Kvalifikace
Mercedesy potvrdily svůj náskok i přes to, že týmy přivezly spoustu novinek. Z pole position se však letos poprvé neradoval Hamilton, ale Rosberg, který našel lepší nastavení a zvítězil s náskokem 0,267 sekundy.
U Ferrari si nadále počíná suverénně Vettel, jenž si udržuje neporazitelnost. Kimi se v kvalifikacích trápí, tentokrát na svého týmového kolegu ztratil 0,956 sekundy. Uvedl, že v Q3 zkrátka na poslední sadě pneumatik neměl žádnou přilnavost. Jeho průměrná ztráta dosahuje 0,864 sekundy, startovní pozice 6,6, zatímco u Vettela 2,8.
Největší propast mezi dvěma jezdci jednoho týmu jsme zaznamenali u Williamsu, kde Bottas překonal Massu o více než sekundu a snížil skóre na 2:3. Zkušenější Brazilec ve svém jediném ostrém pokusu v Q3 udělal chybu ve třetí zatáčce, která jej vyšla draho - startoval až z 9. místa.
Sobotním překvapení byly výkony pilotů Toro Rosso, které porazilo Red Bull s novým vozem postaveným kolem ultra-krátkého, širšího nosu. Domácí mladík Sainz o desetinu předčil Verstappena, zvýšil na 3:2 a dotáhl to na páté místo na roštu. Dvojice mateřského týmu byla o půl sekundy pomalejší. Lepší výkon podal Kvjat, jenž se poprvé dostal před Ricciarda.
Lotus poprvé do Q3 nepostoupil ani s jedním vozem, Grosjean přesto odchází s čistým štítem a nad Maldonadem po Barceloně vede 5:0. McLaren naopak do poprvé s oběma vozy postoupil do Q2. Alonso hnán domácími fanoušky překonal Buttona o 0,094 s a připsal si první skalp. Sobotou však pokroky a radosti týmu poháněného Hondou žel skončily.
Dozadu se postupně propadá Sauber - Ericsson zajel o půl sekundy pomaleji než Nasr a vypadl už v první části. 1:4 prohrává také Pérez s Hülkenbergem u Force Indie, která stále čeká na velký balík vylepšení jako na smilování. Dříve než v Silverstone se ho ale po dalším odkladu nedočká.
U nejslabšího Manoru vládne Stevens, jenž byl o 0,838 s rychlejší než domácí adept Merhi. Toho dělily jen 4 desetiny od limitu 107 %. Britská stáj stále nastupuje s upraveným loňským autem, to nové nasadí až někdy kolem Velké ceny Belgie.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Více se o výkonnosti jezdců v kvalifikaci můžete dozvědět v sobotní analýze nejrychlejších sektorů.
Závod
V průběhu Velké ceny Španělska se očekávalo, že Ferrari na Mercedesy nebude stačit. Pirelli přivezlo středně-tvrdou a tvrdou směs, mezi kterými se rozdíl v pátek pohyboval až kolem 1,5 sekundy na kolo. Někteří piloti se na té nejtvrdší necítili tak jistě a její výdrž nebyla o mnoho vyšší než u měkčí sady.
Podle simulací měla být třízastávková strategie nejrychlejší, hrozilo však riziko uvíznutí v provozu, což je v Barceloně obzvlášť nepříjemné kvůli velmi obtížnému předjíždění i přes kilometrovou rovinku, jak se přesvědčila celá řada jezdců. To se dařilo jen s velkým rozdílem v životnosti pneumatik.
Hamilton ale protočil kola a před něj se tak prosmýkl Vettel, který ulehčil práci Rosbergovi, jenž s dominantním vozem kontroloval odstupy a dojel si nikým neobtěžován pro vítězství. Zajímavé tak byly až souboje o pozice za ním.
Hamilton se v úvodním stintu nedokázal přiblížit Vettelovi dostatečně blízko k tomu, aby na něj dokázal zaútočit - šanci neměl ani s výhodou DRS. Ilustruje to, jak náročná je jízda v závěsu. Je to oblast, na kterou by se měla F1 zaměřit: přední křídla jsou příliš komplexní, špinavý vzduch vede k poklesu přítlaku a nedotáčivosti na přední nápravě.
Je na inženýrech, aby přišli s řešením pro rok 2017, kdy má dojít na velké změny. Zřejmě by pomohlo jejich zjednodušení, vyšší využívání přísavného efektu, rozšířit zadní křídlo, aby se zvýšil efekt aerodynamického stínu - pak by možná nebylo zapotřebí ani DRS, které je stále vnímáno jako umělá pomůcka.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Britskému šampionovi kvůli zpackané první zastávce nevyšlo ani podseknutí. Na vybídku svého inženýra, aby Vettela zkrátka na dráze předjel, odpověděl, že to je nemožné a že na boxové zídce musí vymyslet něco jiného. Původně sice šli do závodu s dvouzastávkovou strategií, poté však přešli na plán B, tj. tři zastávky.
Po přezutí na tvrdou směs ohromil svou rychlostí: 34. kolo zvládl za 1:29,910, zatímco Vettel jezdil za 1:32,366 - téměř o 2,5 sekundy pomaleji, a bylo po nadějích. Hamilton snadno stahoval ztrátu a po své třetí zastávce se na trať vrátil před Ferrari.
Otázkou bylo, zda se s Vettelem neměli také ihned stavět a pokrýt Lewise. Bylo by to k ničemu, protože by museli jet také na tři zastávky a Mercedes by svého pilota nechal na trati na tvrdých pneumatikách déle. Díky své podstatně vyšší rychlosti by pak s podseknutím neměl žádný problém.
Zatímco v předchozích závodech Ferrari ztrácelo kolem 3 desetin, v Barceloně to byla i přes rozsáhlé novinky více než 8 desetin. Proč ztráta narostla, to zatím Scuderia přesně neví. Je problém sladit tolik novinek dohromady? Přispěly k tomu specifické podmínky na dráze, kombinace teplot a pneumatik? Nebo je nejvíce postihlo zpřísnění týkající se maximálního průtoku paliva, které FIA vydala v sobotu?
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez nájezdů do/výjezdů z boxů)
Zajímavější je otázka, zda by Hamilton měl na Rosberga, pokud by mu vyšlo podseknutí Vettela při první zastávce. Bylo by to dost nepravděpodobné: po vyjetí z boxů měl stejné pneumatik jako Rosberg, osmisekundovou ztrátu a žádný prostor pro to, aby vyzkoušel něco jiného - oběma na poslední stint zůstávala tvrdá směs (loni Mercedes svým pilotům umožňoval bojovat právě díky tomu, že jednomu z nich po první zastávce nasadil tvrdší sadu).
Hamilton zkrátka doplatil na prohru v kvalifikaci - k protočení kol na startu došlo i díky tomu, že startoval ze špinavé části roštu.
Dobrou partii sehrál Williams, který opět dokázal rozdělit Ferrari a Bottas dojel před jedním z rudých vozů - tentokrát za sebou udržel Räikkönena, podobně jako v Bahrajnu Vettela. Do závodu sice šli s tím, že budou stavět třikrát, protože v pátečních trénincích nebyli spokojeni s degradací pneumatik, v jeho průběhu ale Valtterimu oznámili přechod na "plán C," tj. na dvě zastávky.
Tomu pomohla o něco nižší degradace v závodě a to, že se vozy Toro Rosso propadaly dozadu - bezprostřední nebezpečí tedy nehrozilo. Když se Kimi v posledním stintu na čerstvých měkčích pneumatikách přiblížil, povolali Massu do boxů a využili jej k tomu, aby Fina na chvíli zdržel. Bottase proto dojel celkem pozdě a pneumatiky mu už neposkytovaly takovou výkonnostní výhodu.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
Räikkönen jezdil se starším balíkem, který byl dle dat pomalejší než novinky nasazené u Vettela - 70 % aerodynamických povrchů bylo nových. To zapůsobilo i na mnoho inženýrů v paddocku vzhledem k současným omezením v aerodynamických tunelech a v CFD. Začalo se proto spekulovat o tom, zda jim s testováním některých dílů nepomáhá Haas, který své auto vyvíjí v Maranellu.
Fin v úvodu předvedl několik parádních manévrů uprostřed pole a ke zdolání Bottase a zisku čtvrtého místa by mu možná třízastávková strategie pomohla. Znovu doplatil na slabší kvalifikaci, kterou potřebuje pro lepší výsledky nutně zlepšit.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Rosberg ve Španělsku dokázal snížit náskok Hamiltona na čele na 20 bodů. V celkovém pořadí se před Massu dostal Bottas, dopředu se na úkor Nasra a Hülkenberga posunuli Grosjean se Sainzem. Největší rozdíl dělí piloty Ferrari: 28 bodů.
Odkazy:
- výsledky
- nejrychlejší kola
- maximální rychlosti
- zastávky v boxech a strategie
Na 400 fotografií z Velké ceny Španělska 2015 včetně možnosti filtrování najdete zde.