Světoběžník v teniskách, sir Frank Williams, slaví narozeniny

Robert RoBertino Pavelka, 16. dubna 2016, 17:15 Google+

Nejde o žádné kulaté výročí, ale muž jako Frank Williams si určitě zaslouží gratulaci fanoušků F1 z celého světa. Muž, který je ukázkou úspěšného manažera, dokázal doslova ze země vydupat svůj tým, který se řadí ve Formuli 1 mezi ty "nejdéle sloužící"

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 17.04. 14:42) Napište svůj názor
Frank Williams v Bahrajnu

Frank Williams v Bahrajnu | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Životopis dnes čtyřiasedmdesátiletého majitele vlastní stáje se čte místy jako dobrodružný román. Vždyť sir Francis Owen Garbett Williams, držitel vyznamenání Order of British Empire měl několikrát namále nejen jako provozovatel týmu, ale i co se týče života. Nemálo informací jsme přinesli v průběžně připravovaném historickém materiálu, proto se spíš zaměřme na některé zajímavosti, týkající se této nesmírně zajímavé postavy F1.

Pro vstup do světa rychlých kol byl pro Williamse důležitý závodník Charles Crichton-Stuart, který ho uvedl do světa rychlých kol. Williams se staral o jeho vůz F3, ale podstatně důležitější bylo, že ho jeho šéf seznámil s tehdejší britskou závodní elitou, která se scházela v jeho bytě. Díky tomu zkokušel i sám prohánět vozy po evropských okruzích, ale rozhodující se pro něj stal rok 1966. Především kriticky zhodnotil své závodní výkony ("Jezdil jsem jako blázen a dodnes se divím, že jsem unikl smrti"), a pak mu do cesty vstoupil Piers Courage. Původně si chtěl Williams udělat roční závodní pauzu, ale nakonec přešel definitivně na druhou stranu boxové zídky.

img-responsive

Patrick Head a Frank Williams dlouho tvořili úspěšné spřežení | foto: Williams F1 Team

Vstup do F1 a první roky se nesly v obdobném duchu - zpočátku to byl Courage, kdo financoval provoz Frank Williams Racing Car, po dvouletém používání koupených Brabhamů byl Williams osloven Alejandrem de Tomasem, aby se ujal jeho vozu a stal se jeho provozovatelem. Bohužel se ročník 1970 stal prvním tragickým - Courage se zabil v Grand Prix Holandska a de Tomaso se na konci roku 1970 stáhl z F1.

Williams přišel nejen o přítele, ale i o zdroj peněz, takže nastala poměrně dlouhá a nemilá anabáze s nájemnými vozy nebo vyslovenými omyly jako byl projekt Politoys. Ani spojení s italskou automobilkou ISO nevyšlo. V té době, jak Williams sám přiznával, několikrát musel lhát o zapomenutých letenkách, protože na ně neměl. Často poslední peníze investoval do benzínu, aby se vůbec dostal na závodní okruh. A když se zdálo, že konečně ulovil zlatou rybku, jeho spojenectví s Walterem Wolfem vzalo po půlroce zasvé.

Williams však dokázal najít novou cestu v podobě arabských mecenášů a pak už to byl pohádkový příběh. Konstruktér Patrick Head vytvořil legendární "arabský zázrak" Williams FW07 Ford, Clay Regazzoni pro tohoto věčně zadluženého rodáka z jižního Shieldsu vyhrál první závod (Grand Prix Velké Británie 1979), Alan Jones první titul (1980) a Williams se katapultoval do samotné špičky F1. Jen připomeňme, že už jednou měl jeho tým vítězství na dosah, ale zmatečná Grand Prix Kanady v provazech deště mu nakonec přinesla zklamání.

img-responsive

Úspěchy vykoupení těžkou ranou osudu v roce 1986 | foto: Williams F1 Team

Úspěchy byly vykoupeny známou ranou osudu - 8. března 1986 Williams těžce havaroval při cestě z okruhu Le Castellet na letiště v Nice. Nehodu přežil, ale jako doživotní invalida upoutaný na kolečkové křeslo (více o nehodě najdete zde). Zůstal ale nezdolným a silným jedincem, jedním z nezapomenutelných zážitků byla Grand Prix Maďarska, kdy na svém vozíku před závodem projížděl boxovou uličku, načež protilehlá tribuna a stráň plná diváků povstala a připravila mu bouřlivé ovace.

Frank prošel i dalšími kritickými životními etapami, mezi tu nejtěžší zcela určitě patřila smrt fenomenálního Ayrtona Senny na jeho voze při tragickém závodě v Imole 1994. Musel se vyrovnat i s klesající úrovní svých vozů, vždyť v poslední desetiletce 20. století pro něj Mansell, Prost, D. Hill a J. Villeneuve vyhráli čtyři šampionáty, pak přišlo krátké vzepětí v podobě R. Schumachera a Montoyi, ale od roku 2004 tým přestal sbírat úspěchy a od roku 2006 dosáhl v následujících osmi letech pouhých osm pódiových umístění. Mezi ně se řadí i nečekané a víceméně náhodné vítězství Pastora Maldonada ve Španělsku 2012. Naštěstí se "staré dobré týmy" na výsluní vracejí - v roce 2014 se Massa a Bottas postavili v jediné sezóně na "bednu" o jeden případ více než za celých předchozích osm let.

img-responsive

O Sennu Williams dlouho usiloval, ale jejich společné působení trvalo pouhé tři závody | foto: Williams F1 Team

Před Williamsem je třeba smeknout, protože dokázal i přes různé kontrakty udržet nezávislost svého týmu a z onoho typického britského garážmistra se stal šéfem uznávaného podniku, který na rozdíl od někdejších kolegů (mimo jiné John Surtees) dokázal sklízet úspěchy. F1NEWS.cz se tedy staví do řady gratulantu a na dálku siru Franku Williamsovi děkuje za všechno, co jeho vozy v F1 dokázaly a jaké zážitky divákům přinášely a přepokládáme, že ještě dlouho přinášet budou.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Světoběžník v teniskách, sir Frank Williams, slaví narozeniny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 17.04.2016 14:42 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris s vozem Formule 3 v Zandvoortu

Norris se konečně dočká jízdy s monopostem - o víkendu bude na dráze testovat vůz F3

Claire Williamsová v Ázerbájdžánu

Trápení Williamsu? Schumacher mluví o nedostatečném vedení

Po startu Velké ceny Rakouska 2019

F1 konečně potvrzuje prvních 8 závodů sezóny 2020. Co bude následovat po Rakousku?

Autokláv pro zapékání dílů z uhlíkových vláken

Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

Fernando Alonso uvažuje o návratu do F1

"Fernando by posunul Formuli 1 na další úroveň," komentuje Domenicali možný návrat Alonsa

Šéfové týmů na tiskové konferenci - zleva: Tanabe, Seidl, Monaghan, Green a Isola

Změní se formát závodního víkendu? Týmy o tom vážně uvažují

Vettel, Sebastian

Co by měl udělat Sebastian Vettel? Ecclestone má jasno

Nový Williams při prvotním testu v Barceloně

Hrozí Williamsu konec ve Formuli 1? Ve hře je prodej jiným investorům

Daniel Ricciardo příští rok skončí u McLarenu

Ricciardo přiznává, že jednal s Ferrari. Chápe, proč dalo přednost Sainzovi

Představení nového vozu Mercedes F1 W11 EQ Performance

Německá média informují o brzkém konci Wolffa u Mercedesu

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. BOTTAS, 3. GASLY... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kimi Räikkönen pří pátečním tréninku v Číně

ANALÝZA sektorů: Rosberg suverénní díky chybám Ferrari, Pérez na rovince 334,5…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Co by měl udělat Sebastian Vettel? Ecclestone má jasno

  2. Ricciardo přiznává, že jednal s Ferrari. Chápe, proč dalo přednost Sainzovi

  3. Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

  4. F1 konečně potvrzuje prvních 8 závodů sezóny 2020. Co bude následovat po Rakousku?

  5. Hrozí Williamsu konec ve Formuli 1? Ve hře je prodej jiným investorům

  6. Nová pravidla schválena: rozpočtové stropy, hendikep pro vývoj aerodynamiky i růst min. hmotnosti

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud