GP Sáchiru: Mexičané se dočkali a s nimi i Racing Point - Pérez vyhrál dramatický závod

Petr Hlawiczka / Robert RoBertino Pavelka, 6. prosince 2020, 18:15 Aktualizováno 6.12.2020, 20:20 Google+

Podobenství se závodem v minulém týdnu se sice nabízelo, ale zdaleka nešlo o tak hrůznou podívanou. Bohužel už ve čtvrté zatáčce skončili dva z favoritů a díky tomu si piloti hned v úvodu vyzkoušeli jízdu za safety carem

Počet komentářů:  377 komentářů (Poslední 11.12. 13:52) Napište svůj názor
Úvodní havárie

Úvodní havárie | foto: Formula1.com

Sdílejte článek

Krátká verze, která pro letošek vstoupila do kalendáře Grand Prix jako závod v Sáchiru, se jela rovněž pod umělým osvětlením - ovšem řadí se k těm nejkratším variantám v historii F1. Na start se postavili piloti Mercedesu, Ocon, Albon, Vettel a Giovinazzi na středně tvrdých pneu, zbytek si nasadil měkkou směs.

Start vyšel nejlépe Russellovi, Bottas se propadl na druhé místo a před třetí zatáčkou se jeho Mercedes poněkud smýkl, takže za ním bojující trio Pérez, Verstappen, Leclerc se dostalo do jeho těsné blízkosti. Před čtvrtou zatáčkou se Max poněkud stáhl, ale ani to mu nebylo nic platné - Leclerc trefil u vnitřního okraje pravé zadní kolo Pérezova Racing Pointu a sám si ulomil levé přední. Verstappen se snažil oba objet, ale pastí se pro něj stal nezpevněný povrch, takže bez šance zatočit skončil přídí v bariéře. Po vystoupení z vozu dal průchod svému vzteku a zuřivě nakopl betonové panely u trati.

Norris předjíždí Vettela

Norris předjíždí Vettela | zdroj: Formula1.com

Na trať se vydal safety car a vedl pole až do konce 6. kola, kdy se první desítka chystala k restartu v pořadí Russell, Bottas, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Stroll, Gasly, Ocon, Vettel a Norris. Zejména Lando se skvěle propracoval během té krátké chvíle, co se závodilo, z 19. místa až do první desítky. Hned po restartu si Sainz dokonce troufal na Bottase, zatímco Russell vpředu pomalu ujížděl - dostal se až na 2,5 vteřiny náskoku.

Vzhledem k odlišné strategii se Mercedesy vyhnuly první sadě výměn - George k mechanikům zajel (velmi opatrně) ve 46. kole a nasadil nejtvrdší směs, Bottase nechal tým na trati až do 50. kola, ale kdo by čekal nějaký alternativní pokus, byl by zklamán - také Fin dostal bíle označené pneu.

Po krátkém virtuálním safety caru v 55. kole kvůli odstavenému vozu Latifiho přišel zlomový bod v 62. kole. Nováček Aitken na Williamsu nezvládl zatáčku před nájezdem na cílovou rovinku a po hodinách urazil přední spoiler. Ten zůstal ležet na trati a vedení po režimu VSC vyslalo na trať Mayländerův vůz. Mercedes na to reagoval double pit-stopem a pokud mu v minulosti přálo vrchovatě štěstí, teď jako by se všechno sečetlo.

Russell netrefil přesně boxové stání a mechanici mu navíc nasadili sadu určenou pro Bottase. Když George odjel, Bottas stál nekonečných 27,4 vteřiny, než mechanici zjistili, že mu další středně tvrdou sadu nenasadí. Už jenom maličkostí byl fakt, že mu na levé předním kole začaly hořet brzdy. Russell v dalším kole musel opět do boxů pro "své" pneumatiky a propadl se za Bottase, Mercedesy pak klesly do poloviny první desítky. 

Restart v 68. kole absolvovala špička závodního pole ve složení Pérez, Ocon, Stroll, Bottas, Russell, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Gasly a Albon. Russell si nejdřív v 70. kole vyšlápl na týmového kolegu, který navíc ve 4. zatáčce chyboval, po dalších dvou kolech zdolal Strolla, kolo nato Ocona a blížil se k Pérezovi. Mezitím se dál trápil Bottas na tvrdých pneu a možná i s problematickými brzdami, takže ho v 77. kole předjeli Sainz a Ricciardo, o kolo později i Albon.

Když už Russellovi chyběly na vedoucího Péreze dvě vteřiny, přišla další Jobova zvěst - defekt přední pneumatiky. Nešťastný George musel v 79. kole zajet do boxů a propadl se na 15. příčku. Sice nasadil na nejměkčí směsi sprint, ale chyběl mu čas. Počínaje 82, kolem v každém z těch, které do cíle zbývaly, předjel jednoho soupeře: postupně Räikkönena, Giovinazziho, Vettela, Gaslyho a Norrise, ale místo stupňů vítězů mu zbyla jen útěcha v podobě bodované příčky. 

O to větší radost měl Sergio Pérez. Nejenže dokázal eliminovat ztrátu, je třeba si uvědomit, že na konci prvního kola musel do boxů vyměnit pneumatiky a vůbec nevěděl, jestli jeho auto není nějak poškozené. Postupně se dral kupředu a v 57. kole rozhodl pro sebe i interní týmový souboj, kterému pomohl Stroll chybným nájezdem do zatáčky 4. 

O další pozice se praly mezi sebou týmy Renault, McLaren a AlphaTauri, mezi než se pokoušel vklínit Albon. Vláček pilotů těchto stájí byl k vidění vlastně celý závod, Sainz se snažil seč mohl, aby v závěru ohrozil Strolla, ale v této fázi se ukazovalo, že předjíždění na krátkém okruhu není tím, co by šlo hladce. AlphaTauri se dlouho držely v polovině první desítky, Gasly nakonec přišel o bod útěchy v posledním kole po souboji s Norrisem. 

Zatímco Aitken svou nehodou vlastně otočil celou Grand Prix naruby, Pietro Fittipaldi se provlékl závodem bez větších potíží. Ty měl naopak Vettel - pokolikáté už musel z kokpitu bezmocně sledovat, jak mechanici zápolí při výměně kol s nějakým problémem. Když exmistr světa zajel k mechanikům při prvním VSC, nemohli mu dotáhnout levé přední kolo a Němec opouštěl boxy s citelnou ztrátou. Příliš se nedařilo ani Kimi Räikkönenovi, který roztočil svůj vůz prakticky na stejném místě, kde před týdnem vyjel z trati.

Je to neuvěřitelné, ale po Pedro Rodriguezovi, který vyhrál v roce 1970 Grand Prix Belgie, jsme opět mohli slyšet mexickou hymnu - trvalo to půl století. Exploze nadšení vybuchla i v garáži Racing Point, protože nástupce týmu Force India konečně dokázal zapsat své jméno do Zlaté knihy vítězů. 

GP Sachíru (Bahrain International Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 11 Sergio PÉREZ mexBWT Racing Point F1 Team 251:31:15,114
2. 31 Esteban OCON fraRenault DP World F1 Team 18+ 10,518
3. 18 Lance STROLL canBWT Racing Point F1 Team 15+ 11,869
4. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 12+ 12,580
5. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault DP World F1 Team 10+ 13,330
6. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing 8+ 13,842
7. 26 Daniil KVJAT rusScuderia AlphaTauri Honda 6+ 14,534
8. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas F1 Team 4+ 15,389
9. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 3+ 18,556
10. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 1+ 19,541
 
 
11. 10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri Honda  + 20,527
12. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  + 22,611
13. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing ORLEN  + 24,111
14. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing ORLEN  + 26,153
15. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 32,370
16. 40 Jack AITKEN gbrWilliams Racing  + 33,674
17. 51 Pietro FITTIPALDI braHaas F1 Team  + 36,858
 DNF  6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  technika
 DNF  33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing  nehoda
 DNF  16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP Sáchiru: Mexičané se dočkali a s nimi i Racing Point - Pérez vyhrál dramatický závod

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 377, poslední 11.12.2020 13:52 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 377 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sergio Pérez po závodě v Turecku

PROHLÁŠENÍ po závodě: "Doufám, že nesním," slaví Pérez

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud