Analýza přestupu Valtteri Bottase k Mercedesu z hlediska finančního či sponzorského

Robert RoBertino Pavelka, 22. ledna 2017, 15:55 Google+

Otazníky kolem Valtteri Bottase a Mercedesu jsou definitivně vyřešené, nyní se rozebíhá hodnocení, co vlastně příchod finského pilota přinese oběma stranám. A protože jedno hezké rčení říká, že o peníze jde až v první řadě, nelze vynechat ani tuto oblast.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Valtteri Bottas nastupuje k Mercedesu

Valtteri Bottas nastupuje k Mercedesu | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Už jsme několikrát připomněli, že příchod nadějného pilota do špičkového prostředí předpokládá, že se zařadí mezi nejvážnější uchazeče na vítězství v Grand Prix, případně i titul mistra světa. Takové případy tu jsou, ať se jednalo o Niki Laudu, Jacquese Villeneuva či Lewise Hamiltona. Ale můžeme vzpomenout i osudu Stefana Johanssona, Heinze-Haralda Frentzena nebo Heikki Kovalainena, kteří nadějnou pozici využít nedokázali.

Nyní je řeč o Valtteri Bottasovi, jehož schopnosti už byly několikrát vyzdvihovány a samotný sedmadvacetiletý Fin byl označován za potenciálního uchazeče o titul mistra světa. Pokud bude Mercedes v roce 2017 stejně konkurenceschopný jako v posledních třech letech, Bottas se opravdu může do této pozice posunout a získat tak po boku Lewise Hamiltona neocenitelné zkušenosti. 

Peníze...

Nesmíme ale ignorovat i mimosportovní aspekty. Bottasovo zviditelnění bude mít rozhodně dopady v několika směrech a do jisté míry se dotkne i Felipe Massy a Pascala Wehrleina. Především je tu otázka platu pro finského pilota, který se nejspíš bude odvíjet v jiných dimenzích než u Williamsu. Ačkolivnebyly zveřejněny detaily, je známo, že platy pilotů u Mercedesu byly čtyřnásobně vyšší než gáže jejich kolegů u Williamsu. Je pochopitelně značně nepravděpodobné, že by Bottas šel s penězi na úroveň trojnásobného šampiona, jehož přínos po příchodu až k současnému dominantnímu postavení nelze popřít. Lze však bez nadsázky předpokládat, že Bottas si svým přesunem z Grove do Brackley uloží na konto minimálně dvojnásobek předchozí mzdy. 

img-responsive

Dva hlavní Bottasovi sponzoři - Wihuri bude pokračovat i u Mercedesu | foto: Williams F1 Team

... sponzoři...

Posun do špičkového týmu bude mít zcela určitě také dopad na osobní sponzory finského pilota. Tak tomu bylo u jeho předchůdců, protože šance na zviditelnění je evidentní. Bottase například provázela od jeho počátků ve Formuli 1 dvojice sponzorů Wihuri a Kemppi. Názvy těchto firem se objevovaly na voze Williams, ovšem Kemppi po roce 2015 vyklidil pole a zůstal pouze na bázi Bottasova osobního sponzora. Wihuri uzavřelo s Williamsem smlouvou do konce roku 2016, takže nebyla žádná překážka v přechodu k Mercedesu, což bylo nedávno oficiálně potvrzeno.

Potenciální sponzoři chtějící spojit své výrobky a loga s Bottasem ale musejí brát v úvahu, že existují určitá tabu. Rozhodně o Valtteriho přízeň nemohou usilovat módní značky, protože privilegium má u Mercedesu Hugo Boss. Stejně tak elektrotechnika, konkrétně výrobci sluchátek, musejí hledat odbyt jinde, protože podobnou pozici má firma Bose. 

Nicméně je zřejmé, že nejspíš dojde k některým novým kontraktům na poli osobním. Nejde jen o to, že se očekává častější pobyt Bottase v popředí startovního pole, tudíž i bohatší účasti na tiskových konferencích po kvalifikacích a závodech. Určitě se stane i mediálně vyhledávanější a to už stojí za zvážením konkrétní nabídky.

img-responsive

Felipe Massa předvedl nejkratší odchod z F1 | foto: Williams F1 Team

... a ostatní

Díky Bottasově přesunu jsme zažili vůbec nejkratší období mezi odchodem z F1 a následným návratem. Dalo by se říci, že to připomíná některé slavné fotbalové přestupy, kdy byl uznávaný plejer postoupen konkurenci (nejčastěji po zranění), ale dal se tak rychle dohromady a zahrál tak skvěle, že se honem měnily plány. V F1 můžeme vzpomenout roku 1993, kdy se Senna dlouho nehodlal vyjádřit, zda vůbec do sezóny nastoupí a až těsně před prvním závodem se uráčil akceptovat smlouvu, takže si Mika Häkkinen mohl dát téměř celoroční pauzu a soustředit se na testování nových McLarenů.

Felipe Massa se ale může dostat do určitých problémů, protože od opětovné nabídky Williamsu k začátku sezóny nezbývá tolik prostoru, aby dořešil smluvní otázky se sponzory. Nedá se ostatně předpokládat, že by takový veterán jako Massa strhl lavinu zájmu nových mecenášů, spíš půjde o doladění stávajících kontraktů, které byly výsledkem dlouholeté kariéry. Jisté je však jedno - předpokládá se, že Brazilec zůstane na svých 5 milionech dolarů za sezónu 2017, což bude pravděpodobně mnohem více než by si vydělal jako příležitostný televizní komentátor závodů F1. 

img-responsive

Wehrlein se v Mercedesu něco najezdil, ale nakonec mu to platné nebylo | foto: Pirelli

V trochu jiné situaci je Pascal Wehrlein, kterého Mercedes podporuje už od jeho působení ve Formuli 3. Navzdory nespornému talentu a možnosti vyzkoušet si v testech monopost, který by byl nejspíš snem zástupu pilotů, jejichž přání zůstane opravdu jen snem, nemá tak bohaté portfolio osobních sponzorů, aby se stal vyhledávaným jedincem. V tomto směru může být pro něj štěstím, že Sauber své finanční těžkosti loni v létě vyřešil a nemusel se tedy nijak zvlášť zabývat "věnem", které mu nový adept na závodní sedačku přinese. V tomto směru lze říci, že volbou Wehrleina skutečně sáhl po kvalitě.

Vytisknout

Diskuze: Analýza přestupu Valtteri Bottase k Mercedesu z hlediska finančního či sponzorského

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Závod šampionů 2017 v Miami - porada s piloty

Závod šampionů v Miami ovládl Montoya, porazil hvězdy F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud