Anketa
Kdo předvedl v Silverstone nejlepší výkon?
Hlasování bylo již uzavřeno.
-
Lewis Hamilton
50 %
-
Max Verstappen
16 %
-
Kimi Räikkönen
22 %
-
Sergio Pérez
0 %
-
Carlos Sainz
0 %
-
Felipe Massa
6 %
-
Jenson Button
6 %
Hlasovalo 64 čtenářů. Výsledky
Kvalifikace
V Silverstone jsme se dočkali letos zatím toho největšího náskoku Mercedesu, který převálcoval konkurenci včetně Ferrari a Red Bullu díky své efektivní aerodynamice, která vynikala zejména ve vyšších rychlostech. Hamilton zdolal o 3 desetiny Rosberga a vede 6:3. "Dali nám neuvěřitelné auto, ve vysokých rychlostech bylo jako na kolejích, chovalo se zkrátka skvěle," pochvaloval si Nico, jenž ztrácel nejvíce v prostředním sektoru.
Red Bull byl překvapivě druhým nejrychlejším týmem. Nechyběla mu ani tak výkon lepšícího se Renaultu, jako spíše nižší odpor. Rakouský tým záměrně volil vyšší přítlak, aby dosahoval vyšší rychlost v zatáčkách i celkového času na kolo. Verstappen poprvé ve své kariéře v kvalifikaci porazil Ricciarda a na adresu vozu RB12 uvedl: "Při průjezdu Maggots a Becketts je fantastické, žádná přetáčivost ani nedotáčivost."
Ferrari potvrdilo před víkendem prodloužení smlouvy s Räikkönenem, ten se jim odvděčil dobrými výkony. Při svém 100. startu za italský tým předčil Vettela o 6 desetin a snížil na 3:7. Sebastian musel dopít kalich hořkosti po další výměně převodovky a propadu o pět míst mimo elitní desítku až do dna.
Bottas výrazně převyšuje Massu, který vypadl již v prostřední části. Nadělil mu přes půl sekundy a nad Brazilcem vede již 8:2. Po oznámení setrvání jeho krajana v Maranellu je pravděpodobné, že jej i příští rok budeme vídávat u Williamsu.
S podobným náskokem vyhrál kvalifikační souboj u Toro Rosso Sainz - Kvjat se také poroučel v Q2. Tým pomalu začíná doplácet na loňský motor Ferrari, který již není vyvíjen, zatímco soupeři stále dělají pokroky. V maximálních rychlostech na rovinkách se držel už jen před Renaulty a McLareny.
Pérez u Force Indie končil také v Q2, s Hülkenbergem má nicméně po 10 letošních soubojích vyrovnanou bilanci. Indická stáj v tréninku otestovala zadní zavěšení inspirované Mercedesem, v sobotu se ale vrátila ke svému původnímu řešení.
U McLarenu prožili rozčarování - Button skončil už v Q1 poté, co se mu uvolnilo zadní křídlo a mechanici mu ho nestihli včas opravit (a domníval se, že Magnussenovi bude čas škrtnut, takže v práci budou moci pokračovat v Q2), zatímco Alonso postoupil mezi nejlepších 10. Přes deficit kolem 80 koní si stále věřili na body.
Piloty Haasu i Renaultu dělily necelé 2 desetiny sekundu, jasně navrch v těchto stájích mají Grosjean (7:3) a Magnussen, jenž nad Palmerem vede už 8:1.
Harjanto u Manoru překvapivě drží krok s talentem Mercedesu Wehrleinem, které porazil o 5 setin a snížil na 4:5. Mezi piloty Sauberu na vzájemné měření sil nedošlo, Ericsson se po velké havárii v tréninku kvalifikace neúčastnil - místo toho musel do nemocnice na vyšetření.
Závod
Týmy se v trénincích trápili s tvrdou směsí pneumatik, která byla nejen nejpomalejší, ale nepochopitelně toho také vydržela méně než středně-tvrdá směs. Strategie za sucha počítaly se dvěma zastávkami, v neděli se ale změnilo počasí.
Silný pětiminutový liják, který se spustil čtvrt hodiny před začátkem velké ceny, vedl ředitelství závodu k rozhodnutí odstartovat za safety carem. Viditelnost byla mizerná, po čtyřech kolech se ale již dalo závodit, což ilustroval Hamilton dotazem v rádiu: "Můžeme už jít na to, Charlie?"
Safety car zmizel v boxech po pátém kole, ihned jej pro přechodné pneumatiky následovali Räikkönen, Bottas, Sainz, Hülkenberg, Alonso, Vettel, Gutiérrez a Magnussen.
V tu chvíli však bylo lepší ještě chvíli na dráze setrvat - to však nikdo nemohl tušit, že Wehrlein skončí v první zatáčce kvůli aquaplaningu v kačírku a dostanou tak možnost zastávky "zdarma" díky využití virtuálního safety caru - těžili z toho Hamilton, Rosberg, Verstappen, Pérez (poskočil na čtvrté místo před Ricciarda) a Nasr.
Na šílenou tlačenici v boxové uličce (je až s podivem, že při takovém návalu nedošlo k žádnému incidentu s nebezpečným vypuštěním a penalizaci) doplatilo pár jezdců, zejména Alonso, který tam přišel o tři místa poté, co 3 sekundy ztratil v nájezdovém kole za Räikkönenem.
Strategickou katastrofou skončil výjezd z boxů pro Alonsa, Hülkenberga, Vettela, Kvjata a Buttona, protože se zařadili těsně za Bottase a Massu jedoucí na 8. a 9. místě. Williams však nedokázal zahřát své pneumatiky a byl zoufale pomalý. Jenže na rovinkách mu naopak rychlost nescházela, což se bez DRS (za mokra zakázán) překonat nedalo. Fin aspoň dostal smyk v zatáčce Vale v 10. kole. Jenže Massa to dále úspěšně betonoval, a tak si Sainz a Räikkönen vybudovali velký náskok.
Hamilton si vytvořil 6 sekundový polštář, který si hlídal, ale Rosberg měl potíže se zle dotírajícím Verstappenem. Red Bull byl díky nastavení za mokra zřejmě rychlejší než Mercedes - měl vysoký přítlak a pneumatiky snadno dostával na provozní teploty. Max toho využil a v 15. kole Nica nádherně předjel před zatáčkou Chapel následující po prudkých změnách směru (Maggots a Becketts). Jenže trať osychala a bylo potřeba přejít na slicky.
V 15. kole frustrovaný Vettel zariskoval a zamířil pro středně-tvrdou směs suchých pneumatik. V sektorech ihned zajel svá osobní maxima a také nejrychlejší kolo závodu, což byl pro ostatní jasný signál k návštěvě boxů. Na výjezdu z Abbey ale dostal smyk, zas tak jednoduché to ještě na dráze nebylo. Přezutí měl o kolo odložit.
Ostatní závodníci poté přešli na středně-tvrdou směs, do konce jim zbývalo kolem 34 kol. Na měkké by jich tolik nezvládli (navíc by se drolila), zatímco tvrdá směs byla o půl sekundy na kolo pomalejší a dle poznatků z tréninků by vydržela o dvě kola méně.
Verstappen pro jistotu s přezutím počkal dvě kola, poté se musel pro změnu on bránit náporu Rosberga, který se mu dostal na dostřel 1 sekundy a využití DRS v 30. kole. Mladý Holanďan se ale houževnatě bránil a pilot Mercedesu si do rádia stěžoval na dvojí změnu směru. V 38. kole Maxovi odcházely zadní pneumatiky, byl v Chapel pomalejší a Rosberg se na rovince s pomocí DRS dostal před něj.
Ke konci si ale ještě prožil okamžiky hrůzy. Šest kol před koncem zpomalil, když jej začala zlobit převodovka a zasekával se na sedmém rychlostním stupni. V obavách o zastavení na dráze dostal z boxů pokyn, jak si s problémem poradit. Druhou příčku za Hamiltonem, jenž si pohodlně hlídal svůj náskok, sice uhájil, po skončení jej však komisaři potrestali za porušení pravidel o nedovolené podpoře týmu a využití radiokomunikace, po přičtení 10 sekund se tak propadl za Verstappena.
Pořadí v šampionátu
Rozdíl mezi Rosbergem a Hamiltonem se na čele šampionátu smrsknul na jediný bod. Nejvíce si v Silverstone polepšil Hülkenberg, jenž přeskočil oba jezdce Toro Rosso, o jednu příčku výše se posunul také Ricciardo a Räikkönen, který je nyní před Vettelem propadnuvším se o 2 místa níže.
Fotografie ze závodu v Silverstone najdete zde.