínit Albon. Vláček pilotů těchto stájí byl k vidění vlastně celý závod, Sainz se snažil seč mohl, aby v závěru ohrozil Strolla, ale v této fázi se ukazovalo, že předjíždění na krátkém okruhu není tím, co by šlo hladce. AlphaTauri se dlouho držely v polovině první desítky, Gasly nakonec přišel o bod útěchy v posledním kole po souboji s Norrisem.
LAP 55/87
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Latifi is out ❌
His retirement triggers a Virtual Safety Car#SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/qT4y0AthZp
Zatímco Aitken svou nehodou vlastně otočil celou Grand Prix naruby, Pietro Fittipaldi se provlékl závodem bez větších potíží. Ty měl naopak Vettel - pokolikáté už musel z kokpitu bezmocně sledovat, jak mechanici zápolí při výměně kol s nějakým problémem. Když exmistr světa zajel k mechanikům při prvním VSC, nemohli mu dotáhnout levé přední kolo a Němec opouštěl boxy s citelnou ztrátou. Příliš se nedařilo ani Kimi Räikkönenovi, který roztočil svůj vůz prakticky na stejném místě, kde před týdnem vyjel z trati.
Je to neuvěřitelné, ale po Pedro Rodriguezovi, který vyhrál v roce 1970 Grand Prix Belgie, jsme opět mohli slyšet mexickou hymnu - trvalo to půl století. Exploze nadšení vybuchla i v garáži Racing Point, protože nástupce týmu Force India konečně dokázal zapsat své jméno do Zlaté knihy vítězů.
Checo will never forget this moment #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/RI3R5oTAdN
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | BWT Racing Point F1 Team | 25 | 1:31:15,114 | |
2. | 31 | Esteban OCON | fra | Renault DP World F1 Team | 18 | + 10,518 | |
3. | 18 | Lance STROLL | can | BWT Racing Point F1 Team | 15 | + 11,869 | |
4. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | 12 | + 12,580 | |
5. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault DP World F1 Team | 10 | + 13,330 | |
6. | 23 | Alexander ALBON | tha | Aston Martin Red Bull Racing | 8 | + 13,842 | |
7. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Scuderia AlphaTauri Honda | 6 | + 14,534 | |
8. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 4 | + 15,389 | |
9. | 63 | George RUSSELL | gbr | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 3 | + 18,556 | |
10. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | 1 | + 19,541 | |
11. | 10 | Pierre GASLY | fra | Scuderia AlphaTauri Honda | + 20,527 | ||
12. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | + 22,611 | ||
13. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing ORLEN | + 24,111 | ||
14. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing ORLEN | + 26,153 | ||
15. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | + 32,370 | ||
16. | 40 | Jack AITKEN | gbr | Williams Racing | + 33,674 | ||
17. | 51 | Pietro FITTIPALDI | bra | Haas F1 Team | + 36,858 | ||
DNF | 6 | Nicholas LATIFI | can | Williams Racing | technika | ||
DNF | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | nehoda | ||
DNF | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | nehoda |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ